Gå til innhold

Februarfest 2009 - Kjetil-H


Anbefalte innlegg

Har ikke hatt mye tid til å planlegge, men hadde lyst til å gjøre minst en uke med sammensydd håndholdt panorama. Har tatt endel slike når brennvidden blir for trang eller komposisjonen blir for vid på ferieturer og slikt, og de har en tendens til å bli de morsomste bildene jeg aldri får brukt til noe. Sideforholdene er bestandig forskjellige og mye beskjæres vekk når 8-12 bilder ikke er helt på linje.

 

Å prøve å låse seg til et format blir derfor min logiske løsning på hvordan teknikken kan forbedres. Hasselblad Xpan er for uinnvidde et systemkamera for 35mm film som tegner en bilderute på 24x65mm. Estetisk behagelig, vidt nok til å ha en funksjon og enkelt å huske i felten da det er marginalt kortere enn to tradisjonelle 135-ruter side ved side (24x72mm). Det lar seg derfor overført til et APS-C ved å skyte to bilder side ved side og en på midten for god overlapp.

 

Uke 1: xPanorama

Uke 2: Kvadratrot

Uke 3: xPanorama i naturen

Uke 4: ikke bestemt

 

Deltakernivå: Entusiast

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spor i sanddyner

 

post-25194-1233528864_thumb.jpg

 

Uke 1 - Dag 1

xPanorama 85mm

Minolta 85mm 1.4G ved f11 for tilstrekkelig dybdeskarphet. 1/300sek lukkertid plasserte pukkelen på histogrammet passe langt mot høyre. Tre eksponeringer limt sammen i PSCS4 og beskjært/pusset i Lightroom. Gjør seg ikke spesielt godt på kritthvit skjermbakgrunn oppe i hjørnet av et nettleservindu, det er nesten så en vurderer digitalt passepartout.

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Blå snø

 

post-25194-1233614101_thumb.jpg

 

Uke 1 - Dag 2

xPanorama 85mm

Tror jeg fant det eneste solgløttet i Trondheim kommune idag. Grått og trist resten av formiddagen.. Det ble 85-millimeteren igjen. Ingen grunn til å gå over ISO200, 1/100sek lukkertid ved f10 ga helt grei eksponering. Tre bilder "merget" i PSCS4 igjen.

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Tusen takk begge to! Vi er nok enige om hvilke som er mest vellykkede selv om første bilde gjør seg mye bedre uten hvit bakgrunn og harde linjer rundt (les: på veggen min).

 

Fire bilder på sju dager er ikke helt representativt, men jeg har skiftet mellom tre laptopharddisker med forskjellige os og kataloger og med relative travle dager har etpar bilder ennå ikke funnet veien ut. Skal fikse det enten ikveld eller tirsdag, og passe det inn i tråden på et hvis. Bot og bedring i uke to.

Lenke til kommentar

Analog mobbing?

 

post-25194-1234185150_thumb.jpg

 

Uke 1 - Dag 7

xPanorama 14mm

Har blitt gjort oppmerksom på at perspektivet i dette bildet ikke kommer spesielt tydelig frem, og skylder derfor å gjøre oppmerksom på at jeg står 2 meter fra en brøytekant og tipper 14mm-eren litt ned. Jeg ser for meg at Tigern har løpt på Tommy i sedvandlig tempo og at det har blitt Tommyspor i brøytekanten, men det kan jo hende det ikke var noen tøytiger med i bildet også :)

Lenke til kommentar

Brannvern

 

post-25194-1234187983_thumb.jpg

 

Uke 2 - Dag 1

Kvadratrot

Prøver meg på annet format denne uka siden det tross alt var noe av poenget å variere litt. Har en tendens til å beskjære mange festbilder til kvadratisk format uansett, så tenkte å se hvordan det fungerer å komponere for dette formatet. Stitcher denne uka også for å fortsette å finpusse på teknikken.

 

Utvendig sprinkleranlegg på murhus i snø får meg til å tenke på hvor skjerpet fokus på brannforebyggende arbeid i Trondheim har blitt etter bybrannene..

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Fiffige ting å se på! Begynte veldig bra, det første bildet er ganske interessant og pinnen er meget finurlig, for å si det slik. Dag3 falt ikke helt i smak, men det er nok bare meg. Samme gjelder dag4. Det kommer nok av min vegring for konsertfoto. "Vindusdekorasjoner var bedre før", likte jeg veldig godt. Det er jo så utrolig sant, desverre :')

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...