jdh1234 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hei Går nå 2. året på allmenne. Jeg har tenkt å bli spill designer/programerer, har kanskje tenkt gå NITH .. Men vil det være best å gå ingeniør høyskolen for så å gå på NITH? som ingeniør er du jo nesten sikret jobb og du får et grunnlag, noen som har erfaringer? Og som spill designer osv, hvordan er det å få jobb? Norge er ikke akkurat så veldig stor innen spill osv men likevell. Flott om noen skriver litt :-) Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 NITH gir deg bachelor i spilldesign/utvikling. Absolutt ingen hensikt å ta en annen bachelorgrad (ingeniør) først. Hva du bør velge er en annen diskusjon, kommer mye an på hva du er ute etter. Er vel andre som kan svare på jobber ol. som spill designer (og er mange andre tråder om det), men er vel neppe det enkleste. Lenke til kommentar
jdh1234 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 NITH gir deg bachelor i spilldesign/utvikling. Absolutt ingen hensikt å ta en annen bachelorgrad (ingeniør) først. Hva du bør velge er en annen diskusjon, kommer mye an på hva du er ute etter. Er vel andre som kan svare på jobber ol. som spill designer (og er mange andre tråder om det), men er vel neppe det enkleste. takker Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Utdannelse er viktig, men sørg for å ha noe å vise til. Det skader ikke din kariære å begynne allerede nå å laste ned opern source spill, eller mods til andre spill og fikle og prøve å bygge noe selv. Det vil hjelpe deg å lære hva som gjør ett godt spill. Det du lærer på skolen er jo som regel "basic minimum". Så må du bruke egen tid og resurser på å gå den ektra distansen for å skille deg ut fra andre som søker samme jobb. AKIRA Lenke til kommentar
jdh1234 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Utdannelse er viktig, men sørg for å ha noe å vise til. Det skader ikke din kariære å begynne allerede nå å laste ned opern source spill, eller mods til andre spill og fikle og prøve å bygge noe selv. Det vil hjelpe deg å lære hva som gjør ett godt spill. Det du lærer på skolen er jo som regel "basic minimum". Så må du bruke egen tid og resurser på å gå den ektra distansen for å skille deg ut fra andre som søker samme jobb. AKIRA jaa, driver å sysler litt med et 3D program ;p tar sikkert litt tid å lære det godt men det kommer seg Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Hei Går nå 2. året på allmenne. Jeg har tenkt å bli spill designer/programerer, har kanskje tenkt gå NITH .. Men vil det være best å gå ingeniør høyskolen for så å gå på NITH? som ingeniør er du jo nesten sikret jobb og du får et grunnlag, noen som har erfaringer? Og som spill designer osv, hvordan er det å få jobb? Norge er ikke akkurat så veldig stor innen spill osv men likevell. Flott om noen skriver litt :-) Hei. Jeg skal starte et 2 årig kurs som 3D Game Designer gjennom webstudent.no og har undersøkt en del hvordan det er å bli spill utvikler i norge og i usa. Har ei foster søster som går på skole i trondheim og ho har snakka med en god del folk som driver med reklame og design i norge og sier at men at hvis man skal satse innen data(software)så bør man gå for web\flash eller arkitektur for det er sinnsykt lite jobber innen spill Har i tillegg undersøkt hvordan det er i los angeles som spill utvikler og har snakka med blizzard og noen leilighet komplexer og di sier at det er perfect plass å komme å starte et rått liv, det er ikke vanskelig å få jobber i hva som helst for det er så sinnsykt mye av det der og så sinnsykt billig og fint å bo der har også undersøkt hvordan forskjellige priser er i usa (mat, hus og leiligheter(kjøpe og leie)bil, møbler, elektronikk) og de er mye billigere enn i norge, har i tillegg undersøkt om lønningene i los angeles og di er mye høyere enn i norge (iallefall innen spill utvikling og design) Dette er da meg og min Forlovede sin situasjon: når jeg er ferdig med kurset så flytter vi til los angeles og starter et vanvittig kult liv sammen, jeg som Spill Designer og ho som Omsorgsarbeider Her er noen linker som kanskje kunne interesere: http://www.blizzard.com/us/jobopp/ http://www.hoovers.com/activision-blizzard...factsheet.xhtml http://www.rental-living.com/Communities/Las-Palmas/ http://www.3drealms.com/gethired.html Endret 25. februar 2009 av DrHawkins Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 For å nyansere illusjonene dine bittelitt. Alt som glimrer er ikke gull og grønne skoger. http://ea-spouse.livejournal.com/274.html?page=14 AKIRA Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 http://ea-spouse.livejournal.com/274.html?page=14 Folk er gale om de ønsker seg til noe slikt. Om man klarer å utvikle noe som virker etter 12 timers dager så henger det bare sammen med hyssing og gaffateip. Det er helt forkastelig. Om inntog i spillbransjen er plan A, ha en plan B også sier nå jeg. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 For å nyansere illusjonene dine bittelitt. Alt som glimrer er ikke gull og grønne skoger. http://ea-spouse.livejournal.com/274.html?page=14 AKIRA For det første: det er 5 år siden (2004) For det andre: det er EA, jeg skal til Blizzard For det tredje: jeg er ikke så dom at jeg blir en slave for en offentlig stat\firma Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 http://ea-spouse.livejournal.com/274.html?page=14 Folk er gale om de ønsker seg til noe slikt. Om man klarer å utvikle noe som virker etter 12 timers dager så henger det bare sammen med hyssing og gaffateip. Det er helt forkastelig. Om inntog i spillbransjen er plan A, ha en plan B også sier nå jeg. Ja det er veldig viktig i dette landet å ha backup planer for det er ikke mye å bli rik på i Norge men nå er det ikke så hardt å klatre på karriere stigen så lenge du har litt utdanning bak deg og med mindre du føler at du er fastbundet til plassen du er født\oppvokst\bodd hele forbanna livet så begynn å forske utenlands. I usa trenger du bare en plan, å tjene peng. spill utvikler yrket i usa er så vanlig der borte at det er helt naturlig integrert i alle skoler og alt. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Hei. Jeg skal starte et 2 årig kurs som 3D Game Designer gjennom webstudent.no og har undersøkt en del hvordan det er å bli spill utvikler i norge og i usa. Ikke for å knuse drømmene dine, men dette høres da litt tynt ut? Nå vet jeg ikke hvor mye du har drevet med slikt før, men bare matematikken i et spill er temmelig avansert. Har du noen erfaringer med å lage spill fra før, slik at du vet hvor landet ligger? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 For det første: det er 5 år siden (2004)For det andre: det er EA, jeg skal til Blizzard For det tredje: jeg er ikke så dom at jeg blir en slave for en offentlig stat\firma He he, det var ikke for å råde deg til å ikke gå. Å jobbe noen år der vil være gull verdt for kariæren din. Jeg sier bare vær realistisk til hva du går til og pass på deg selv og ditt forhold. 5 år er ikke lenge og mine kontakter i Funcom tilsier at bransjen ikke har lært så mye. Hvorfor mener du det er stor forskjell på EA og Blizzard? Eller Dice, Sierra, Nintendo..osv. Spillutvikling er spillutvikling og det er noen rammer som må oppfylles. Er en teknisk standard satt må spillet ut før det blir utdatert. Og som regel mot slutten er budsjettene dratt langt og man kan ikke fylle på med flere folk selv om man burde. Da må de som er der jobbe ekstra. Lær deg å elske ordet Crunch.... Sier bare, pass på deg selv for de gjør det ikke. AKIRA Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Høres ut som spillbransjen elsker å utnytte 21-25 åringer som har altfor lite å gjøre. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Hei Går nå 2. året på allmenne. Jeg har tenkt å bli spill designer/programerer, har kanskje tenkt gå NITH .. Men vil det være best å gå ingeniør høyskolen for så å gå på NITH? som ingeniør er du jo nesten sikret jobb og du får et grunnlag, noen som har erfaringer? Og som spill designer osv, hvordan er det å få jobb? Norge er ikke akkurat så veldig stor innen spill osv men likevell. Flott om noen skriver litt :-) Bachelorgrad er 3 år Mastergrad er 2 år (krever bachelor) Doktorgrad er i utgangspunktet 3 år (krever master) (8år totalt) alt dette kan du få på NITH en nybegynner grafisk designer i norge tjener ca 21-28 000 i starten og det uten noen grad (2år skole)... ved doktor grad kan du få ca 1.5mill i året som lønn NITH tilbydde nettopp ei stilling der man arbeida som lærer 25% og arbeidet med doktograd studiet 75% av tiden og dette skulle gå over 4år. da skulle du få ei lønn på 425 000kr tror jeg det var stillingen er desverre utløpt da men kommer garantert flere slike. http://www.3dhue.com...der=asc&start=0 Jeg anbefaler deg sterkt at du gjør deg medlem på 3dhue og kikker rundt og gjerne deltar Jeg vet dette er en gammal tråd men jeg har mye mer innsikt i dette nå enn når jeg svarte på dette tidligere.... Jeg studerer selv spilldesigner og er kun på første året enda men har snakket en del med min lærer angående jobb og slike ting og for å si det slik så trenger man ingen skole for designer fag. dette går på portfolio, der du viser frem dine skills. Hvis jeg hadde gjort meg ferdig med 2årig studiet og hadde møtt konkuranse i en stilling mot en som aldri hadde gått på skole, men som hadde bedre protfolio enn meg. da ville jeg ha tapt og han fått jobben. Jeg går på skolen for å gjøre meg god mye raskere og mer effektivt. alt går på eget intiativ og motivasjon... brenner du for dette og føler du er god eller går skole for du vil bli god så bare husk på at alt handler om portfolio. de arbeidene der bør du gjøre nøye og slik (hvis jeg nå mister en jobb mot deg fordi jeg sier dette til deg eller andre som leser dette så ler jeg hehe ) Jeg håper dette var til noe bedre hjelp enn alt snakket fra usa og lignende.... Det er klart blir man ansatt hos blizzard så vil man få betraktelig høyere lønn. men det er så mange småfirmaer som holder på inne temaet at hvis/når disse blir store så vil lønnen i norge være dobbel så god som i usa Endret 9. juni 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 ja men det er ingen andre skoler i norge som har Bachelor, Master og Doktorgrad. Skal man ha noen grad så må man enten til utlandet eller til NITH (innen 3d seff) de fleste reiser enten til autralia eller UK på noroff der... Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Spillindustrien handler først og fremst om Portefolio. Du må jobbe mye på fritiden og bare bli god på det du vil bli. Når du skal på jobbinterview er det ikke utdanningen din som er av mest interesse, men hva du har å vise til av arbeid du har gjort. Dersom du ønsker å bli spillprogrammør bør du jobbe på fritiden med arbeid som å lage mapeditor, småspill i JAVA, C++, Android, etc. Dersom du vil bli spilldesigner kan du f.eks. lage maps til diverse spill, eller karakterer ( f.eks. Champions til League of Legends, eller nye klasser til WoW etc.) Alt dette innebærer balansering og kvalitet. Bare gjør masse småprosjekter, gjerne med venner, så blir du god Endret 9. juni 2010 av Phannyboy Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 er ikke dette nøyaktig det samme som jeg nettopp har sakt da? Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 er ikke dette nøyaktig det samme som jeg nettopp har sakt da? Har jeg noen gang sagt noe i mot det? Jeg sa bare min erfaring rundt emnet Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 jaja vasr ikke meningen å starte noe her så bare slapp av men undret litt på hvorfor du gjentok det jeg sa og ikke kom med noe nytt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå