Gå til innhold

15 år med NetCom


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

17.3.2009 har jeg 15-års jubileum hos NetCom. En liten kavalkade, på godt og ondt:

 

1961-1967

Bor i Antenneveien på Lambertseter. Helt tilfeldig?

 

1994

Unge meg er sykmeldt og kjeder vettet av seg. I ren frustrasjon kjøper jeg min første GSM-telefon. NC dekker på jobben, hjemme, på hytta og der jeg går tur med udyret, fra dag én. Litt senere det året kjøper jeg en telefon til, til min gamle mor. Selv om hun døde for 13 år siden har jeg aldri hatt hjerte til å skille meg fra det nummeret.

 

Pga den stedvis dårlige dekningen begynner jeg å lete etter basestasjoner. Uansett hvor jeg ferdes i Norge, jeg slår meg til ro og føler meg som hjemme når jeg ser antennene til NetCom.

 

1995

NetCom lanserer muligheten for å ringe for halv pris til andre NC-abonnenter, off-peak. Jeg klarer å ringe for halv pris til flere. (Sorry, det går ikke lenger.)

 

Jakten på basestasjoner intensiveres. I Januar 1995 kommer de til Stovner. Udyret og jeg går i snø til knærne for å se gutta montere antenner.

 

Jeg bytter prisplan fra Spar til storbruker. Det var ingen enkel sak. Pga tekniske begrensninger må de sperre abonnementet i to timer mens endringen gjennomføres.

 

"Hvem ringer introduseres". Jeg må trosse snø og kulde og gå til kundesenteret for å underskrive fullmakt til å motta anropers nummer. Tro meg, på den tiden var CID en liten sensasjon. Drittungene som bølleringer til mamma er ikke klar over at hvis jeg vk fasttelefonen til NC, så ser jeg hvem som ringer. Etter et par anonyme tilbakering med lett truende innhold gir de seg fort.

 

1996

Inviterer daværende dekningssjef på lunch, for å informere om at jeg er på jakt etter basestasjonene deres. Til min store forbauselse blir jeg verken politianmeldt eller fratatt telefonen.

 

Mamma dør og udyret og jeg må finne et nytt sted å bo. Fra terrassen i Høybråtenveien er det siktlinje til en basestasjon. Vi bestemmer oss raskt: der skal vi bo.

 

NetCom gir ut "Grønne sider", en telefonkatalog der bare NetCom-abonnenter er oppført. På en eller annen måte klarer noen å selge reklameplass til Telenormobil i den katalogen. Gjett om det ble bråk...

 

1997

Jakten på basestasjoner når sitt klimaks. Corsaen og jeg tråler hele Akershus på jakt.

 

1998

NetCom introduserer Gullfisk og går gjennom lydmuren ved å tilby ringing til 75 øre i minuttet. Annonseringen begynner fredag, men stabeistene på kundeservice vil ikke selge til meg før på mandag. Mandag, to over sju er jeg på tråden til kundeservice.

 

Utbygging av GSM-1800 starter. Det tradisjonelle oppsettet med to elektrisk nedtiltede antenner i hver sektor må vike for 2 krysspolare antenner, én for GSM1800 og én for GSM900. GSM1800 til venstre, GSM900 til høyre, helt konsekvent.

 

1999

Ny basestasjon på Furuset. Jeg har fått siktlinje til en basestasjon fra stua, og alt går så meget bedre.

 

Utbygging av GSM1800 fortsetter. Men dette året bytter antennene plass.

 

Sensasjon: nå blir det mulig å ha to forskjellige prisplaner på samme faktura. Og ikke nok med det, nå kan man bytte fritt mellom prisplaner. Man kan til og med gjøre om abonnementer til kontantkort.

 

2000-2002

Markedavdelingen gjør rare ting. Prisen for å ringe fleksinummer (LISN) går opp fra kr 0,60 til 2,49 uten at noen reagerer. Prisen for å ringe skadinaviske fasttelefoner går fra 0,99 til 2,49. Og begrunnelsen: det skal være enklere for kundene. På tide at noen tok kontakt med AKAN?

 

2001

De første UMTS-antennene dukker opp. Det skal likevel gå mange år før det blir noe fart på 3G-hos NC. Noen der har funnet ut at det er billigere å betale dagbøter til PT enn å bruke penger på å bygge nett. Dette gir opphav til min standardiserte forklaring på uforståelige fenomener: "Det er helt sikkert noen som har regnet på det."

 

2003

NetCom fyller ti år. Jeg får gaver fra NetCom, blant annet jubileumsboka, og utstyr til mobilen min. En stund er jeg lettere sjokkert over at de vet hva slags telefon jeg har, men selvsagt: de kjenner jo IMEI.

 

2004

Jeg har vært kunde i ti år. Kjøper kake til noen ansatte. Og får litt senere blomster fra adm.dir. Heretter regner jeg meg som kursivkunde.

 

Livet snur. Jeg får meg kjæreste med NC-abonnement. Flytter til Rælingen og har siktlinje til minst fem basestasjoner.

 

2005

Vi gifter oss og får trådløs familie. Jeg ringer gratis til alle mine kjære. Og mange til. Flere enn noen regnet med. En stund i hvert fall...

 

Verre er det at de kan mase på meg helt gratis. Tenk om de kunne bli møtt av følgende når de ringer:

 

"Hei, du er kommet til stefaren din. Tast 1 for å bli hentet. Tast 2 for å bli ute lenger enn avtalt. Tast 3 hvis du er blakk. Tast 4 hvis kontantkortet er tomt. Tast 5 hvis du lurer på hva det er til middag. Hvis du vil snakke med meg, legg på."

 

2006

Som en stille protest mot de urimelige roamingprisene skaffer jeg meg Belgisk kontantkort. Nå ringer jeg til nesten hele Europa for 3,25 pr minutt.

 

2007

Vi får trådløs bedrift på jobben. Trådløs? Med den gamle fasttelefonen hadde jeg bare to ledninger å forholde meg til. Med mobiltelefon er de tre i tallet: Headset, lader og datakabel til PC.

 

2008

Både Telenormobil og NetworkNorway setter opp basestasjon i et hus "et sted på Stovner". Kjipt at ikke NetCom kan gå inn der, siden jeg fikk mitt første kyss der i 1978.

 

2009

15 år er unnagjort. Vær så snill, NC, ikke vekk meg med musikkorps. Det er jævlig trangt i gata der jeg bor, og dessuten drar jeg på jobb klokka halv sju, så dere vekker bare naboene.

 

Edit: oppdateres løpende.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1995

NetCom lanserer muligheten for å ringe for halv pris til andre NC-abonnenter, off-peak. Jeg klarer å ringe for halv pris til flere. (Sorry, det går ikke lenger.)

 

Jeg har nok spart noen tusen på dette ja, men er du helt sikker på at dette ikke virker ennå? Fungerte iallefall helt til sist sommer når jeg gikk over til OneCall (etter 13 år som NetCom-kunde). Er vel like greit å ikke offentliggjøre fremgangsmåten om den fremdeles virker.

 

Ellers et artig forum-innlegg :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror ikke det er lurt av meg å si noe om hvordan man kan utnytte smutthull for å kutte regningen. Dels for å unngå millionsøksmål, men også fordi NC har vært greie mot meg og vist meg tonnevis av tillt ved å hjelpe meg med å finne basestasjoner. Det siste setter jeg stor pris på.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Fantastisk oppsummering Tom :D

 

Gratulerer med 15 år.

 

Har forøvrig en bitteliten nyhet om dette selv. Jeg kan vell røpe så mye som at jeg nå endelig har surret meg til å ta en mastergrad, og har skaffet meg veileder og oppgave, som omhandler, *trommevirvel*, lokalisering i mobilnett ved hjelp av innsamlede data. :D Med andre ord, det som har vært hobbien min de siste 10 årene eller deromkring.

 

Så, da må dere forberede dere på at jeg kommer til å mase på dere, etterhvert som jeg trenger testbruker av prototyper på programvare.

 

(Og om det er noen som lurer på hvorfor jeg poster det i akkurat denne tråden, så er det fordi jeg er den andre på forumet her som har basestasjonfetisj, og blir derfor litt nostalgisk hver gang jeg leser Toms innlegg.)

 

Så får jeg vell komme med en liten fun-fact til slutt. Om noen tilfeldigvis skulle undre seg over hvorfor nettverkstopologien til Netcom er usedvanlig lik enkelte tyske operatører, er det fordi Netcom i starten var en liten bedrift, uten samme ressurser som Telenor, og lot derfor leverandøren av utstyr, Siemens, stå for mesteparten av nettverksplanleggingen. (Noen som sa bukken som passer havresekken?)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Veldig bra lesning :p

Må dog innrømme jeg syns det virker litt sært å være så interessert i basestasjoner?

Og jeg kom til å tenke på en ting. Hvis du hadde blitt tilbudt jobb i telenor og blitt tvunget til å skifte til telenor, men fikk dobbel lønn av det du har nå. Hva hadde du gjort?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Veldig bra lesning :p

Må dog innrømme jeg syns det virker litt sært å være så interessert i basestasjoner?

Og jeg kom til å tenke på en ting. Hvis du hadde blitt tilbudt jobb i telenor og blitt tvunget til å skifte til telenor, men fikk dobbel lønn av det du har nå. Hva hadde du gjort?

Det med basestasjoner startet fordi dekningen var så som så i starten, og etterhvert klarte underbesvisstheten min å kople de karakteristiske antennene med god dekning, og dermed var det gjort. Siden jeg var 33 år og fortsatt bodde hos mora mi (!) var det behov for noe å gjøre, og dermed var jeg i gang.

 

BTW: jeg har vært kunde hos NetCom i 15 år, ikke ansatt. Jeg er egentlig konsulent innen avfall og gjenvinning. Men dersom NC, eller noem av de andre tilbyr 1 MNOK (som for engangs skyld er 1000000 kroner og ikke 1024000 kroner) for å synse om basestasjoner så sier jeg ja på flekken.

 

Flere facts:

 

1994

Hvis du var interessert i å finne ut hvor mange kunder NC hadde, var det bare å se på serienummerne på fakturaene. Hvis du tok bort det siste sifferet, som var et kontrollsiffer, så du at tallet økte med ca 10000 i måneden første halvdel av 1994. Med ett mobilnummer pr kunde og månedlig fakturering tilsvarer dette ca 10000 kunder.

 

Folk med hund har alltid vært nyttige. De er mye ute og går og kan alltid opplyse om nye sendere som har blitt satt opp.

 

1997

Tidlig på året finner jeg NCs mest rocka plassering ever. I et tre, noen hundre meter fra daværende direktørs hus har de satt opp en base. Snakk om å gå langt for å gi sine egne innendørsdekning!

 

2001

Iført min splitter nye NetCom T-skjorte er jeg på basejakt, og står og kikker på en site på en blokk i Oslo. Da kommer en gammel dame bort og skjeller meg huden full for all den skadelige strålingen vi (de?) sender ut.

 

2004

En natt drømmer jeg om to antenner som stråler mot hverandre. Neste dag finner jeg en base i Oslo Sentrum der NCs antenner peker rett mot Telenors.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
(Og om det er noen som lurer på hvorfor jeg poster det i akkurat denne tråden, så er det fordi jeg er den andre på forumet her som har basestasjonfetisj, og blir derfor litt nostalgisk hver gang jeg leser Toms innlegg.)

Vi er tre. Du glemmer MateoGold, men han er for tiden i utlendighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Nei. Hadde ikke glemt han. Men har ikke sett han på en halv evighet, så jeg tenkte han var gått under jorden ;)

Absolutt ikke, han var med og stilte spm om 4G sist fredag. Og han fra Netcom syntes han hadde et flott nick!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...