Gå til innhold

Jensen AirLink 85300 på Linux og hvordan finne WEP?

Anbefalte innlegg

Hei, starter en ny tråd med alt relevant i førstepost.

Har to problemer som hindrer meg i å kunne bruke Linux.

Nr.1 [LØST]

Har en HD liggene som jeg gjerne vil ha Linux på til den stasjonære pcen min. Jeg sitter i kjelleren og har ingen mulighet til å koble meg til lokalt internett. Eneste måten er trådløst. Jeg kan hente filer fra nettet med laptoppen min og legge på minnepenn.

USB-donglen er en Jensen AirLink 85300, som har et RaLink 2770 chipset.

lsusb: ID 148f:2770 Ralink Technology, Corp.

Hvordan får jeg dette til å virke?

Nr2.

Laptoppen er litt treig med XP og har prøvd litt med Linux på den som går da veldig mye bedre. Chipsettet til nettverket er fra Broadcom. Laptoppen min er en HP Compaq NX6325. Jeg får installert drivere til nettverkskontrolleren og kan koble meg til WPA og åpne nettverk.

Laptoppen min brukes kun hos kjæresten min, og der har de WEP-kryptert nettverk. Når jeg er der og søker etter nettverk får jeg fram 3 nettverk i nabolaget, alle er WPA. Men det nettverket som er i huset med WEP er ikke synlig. Jeg har prøvd å lage ny nettverkstilkobling og skrive inn SSID og alt det der, men ingen ting.

Jeg trenger ikke linker til forskjellige guider, ettersom sjansen for at jeg har prøvd den er stor. Har brukt timesvis på google og forskjellige linuxforum, men er ikke mye å finne og de jeg finner forklarer ikke hvordan man gjør ting, de bare sier "gjør det".

Flere har sagt "installer WEP-pakkene" men ingen sier hvor jeg finner de eller hvordan jeg laster de ned eller hva de heter spesifikt. Jeg er kanskje vanskelig her, men er ikke lett å automatisk vite ting i Linux etter 14 år med kun Windows.

Jeg vil veldig gjerne ha Linux til å fungere, men om ikke jeg kan få til dette er det helt ubrukelig for meg.

Jeg har mulighet til å installere: Xubuntu, Linux Mint, Mandriva, Ubuntu, Open Suse eller Fedora, alle i siste utgave. Så om du vet hvordan man gjør noe av dette på de forskjellige distroene er det bare å fortelle.

Setter kjempestor pris på all hjelp.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt spm 1. Får du ikke USB-donglen til å virke i GNU/Linux? Hvilken distribusjon?

2. Gjelder dette ALLE nettverk med WEP, eller bare dette? Kan være dette nettverket f.eks kjører på en kanal som ikke er støttet av ditt kort/driver. Har opplevd at enkelte kanaler ikke funker med min Ubuntu.

Hva sier (som root):

iwlist eth1 scan

...når du er i område med et WEP-nettverk?

Bytt ut eth1 med ditt kort (sjekk iwconfig).

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Var en på linux1.no som ga meg denne fila:

http://ppa.launchpad.net/henrik-hw0/ubuntu...ubuntu4_all.deb

Jeg klarte å få den til å funke på laptoppen. Problemet er at for å få det til så må jeg ha build-essential og når jeg kjører den fila så trenger den også et par filer fra internett. Som sagt så har jeg ikke mulighet til å koble til lokalt (synes btw det er litt dårlig lagt opp å regne med at man har det). Kan prøve å få tak i en lang nettverkskabel, men vet ikke om jeg har. Er det en annen måte å gjøre dette på?

@oj88. Skal sjekke det så fort jeg er hos kjæresten min igjen.

Jeg aner ikke hvilken kanal den kjører på. Jeg har ikke mulighet til å logge inn på routeren, for det er ingen som har bn/pw til den :\ Men skal få testa den koden der så fort jeg kan.

Lenke til kommentar

Sikkert en bra guide det NorthWave, men jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke den.

Go to File > Generate Package Download Script

Greit nok.

I saved the file as a shell script (.sh extension) and moved the file over to my Mac, which had an internet connection.

Skal jeg bare kalle den build-essential.sh f.eks?

I googled and downloaded a version of wget for OS X, copied it to /usr/bin and smoothly ran the package download script.

Then, I transferred the downloaded packages to my pen drive and dropped them off on my Ubuntu computer. I installed the packages, and now I have all the extra software I wanted installed without ever having needed to connect Ubuntu to the internet.

Her trenger jeg litt dypere forklaring.

Edit: Legg merke til at siden heter "The Unix Geek" Hadde vært fint med et par "The Unix Noob" :)

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Steg 1: Lag en pakkeliste

* Pass på at du i tillegg til build-essential huker av de filene som den andre fila trengte!

* Navnet på filen har ingenting å si, kall den pakkefil.sh feks og legg den på en minnepinne

Steg 2: Last ned pakkene

* Du trenger et system med programmet wget, feks en GNU/Linux live-cd

* Inne på live-cd'en åpner du en terminal i mappen du har pakkefil.sh og skriver kommandoen 'sh pakkefil.sh'

* Vent til scriptet er ferdig og last filene over på en minnepinne e.l.

Steg 3: Innstaler pakkene

* Godt mulig du bare kan innstalere de en og en (prøv det først). Du må i så fall innstalere de pakkene som kreves av andre først

* Alternativt kan du lage et custom repo, men det vet jeg ikke helt hvordan man gjør sånn uten videre

Bedre? Spør hvis det er noe, skal forsøke å forklare etter beste evne.

Lenke til kommentar

Har sjekka det, så det er det riktige. Da jeg var hjemme og søkte så fant jeg NETGEAR og masse info på det som er vårt nettverk der. Har prøvd å skrive inn manuelt før uten hell. Kan prøve igjen snart da..

Edit: Sitter på laptoppen nå og bruker dualboot. Så det funker perfekt med XP, bare ikke med Linux...

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

sudo iwlist eth1 scan

eth1 Scan completed :

Cell 01 - Address: 00:1D:68:77:F6:84

ESSID:"*********"

Mode:Managed

Frequency:2.412 GHz (Channel 1)

Quality:4/5 Signal level:-67 dBm Noise level:-92 dBm

Encryption key:on

Bit Rates:1 Mb/s; 2 Mb/s; 5.5 Mb/s; 11 Mb/s; 18 Mb/s

24 Mb/s; 36 Mb/s; 54 Mb/s; 6 Mb/s; 9 Mb/s

12 Mb/s; 48 Mb/s

Cell 02 - Address: 00:1E:E5:46:4D:5D

ESSID:"********"

Mode:Managed

Frequency:2.462 GHz (Channel 11)

Quality:3/5 Signal level:-69 dBm Noise level:-92 dBm

IE: WPA Version 1

Group Cipher : TKIP

Pairwise Ciphers (1) : TKIP

Authentication Suites (1) : PSK

Encryption key:on

Bit Rates:1 Mb/s; 2 Mb/s; 5.5 Mb/s; 11 Mb/s; 18 Mb/s

24 Mb/s; 36 Mb/s; 54 Mb/s; 6 Mb/s; 9 Mb/s

12 Mb/s; 48 Mb/s

Her er to nettverk jeg fant. Begge disse er naboene sine, og jeg har da såklart ikke kodene. Cell 01 Har en encryption-key, Cell02 har WPA. Kan jo si at koden til nettverket her er bare tall: "336364****" altså 10 tall. Dette skal visst være WEP etter det jeg har sett.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan skjult ssid funker men jeg sitter på det nettverket nå med XP og trengte ikke gjøre noe som helst for å finne det. Det var bare å søke opp på tilgjengelige nettverk. Det som er morsomt er at jeg finner jo ikke nettverkene til naboene med XP da. Virker som om linux forsterker signaler bedre?

Kan jeg laste ned WICD i synaptics? Har søkt på wicd der, men har ikke funnet noe spesifikt. Skal jeg søke på noe spesiellt?

Lenke til kommentar

Hei. Nå vet jeg ikke om du har prøvd dette før, men du kan prøve å se om du får kobla på nettverket manuelt. Dvs at du gjør det fra Terminal. Er ikke helt sikker på hvordan det er i Ubuntu, men i Slackware og Zenwalk er det slik:

iwconfig eth0 (eller som er nettverket ditt) essid ditt nettverk

iwconfig eth0 (eller som er nettverket ditt) mode managed

iwconfig eth0 (eller som er nettverket ditt) channel (Du kan jo prøve deg fram litt her)

iwconfig eth0 (eller som er nettverket ditt) key (din nøkkel)

dhccpcd eth0 (eller som er nettverket ditt)

så kan du se om det ordner seg på den måten. Det bruker normalt å fungere i Slackware og Zenwalk iallefall.

Lenke til kommentar
Aner ikke hvordan skjult ssid funker men jeg sitter på det nettverket nå med XP og trengte ikke gjøre noe som helst for å finne det. Det var bare å søke opp på tilgjengelige nettverk. Det som er morsomt er at jeg finner jo ikke nettverkene til naboene med XP da. Virker som om linux forsterker signaler bedre?

Kan jeg laste ned WICD i synaptics? Har søkt på wicd der, men har ikke funnet noe spesifikt. Skal jeg søke på noe spesiellt?

Wicd ligge ikke i std repo nei, se instrukser her: http://wicd.sourceforge.net/download.php

Men sikker på at nettverket ikke ligger lagret på XP maskinen, så hvis du sletter nettverks profilen og søker på nytt, er den der da også.

Wicd er forresten bare en frontend/GUI, fungerer dette ikke i terminalen vil nok ingen networkmanager fungere heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...