Gå til innhold

Hjelp: kjøp av nytt kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Hei.

Henvender meg herved til dere for å få litt hjelp til å kjøpe av nytt kompaktkamera. Pr dags dato sitter jeg med et Sony Cyber-show DSC-W1 som har sett sine bedre dager. Grunnen til at jeg trenger nytt er det større økende problem med uklare bilder. Det virker som autofokusen har blitt ødelagt.

Jeg bruker ikke kameraet så veldig ofte men når jeg bruker det tar jeg mange bilder. Jeg tar bilder i forbindelse med ferie: skiturer, båtturer, stranda, fjellet und so weiter. Trenger derfor et kamera så kan ta gode bilder under de fleste forhold og så tåler bittelitt ekstra i forhold til alle andre.

Jeg har forresten ikke fulgt med på kameramarkedet de siste årene så jeg trenger hjelp og anbefalinger til å finne mitt nye kamera.

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor kompakt vil du ha det, og har du bruk for stort brennviddeomfang, lysstyrke, mye vidvinkel eller mye televirkning?

Jeg ville startet med å se på Canon G10. Det er en bedre allrounder og hakket mer robust enn LX3, men ikke så bra i dårlig lys. Det er også rimelig stort, men det behøver ikke å være en ulempe.

Hvis du vil ha noe mer av superzoom-typen, så kan denne testen være et greit sted å starte. Canon har for øvrig også SX1 IS som er en dyrere storebror til SX10 IS som er nevnt i den testen, og som også kan være verdt å ta en titt på innenfor den prisklassen.

Egentlig, så vil jeg anbefale deg å gå på www.dpreview.com og se på alle fem "group tests" som du finner under "reviews/previews"-menyen i margen. Selv om du ikke finner akkurat det du leter etter så kan det være en peker i rett retning.

Lenke til kommentar

Du kan jo ta en titt på diskusjonstråden om LX3. Det er blant annet noen bilder som viser størrelsen.

LX3 er definitivt en entusiastkompakt. Det er lagt vekt på stor (til kompaktkamera å være) sensor og optikk som er skarp og lyssterk med god vidvinkel. Det som ikke er lagt vekt på er teleoptikk, og du mister en del brennvidde i forhold til de fleste konkurrentene i samme segment. Jeg vil si det har sine styrker på fotografering i svakt lys, portrett, landskap og arkitektur (som er de bruksområdene jeg er interessert i å ha et kompaktkamera til, så da ble det et naturlig valg).

Angående størrelse, så er det mindre enn G10 men fremdeles en smule chunky. Objektivet som stikker ut foran gjør det ganske tjukt. Det går greit i lommen på en allværsjakke/turjakke, men det er definitivt ikke noe slimline-kamera som glir elegant ned i lommen på dressjakken.

Et litt mer kompakt alternativ som er litt mer allsidig men ikke så bra i svakt lys kan være Panasonic TZ6. Fattern har TZ5, og det er et hendig lite kamera selv om det ikke er fullt så avansert som LX-serien. TZ6 er vel ikke kommet i butikkene helt ennå, men det dukker nok opp i løpet av februar tenker jeg.

EDIT: TZ7 er sikkert heller ikke noe dårlig valg.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...