Gå til innhold

13 år og jobb

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 13 år gammel gutt som bor i bærum.

Jeg ønsker en jobb med fast lønn, helst ikke avis. Jeg har

absolutt ingen anelse om alderårsgrensene til yrker, men

er det mulig å jobbe i butikk med vareplassering eller annent i buttik?

Ellers har jeg veldig gode ferdigheter innen data og teknologi, spessielt Mac (ikke spill, men programmering o.l.)

Jeg ønsker helst en ganske god lønn, men er ikke veldig kresen på det. Jeg må også rekke skole til kl14 og lekser, så gjerne i helgen.

Hilsen A.J.L

Endret av audun0197
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ganske god lønn

700-1000 kr mnd.

Wow :) Ikke mange som er villig til å gjøre noe som helst for en årslønn på 9000. Søk deg jobb som vaskehjelp hos et mindre firma eller butikk. Om du jobber én time hver dag med minstelønn har du glatt over det du forventer nå hvertfall. Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei Audun!

Jeg er en 14 år gammel gutt som begynte å jobbe rett etter jeg hadde fyllt 13 år.

Jeg bor i en bygd, altså ikke akkurat Bærum og fikk jobb på matbutikk da vi alltid handler der (nærmeste butikk, og pappa er litt gnien så han handler der pga. at det ofte er litt billigere der).

Siden jeg er tremening med sjefen av butikken, og pappa er søskenbarn med faren til eieren så fikk jeg jo jobb der, det jobbet 4 andre ungdommer der, 3 stk som var 2 år eldre enn meg og en som var 1 år eldre enn meg.

Jeg fikk fast arbeid fra kl. 16:00 til 20:00 på onsdager, noe som var veldig greit. Jeg ble også satt opp til å jobbe i ferier og sånne ting, blei alltid spurt om det var greit, om det gikk noen andre ganger eller om jeg kunne jobbe den dagen eller den dagen. Var også gode venner som jobbet der, så det ble mye snakking og tulling mens vi jobbet, men det påvirket ikke noe særlig. Likte å jobbe.

Siden bygden vår er veldig populær for turister, fordi vi har stort og populært skianlegg var det alltid bruk for folk i ferier.

Kan si at jeg tjente ca. 60 000 kr i fjor, nå er jeg jo 14 år men jeg fyller jo sent på året. Jobba bare for det meste i ferier og sånt, men ikke hele ferien - det var akkurat passe. Har jo selvfølgelig ikke brukt alt, men mye av det har gått til det som står i signaturen min, men det er jo selvfølgelig ikke kjøpt til nypriser.

Grunnen til at jeg skaffet meg jobb var pga. at jeg drev med to veldig dyre hobbyer, fotografering og gokart. Nypris på gokart og fotoutstyr tilsammen er nok 55 000 kr, men jeg har jo en far som er veldig glad i motorsport så det gikk "bare" 10 000 kr dit.

Men jeg er jo ikke den eneste som jobber, halve klassen har vel tjent endel lapper det siste året, og flere har vel begynt i arbeid nå.

Men nå er det jo nytt år!

Ang. regler kan du ta deg enkelt arbeide når du er 13 år gammel, det skal vel ikke påvirke skolen eller være sterkt fysisk arbeid på noen måte. Husker ikke hvordan det var med begrensinger på arbeidsdager.

Lykke til!

Ja, å sette varer i hyller eller rydde hyller i butikk er egentlig veldig lettjente penger.

Lønnen min er på positiv side av ca. 100 kr, og det skal visst være helt greit/veldig bra.

Du kan jo starte ungdomsbedrift og programmere nettsider ((x)HTML, CSS, PHP) eller designe nettsteder (Photoshop, Paint, Paint Shop Pro - you name it!). Er nok noen tusen å hente der også, mange som er interessert i egne nettsteder. Synd bloggtjenestene og nettsteder som piczo.com og sånt har snappet opp potensielle kunder, men det her er jo ikke noe du må forvente at skal gå bra. Men det er jo lov å prøve, og det er ingenting å tape (kanskje bittelitt på domene og webhosting av portefølje/kjøpsside).

EDIT: Må legge til at jeg gjorde mest av de unge, kanskje derfor jeg fikk jobbe nesten når jeg ville og derfor ble det mange timer. Og veldig fine summer (ca. 1500-2000 kr) for å jobbe på en søndag eller helligdag.

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...