CombatPsycho Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hei! Er nå over 3 måneder siden jeg sendte inn et defekt skjermkort til retur hos pcutstyr.no, og har enda ikke fått blitt ferdig med denne saken. De har alltid ment at jeg skal få et skjermkort tilsvarende 2200 kr, ettersom det var det kortet kostet før den gikk ut, altså sluttet å bli solgt. Jeg, som mener jeg skal få mer ettersom jeg betalte ca 2700 som nytt, har prøvd å fortelle dette til de gang på gang. Saken er at hver gang jeg forteller om denne paragrafen som tilsier at jeg har rett til å få mer penger enn som så, så slutter de rett og slett å svare meg. Første gang det sluttet å svare, prøvde jeg bare å påminne de om saken, men da kom de bare med svaret "Ja, vi har lagt av tilsvarende 2200 kr som automatisk blir trukket fra din bestilling", noe som viser at de totalt gir faen i det jeg har sagt tidligere. Andre gang sendte jeg de en mail via kundeservice, og fikk en lignende mail som sa at jeg kunne bestille en vare for 2200 kr, og at hvis jeg skulle ha noe dyrere, måtte jeg legge til selv. Atter en gang sendte jeg en mail med klage på dette, itillegg til at jeg fortalte om at jeg burde ha rett til å få tilbake pengene brukt på frakt. Enda sitter jeg her uten et eneste svar. Feig og sjenert som jeg er, har jeg dog ennå ikke ringt de for å klage på det her. Jeg hadde heller ikke greid å holdt en sint tone over tlf. Det er bare slik jeg er, men pcutstyr skal ringes opp hvis ikke jeg får svar på mailen jeg sendte igår innen uken er over. Har dere noen kommentarer på mine rettigheter eller butikken ellers, er det bare å komme med de. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Siden du åpner for kommentarer om butikken: Gi opp pcutstyr.no, som så mange andre har gjort før deg. Kundeservice kan de ikke. Om hentebua dems er et argument for å bruke dem, bruk netshop i stedet. De har hentebu i Sarpsborg. Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Så lenge 2200,- kan kjøpe tilsvarene eller bedre, tror jeg butikken har sitt på det rene. Og i så fall er jeg helt enig. Det er ikke meningen at kundene skal tjene på en feil som er utenfor butikkens kontroll. Kunden har rett på reperasjon eller tilsvarende vare, vederlagsfritt. Hva slags skjermkort var du sendte inn? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Prisen er ikke det viktigste her. Det er kun ved heving av kjøp du kan reve kjøpesummen tilbake. Ved reperasjon eller bytte har du kun krav på å få samme eller tilsvarende kort igjen (altså et kort som er likeverdig eller bedre). Så selv om du betalte 2700kr den gangen, så er nok et skjermkort verdt 2200kr bedre enn det du hadde vil jeg tro. Selv om argumentasjonen dems er litt rar, med at det var siste pris dem hadde. Det har ingenting å si, på lik linje med hva du har betalt. En del nettbutikker gir deg allikevel et kort med tilsvarende pris igjen som man ga for sitt første, selv om det etter en tid vil tilsi et mye bedre kort ettersom utviklingen går. Så konklusjonen min er, er det skjermkortet du har blitt tilbudt bedre enn det du hadde, så har pcutstyr sitt på sitt rene i denne saken. Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Kortet som ble sendt inn var et 3870x2, 2gb. Alle mine ordre er slettet fra pcutstyr, så jeg greier ikke finne det igjen. Men du nevner at kundene ikke skal tjene på slike feil, men vi skal da heller ikke tape noe, noe som blir i dette tilfellet. Jeg har heller ikke blitt tilbudt noe bedre. Kjøpet har blitt hevet, og jeg sitter igjen med penger tilsvarende det kortet kostet før det gikk ut fra salg. Endret 3. februar 2009 av Kim Salabim Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Kortet som ble sendt inn var et 3870x2, 2gb. Alle mine ordre er slettet fra pcutstyr, så jeg greier ikke finne det igjen. Men du nevner at kundene ikke skal tjene på slike feil, men vi skal da heller ikke tape noe, noe som blir i dette tilfellet. For 2200,- får du et betraktelig bedre skjermkort. Du burde takke og bukke. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg synes servicen var uprofesjonell, spesielt når de ikke svarer på e-post. Ser at det er flere som synes at man burde være glad om man får et skjermkort til 2200 kr, men de glememr da at ved heving har man rett til hele kjøpesummen tilbake. Prinsippet ytelse mot ytelse gjelder også i hevingstilfellene. Hvis de ikke klarer å reparere gjensatnden eller å gjenskaffe et tilsvarende kort, så må man gi kunden tilbake pengene. Du kan a) velge å godta deres tilbud eller b) be om at du får utbetalt kr. 2700 eller så vil du sende saken til forbrukerrådet. Velger du sistnevnte så sørg for at du også krever renter. Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Takk for innspill fra flere vinkler. Som KVTL sier, så kunne jeg så klart vært fornøyd med den prisen de gav meg og bli ferdig med hele saken her. Ytelsesmesssig vil jeg jo trolig ende opp med et kort like kraftig som 3870X2 uansett, men det er jo ikke bare det' det er snakk om. Jeg vil sende enda en mail der jeg forteller om jeg vil ta dette med til forbrukerområdet hvis ikke vi kommer til enighet, og får jeg ikke svar på det så får jeg bare pushe meg selv til å ta en telefon nedover til de. Igjen, takk for deres hjelp Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Fryktelig mye synsing her, uten referanse til lover eller noenting. Nå er ikke hodet mitt 100% idag, men generelt så er det slik at dersom man hever kjøpet, skal man enten: -Ha hele beløpet tilbake -Beløpet man ga for produktet, minus bruk, men pluss renter. Dette beløpet blir veldig ofte omtrent 100% av beløpet man ga. Dersom kunden velger å heve kjøpet, skal han ha pengene. Dersom kunden sier at det er opp til butikken å bestemme, kan de f.eks. levere nytt produkt, som er tilsvarende det ødelagte, eller bedre. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg har også sent noen eposter til pcutstyr.no Men noe svar har ikke kommet ennå nei.. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Syns du skal ta imot det skjermkortet de tilbyr. La oss se det fra et perspektiv. Du har 512 mb ram som blir øydelagt. De som du kjøpte den fra har ikke den samme inne og du betalte 500kr for dette. De har en annen type 512mb ram som er av høyeste kvalitet, men siden prisene har synket siden den gang koster denne nå 399,-. Skal du kreve da å få 1024mb ram som koster 500? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Får du et HD 4870 512mb/1gb eller GTX260 216 i erstatning, har du gjort et godt bytte, og bør være fornøyd uansett. Vet ikke om du kan heve kjøpet, så lenge de tilbyr deg et mye bedre kort i bytte. Men ikke gå på "limpinnen" hvis de feks tilbyr deg et overpriset GTX 9800+ el. Et lite eksempel: Min tv gikk dukken. Dette var en 40" lcd Fujitsu Siemens, som kostet 11000kr ny. Etter ca 20mnd ble skjermen svart. Jeg fikk da en Samsung 40" i erstatning, som koster ca 7500 kr. Selv om Samsungen koster flere tusen mindre, er den flere ganger så bra som den gamle. Endret 3. februar 2009 av lucky666 Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Man har ikke krav på å heve kjøpet ved en feil, men det er en selv som kan velge repaerasjon eller bytte med mindre det gir urimelige kostnader for selger. Heving skjer først ved vesntlige kontraktsbrudd/mangler. Heving kan også skje etter at samme feil (samme symptomer) har oppstått for 3 gang. Så siden heving ikke er noe grunnlag her, må man derfor se på omlevering. Kunden får jo et bedre kort, selv om han i sin tid betalte mer for det. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Fryktelig mye synsing her, uten referanse til lover eller noenting. Nå er ikke hodet mitt 100% idag, men generelt så er det slik at dersom man hever kjøpet, skal man enten: -Ha hele beløpet tilbake -Beløpet man ga for produktet, minus bruk, men pluss renter. Dette beløpet blir veldig ofte omtrent 100% av beløpet man ga. Dersom kunden velger å heve kjøpet, skal han ha pengene. Dersom kunden sier at det er opp til butikken å bestemme, kan de f.eks. levere nytt produkt, som er tilsvarende det ødelagte, eller bedre. Takk Endelig noen med en viss innsikt. Når det er sagt kan det for ferskvare som pc-komponenter vise seg lurt for bedriften å beregne bruksfradrag og heller legge til renter. Årsaken til det er at prisfallet er veldig stort sammenlignet med rentebeløpet. Når det er sagt velges det i så og si alle tilfeller å refundere hele beløpet, så slipper man en diskusjon rundt vilkårene. Når de tilbyr deg 2200,- så bør de begrunne det på en annen måte enn hva de har gjort sålangt. Jeg synes det er et greit tilbud, men jeg hevet kjøpet på et 2 år gammelt defekt skjermkort for et par måneder siden. Kjøpesummen ble refundert av MPX uten diskusjon. Så de burde heller kommet med et erstatningsprodukt, så hadde de faktisk sluppet billigere unna! Butikken håndterer saken utrolig klønete! Får du et HD 4870 512mb/1gb eller GTX260 216 i erstatning, har du gjort et godt bytte, og bør være fornøyd uansett. Vet ikke om du kan heve kjøpet, så lenge de tilbyr deg et mye bedre kort i bytte. Et lite eksempel: Min tv gikk dukken. Dette var en 40" lcd Fujitsu Siemens, som kostet 11000kr ny. Etter ca 20mnd ble skjermen svart. Jeg fikk da en Samsung 40" i erstatning, som koster ca 7500 kr. Selv om Samsungen koster flere tusen mindre, er den flere ganger så bra som den gamle. Hvor står det at han har fått tilbud om et annet kort? Får du et HD 4870 512mb/1gb eller GTX260 216 i erstatning, har du gjort et godt bytte, og bør være fornøyd uansett. Vet ikke om du kan heve kjøpet, så lenge de tilbyr deg et mye bedre kort i bytte. Men ikke gå på "limpinnen" hvis de feks tilbyr deg et overpriset GTX 9800+ el. Et lite eksempel: Min tv gikk dukken. Dette var en 40" lcd Fujitsu Siemens, som kostet 11000kr ny. Etter ca 20mnd ble skjermen svart. Jeg fikk da en Samsung 40" i erstatning, som koster ca 7500 kr. Selv om Samsungen koster flere tusen mindre, er den flere ganger så bra som den gamle. Jaja. Jeg kjøpte en 37" QPvision skjerm for 19.000,-. Etter nesten 3 år og samme feil 3 ganger (blinking i baklys en sjelden gang) fikk jeg 19.000,- tilbake og kjøpte en ny tv Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Det er forskjell på å heve kjøpe og omlevering. Hever du det (du må ha krav på det) så skal opprinnelig kjøpesum betales tilbake. Ved omlevering er det ikke alltid det er kjøpesum som legges til grunn, men varen kvalitet og bruksverdi. Lenke til kommentar
The-Flu Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Har selv returnert komponenter til pcutstyr.no. Ett hovedkortet døde etter 1 måneds bruk, returnerte det og spurte om jeg fikk bytte i en annen modell. "Ja ingen problem" sa de. Men de prisen de beregnet på kortet jeg leverte inn var ikke prisen jeg betalte, men prisen hovedkortet var verdt akkurat da. 1 uke senere hadde jeg det nye hovedkortet jeg ville bytte imot. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Jaja. Jeg kjøpte en 37" QPvision skjerm for 19.000,-. Etter nesten 3 år og samme feil 3 ganger (blinking i baklys en sjelden gang) fikk jeg 19.000,- tilbake og kjøpte en ny tv Jeg kunne ikke heve kjøpet da min tv ikke hadde vært inne til rep 3 ganger. Slik er det vet du... mistercartman, har du egentlig lest trådstarters første post? Han blir tilbydt et kort til 2200 kr. Det var det jeg svarte han på. Endret 3. februar 2009 av lucky666 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg har ikke tatt stilling til om kunden har rett til heving av kjøpet eller ikke, men det jeg skrev ned, er i alle fall reglene. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Det har gått over tre måneder. Det er langt over rimelig tid, og etter FKL har trådstarter rett til å heve kjøpet. Selger har da rett på brukerfradrag, og trådstarter har da krav på renter. Kunde skal også få dekket alle fraktkostnadene. Om Pcutstyr ikke vil godta dette, så send et klageskjema til Forbrukerrådet. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Nå vet vi ikke om trådstarter har kontaktet de i 2 månder med mail, det vil si om det har vært noen utveksling av infor i to månder. Var derfor jeg skrev ta saken til forbrukerrådet. Har det tatt over 4- 5 uker å reparere kortet, så er det hevingsgrunnlag. Uansett så skal man ikke legge vekt på pris når man skal omlevere, og gjør butikken det så er det nok heller den opprinnelige prisen det skal legges vekt på. Dette støttes også opp ved reglene om heving, der man skal få tilbakebetalt det man betalte. Når det gjelder bruksfradrag så skal ikke dette kreves automatisk, det er krav om vesentlig nytte I det ligger det at det må noe mer enn vanlig nytte. Det er ikke holdbart å skrive at butikken har krav på nyttevederlag uten først å ha drøftet om det foreligger vesentlig nytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå