Gå til innhold

Skolen i Norge!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenkte jeg skulle starte en seriøs diskusjon om forholdene i den norske skole per dags dato.

Før var læreryrket et yrke med status og god lønn. Hva forbinder DU med en lærer idag? Jeg forbinder lærer med dårlig lønn, dårlig status og lite makt i skolen. Før i tiden, ifølge min far var det vanlig at en lærer hadde høyere lønn enn en disponent. Grunnskolen idag er helt på trynet, elever oppfører seg ikke - lærere blir fortvilt. Elendige forhold i inneklima/ventilasjon og ikke minst mange ududgelige lærere.

Elever i skolen er sardelingspost. De må lide og være bakerst i rekka. Er det ikke nok penger, går det ut over skolen. Når budsjettene kuttes, er det elever det går utover igjen.

Lærere er lavlønnet, skolene er i veldig dårlig forfatning. Når ungdommen ser disse kjipe forholdene, hvem vil ofre seg til og bli lærer? De har ingen makt heller.

Estetiske forhold er helt på trynet også, hvertfall på den skolen jeg gikk på.

- Varmsvannstanken, ja - du leste riktig. Bruke varmvannstank istedet for varmvannsrør.

Vi hadde en varmvannstank på 200 liter fordelt på 40 elever som skal dusje samtidig. Hvordan kan dette gå an?

- Elendig inneklima, vond lukt o.l

Ser dere tegninga? Blir kanskje en del 30-40 åringer som kommer til og svare. Hva om dere hadde blitt satt på en skolebenk i en måned for og se forholdene? Dere kommer neppe til og bli imponert.

Elever blir jo faktisk syke av dårlige skoler - det er vitenskapelig bevist av forskere i Storbritannia. Dette skjønner nok ikke de fleste politikere. ELEVENE på grunnskolen er de som skal styre landet videre om en del år. Hva tror du de har i hodet etter ti skrøpelige år i grunnskolen?

Norge kommer til og stå foran et enormt problem med skolen om ikke politikererne med hendene i lomma gjør noe med dette. Lærere burde ha mer lønn, mer status og MER MAKT.

Synes faktisk synd i kontaktlæreren jeg hadde, som må høre på rappkjeftige elever som ikke bryr seg om mål eller mening. Til gjengjeld får hun med prikken over i'en en lønn på 415 000 i året. Pretty sweet!

Jeg ser opp til Fremskrittspartiet i denne saken, de burde få en sjanse til og endre skolesystemet og fikse dette. Vennligst ikke begynn med debatten om FrP eller Venstre nå da.

Til sist vil jeg høre hva dere mener, håper på lange og gode svar!

- Hilsen gutt 16 år.

Endret av stienj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en side tror jeg kanskje politikerne bør gjøre mindre i forhold til skolen. Det kommer jo nye læreplaner hele tiden. Hvordan skal lærerne gi elevene god undervisning når de må bruke så mye tid på å sette seg inn i nye læreplaner? For trenger vi dem egentlig? Gjør landene som kan vise til bedre skoleresultater så mye forskjellig fra oss på de områdene? Nei! Samtidig er jeg enig i at politikerne bør gjøre læreryrket til et mer attraktivt yrke. På den måten vil allmennlærerutdanningen blir mer attraktiv. Noe som igjen vil føre til høyere snittkarakter blant allmennlærerstudenter og igjen generelt flinkere lærere. Dette vil igjen føre til at lærerne får høyere status i samfunnet. Noe som også betyr høyere status hos elevenes foreldre og igjen høyere status blant elevene.

Denne debatten har forøvrig vært oppe mange ganger før. :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Veldig enig på alle punktene. Siden ungdomsskolen her jeg bor har jeg ikke lært matte på egenhånd. Mattelæreren jeg fikk utdelt hjalp oss ikke i hele tatt. Hvis vi spurte hvordan gjøres det/ hva betyr det, fikk vi til svar å lese i matteboka, som var like rik på matematisk kunnskap som IKEA-katalogen.

Lenke til kommentar
Veldig enig på alle punktene. Siden ungdomsskolen her jeg bor har jeg ikke lært matte på egenhånd. Mattelæreren jeg fikk utdelt hjalp oss ikke i hele tatt. Hvis vi spurte hvordan gjøres det/ hva betyr det, fikk vi til svar å lese i matteboka, som var like rik på matematisk kunnskap som IKEA-katalogen.

Må si meg enig her iNeo. Mattematikklæreren jeg hadde den første termin av 8ende klasse var VELDIG god. All good things come to and end...

Mattematikken burde endres syns jeg. Håper virkelig det skjer noe endringer i valget på høsten.

Lenke til kommentar

Det du skisserer har flere relasjoner til samfunnet forøvrig, eksempelvis foreldres evne til å tilpasse barna sine til et system hvor de ikke er midtpunkt til enhver tid.

Videre så vil jeg tro at lærerenes utbrudd på 80 og 90 tallet om hvor jævlig det var å være lærer i seg selv har bidratt til at læreryrker fremstår som ganske tafatt og stusselig.

Du sier de tjener 415.000 noe som er over gjennomsnittlig inntekt, i tillegg til at de har to måneder sommerferie som for de fleste høres rimelig eksotisk ut.

Muligens de fleste ikke ser hvor tidskrevede yrket er i løpet av skole året da, men det er flere mellomledere som tjener mindre enn 400k og jobber langt utover normert arbeidsuke - hele året.

@TS- ikke ta opp politiske partier, og ønske om endring etter valget om du ikke ønsker å gjør dette om til en partipolitisk debatt! ;)

Lenke til kommentar
På en side tror jeg kanskje politikerne bør gjøre mindre i forhold til skolen. Det kommer jo nye læreplaner hele tiden. Hvordan skal lærerne gi elevene god undervisning når de må bruke så mye tid på å sette seg inn i nye læreplaner? For trenger vi dem egentlig?

Enig her. Skolesystemet har vært i nærmest konstant forandring siden Reform 94. Det sier seg selv at resultaten ikke blir så gode da lærerne hele tiden må forholde seg til nye planer og føringer. Det bør tas litt rolig på det skolepolitiske området når det gjelder nye reformer, og heller la de som allerede er innført få virke en stund. Og så kanskje små forandringer og justeringer til det bedre.

Ellers så er ikke 415.00 i året noen dårlig lønn. Generelt så brukes det mer på skolen i dag enn noensinne. Mye av disse pengene har gått til økte lærerlønninger. Ellers så vet jeg ikke om lærene bør få mer makt. Det gjør det vanskeligere å kvitte seg med dårlige lærere samt å sette krav. Når lærerne får bedre lønn så bør det også stilles større krav til dem.

Det er et problem med mange gamle og dårlige skolebygninger. De fleste kommuner har et stort etterslep når det gjelder vedlikehold av kommunale bygninger, skolene inkludert. Finanskrisepakken som ble lansert inneholdt mer penger til kommunene og det har kommet signaler tilbake om at disse pengene blant annet skal brukes på dette området, så det er håp at situasjonen her blir bedre.

Forøvrig er jeg sønn av en lærer og vet at det ikke er en enkel jobb, jeg har stor respekt for yrket.

edit: dem ble gjort om til yrket.

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar

Jeg savner bedre kontroll for å se om lærere er kompetente nok til å utføre jobben sin. Jeg har død litt inni meg av følgende episoder.

- Hjelpe klasseforstander med å åpne mailen.

- Hjelpe klasseforstander med å finne mail.

- Hjelpe klasseforstander med å laste ned vedlegg.

- Hjelpe klasseforstander med å åpne vedlegg.

- Hjelpe klasseforstander med å åpne en minnepenn.

- Være vitne til at nevnte klasseforstander åpnet alle dokumentene på pennen samtidig, opplevede datacrash og anklaget en elev for å ha gitt henne "MAC VIRUS".

Ikke kan slike mennesker sparkes heller, med mindre man ligger med de. Mangel på medialærere, i hvert fall her i utkantnoreg.

Lenke til kommentar
Jeg savner bedre kontroll for å se om lærere er kompetente nok til å utføre jobben sin. Jeg har død litt inni meg av følgende episoder.

- Hjelpe klasseforstander med å åpne mailen.

- Hjelpe klasseforstander med å finne mail.

- Hjelpe klasseforstander med å laste ned vedlegg.

- Hjelpe klasseforstander med å åpne vedlegg.

- Hjelpe klasseforstander med å åpne en minnepenn.

- Være vitne til at nevnte klasseforstander åpnet alle dokumentene på pennen samtidig, opplevede datacrash og anklaget en elev for å ha gitt henne "MAC VIRUS".

Ikke kan slike mennesker sparkes heller, med mindre man ligger med de. Mangel på medialærere, i hvert fall her i utkantnoreg.

He he, omtrent dette har jeg også slitt med. Bortsett fra at læreren i mitt tilfelle var min mor. Gud bedre, hun ringer meg med et dataproblem; Skjermen er svart. Det første jeg spør om er om alle kabler er koblet i ordentlig, hvorpå jeg får et fornærmet svar om at såklart er de det. Etter en ca tre kvarters samtale der alt annet er prøvd ut kommer hun fram til at det var visst en kabel som ikke var koblet til (facepalm). Dette var bare et eksempel.

Men det skal sies at hun ikke var medialærer og godt over 50 år da hun måtte begynne å lære seg IKT. Nå kan hun det grunnleggende ihvertfall og er blitt en dreven surfer.

Men sånn vil det bli når personer som aldri har brukt IKT før plutselig må lære det. Det er vanskelig for oss å skjønne som har vokst opp med data.

Lenke til kommentar

Problem med de fleste lærere er jo at de er forsteinet, de sitter og jobber i et samme sted i 30-50år! Hva kan vi forvente egentlig?

De flinke skifter ofte arbeidsplass, går fram og tilbake fra læreryrke til et annet yrke. De bra lærerne jeg har hatt, bytter jobb etter noen år.

Lenke til kommentar
Problem med de fleste lærere er jo at de er forsteinet, de sitter og jobber i et samme sted i 30-50år! Hva kan vi forvente egentlig?

De flinke skifter ofte arbeidsplass, går fram og tilbake fra læreryrke til et annet yrke. De bra lærerne jeg har hatt, bytter jobb etter noen år.

Det blir for dumt å si, selv om det sikkert stemmer med din erfaring. I følge ditt syn må jeg da ha hatt utrolig gode lærere, siden min klasse skiftet klasseforstander (eller kontaktlærer som det nå heter) hvert år fra 1.-9. klasse. Læreryrket har forandret seg kraftig på 30-50 år og de fleste lærerne har endret seg i takt.

Jeg kan ikke se hvordan man blir en bedre lærer av å slutte i lærerjobben og så jobbe i bank (som en veninne av meg gjorde) eller som flyvertinne (som samme veninne også gjorde) for så å gå tilbake til jobben. Dessuten må man holde seg faglig oppdatert som lærer, dette blir vanskelig i en annen jobb.

Er det generelt et problem at folk blir i samme jobb så lenge? Eller er dette spesielt for lærere mener du?

Lenke til kommentar

Uten at jeg har hatt en av de mye omtalte nasjonale prøvene (dog ikke mye omtalt i denne tråden), så mener jeg at det er et steg i riktig retning. Problemet er at i dag brukes disse kun til å peke ut hvilke skoler som er gode/flinke, og hvilke skoler som ikke har fullt så flinke elever.

Om disse prøvene hadde ført til etterutdanning, endring i læringsopplegg og erfaringsoverføring fra skoler med gode resulater til skoler med mindre gode resultater, da hadde vi nærmet oss noe. Slik som prøvene er i dag, iallefall slik dem er fremstilt i media, så brukes dem kun til å skille skoler fra hverandre, uten at man går inn for å bedre undervisningsopplegget fra sentralt hold.

En lærer vil sjeldent selv se at h*n gjør noe feil eller dårlig i sitt undervisningsopplegg. Enda vanskeligere er det "å finne opp noe" for å gjøre sine elever enda bedre uten samarbeid med andre skoler.

Lenke til kommentar
Tipper han mener at feks en elektrolærer blir bedre til å trene opp elektrikkere ved å ha jobbet som elektriker og bytte mellom lærer og elektrikkerjobb.

Edit: leif

Jeg trodde vi snakket om grunnskolen jeg. Men i yrkesrettede utdanninger kan det nok ha noe for seg å komme ut i vanlig jobb.

Beklager, jeg tenkte på VGS. Ikke grunnskole :) Igjen, beklager ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...