Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen starter ikkje etter grafikkort oppdatering

Anbefalte innlegg

Eg lasta ned og installerte GeForce Driver Release 181.22 på Windows XP Professional SP3 Norsk i går natt. Den krevde som vanlig ein restart som eg utførte etter eit par timer. Etter restarten fungere alt som det skulle. Eg testa driveren ikkje med noen 3D-intensive applikasjoner. Etter ein stund slo eg av PCen og gjekk å la meg.

Neste dag ville ikkje PCen slå seg på. Grafikkort vifta slo seg på 100% når ASUS logoen pleier å poppe opp. Det kom ikkje noe signal på skjermen.

Eg har prøvd følgende:

- Støvsuge

- Resette BIOS

- Koble fra unødvendige ting

- Leke med minnekonfigurasjon

Her er oppsettet til PCen min: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=54126

Eg har nå planer om å finne eit alternativt skjermkort å teste med eller teste mitt skjermkort på ein anna PC, men eg trur eg ikkje får gjort det før mandag. Er det noe eg kan gjøre i mellomtiden? :)

Endret av Zoxc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann Zoxc.

Først og fremst så har ikkje dette problemet noe sammenheng med ein driveroppdatering, dette er hardware error. Trolig ligger feilen i strømforsyning, gfx kort eller i hovedkortet.

Eg vil begynne med å sei at du har ein ganske nice rigg, temmelig lik min egen!

Det du kan prøve på, er følgende:

Koble fra skjermkortet ditt. Start maskinen. Då skal du normalt få 3 pip (1 langt og 2 korte) NB: dette varierer mellom hovedkortene. Dersom du ikkje noen oppstart reaksjon (negativ POST) fra hovedkortet så er skjermkortet ditt ganske sikkert ok og du har eit hovedkort problem.

dersom forslag nr 1. ikkje hjelper deg, så kan du prøve følgende:

Koble til skjermkortet igjen. HUSK begge 6 pin strømkontaktene og sjekk at desse står skikkelig tilkoblet! Viss du bare bruker 1 kontakt så vil ikkje bildet komme opp på skjermen.

Koble fra alle pci-kort, harddisker, cd/dvd drev, vifter osv. du skal hovedsaklig sitte igjen med 4pin cpu strøm, 24 pin atx strøm, og 2x 6pin gfx strøm. 1 ram brikke, cpu (og kjøleren såklart) og skjermkortet. 8800gtx kortet bruker begge 6pin strømkontaktene så sørg for at desse står skikkelig i. Sjekk alle øvrige strømkontakter til cpu osv.

Viss dette får maskinen din til å starte så kobler du på ein enkelt del om gangen, til du ikkje får maskinen på igjen. då har du funnet feilårsaken.

lykke til, og gi feedback på dette sånn at me kan få litt konstruktiv tilbakemelding.

Endret av Stinger169
Lenke til kommentar

Eg kobla opp ein høytaler til hovedkortet i dag. Det kom ingen lyder frå den uten skjermkortet. Kabinetthøytaleren ville koblest på +5V og SPEAKER, noe eg synest var litt mistenkelig.

Eg prøvde også med eit alternativt skjermkort, uten resultat.

Lenke til kommentar
Eg kobla opp ein høytaler til hovedkortet i dag. Det kom ingen lyder frå den uten skjermkortet. Kabinetthøytaleren ville koblest på +5V og SPEAKER, noe eg synest var litt mistenkelig.

Eg prøvde også med eit alternativt skjermkort, uten resultat.

hei.

du har 2stk DVI-kontakter på ditt skjemkort,prøvd å bytte på disse?

Skjedde med meg ett par ganger.

Første gang måtte jeg installere OS på nytt ved NO SIGNAL FOUND.

Andre gang var det bare å bytte om på DVI-portene.

Lenke til kommentar

Eg har lest litt på nettet og fant ein del personer som har samme problemet. Det viser seg at dette er problemer med for lite spenning på minne. Eg prøve og starte uten noe minne i og eg fikk lyder fra kabinetthøytaleren (Som eg allerede har glømt :( ). Eg mener at mine BallisticX hadde 800Mhz @ 1.8V som standard instillinger, men eg skal finne noen andre minnebrikker og prøve med.

Og til serru-d: Eg har prøvd begge DVI-portene ;)

Lenke til kommentar
Eg har lest litt på nettet og fant ein del personer som har samme problemet. Det viser seg at dette er problemer med for lite spenning på minne. Eg prøve og starte uten noe minne i og eg fikk lyder fra kabinetthøytaleren (Som eg allerede har glømt :( ). Eg mener at mine BallisticX hadde 800Mhz @ 1.8V som standard instillinger, men eg skal finne noen andre minnebrikker og prøve med.

Og til serru-d: Eg har prøvd begge DVI-portene ;)

Hei.

Er dette minnetypen du har: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 CL4?.

Hvis så,skal de være på 2,0v.

Lenke til kommentar

Du har gjort en ting som du ALDRI må gjøre.. Støvsuge pc!!

Når luft suges inn i støvsugermunningen så dannes det statisk elektrisitet som lett kan ødelegge elektriske komponenter som hovedkort, skjermkort, minne etc.

Du er ikke den første (og sikkert ikke den siste) som har støvsugd ihjel en pc.

Men... Håper nå du får liv i den igjen :)

Lenke til kommentar

PCen startet pent når eg prøvde eit 1GB 667 Mhz minne frå ein Lenovo.

Minnet mitt skal i følge Crucial ha 2.0V for 1066 Mhz. Eg prøvde å sette modulene i med BIOS stilt på 667 Mhz, men det ville ikkje starte.

Neste plan er då å flashe BIOSen (0102) til 1001. ASUS sine sider er ikkje veldig hjelpsomme når du ikkje har ein floppy drive og DOS, men håper på at det er mulig (aka enkelt/sikkert) å flashe fra ein USB-minnepen eller CD/DVD.

Eg brukte forsåvidt trykkluft på boks assistert av ein støvsuger på avstand...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Når luft suges inn i støvsugermunningen så dannes det statisk elektrisitet som lett kan ødelegge elektriske komponenter som hovedkort, skjermkort, minne etc.

oi..støvsugd mange ganger.... men ikke ødelagt noe ennå. berører ikke overflaten. :whistle:

Lenke til kommentar

oi..støvsugd mange ganger.... men ikke ødelagt noe ennå. berører ikke overflaten. :whistle:

du behøver ikke å være borti overflaten i det hele tatt for at den statiske elektrisiteten skal lade seg ut, elektrisiteten kan slå over fra flere centimeters avstand spesiellt når det er masse partikler i lufta slik det er når man støvsuger.

å blåse ut dritten og bruke en støvsuger som avsug på avstand derimot er ikke dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...