Gå til innhold

Noen som studerer/vurderer å studere medisin i utlandet?

Gjest Guest_Ukjent_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Ukjent_*

Hei!

Er meget usikker på hva og hvor jeg skal studere neste år. har tenkt og liker egentlig medisin, men som alle vet så er kravene alt for høye i Norge så vurderer utlandet. Har tenkt en del på polen etersom har hørt at mange drar ned dit for å studere.

Har per i dag Kjemi for andre klasse, Fysikk for andre klasse og Matte R1. Altså i det gamle systemet så blir det vel den vanskelige matten første året. har ike hatt biologi eller kjemi 2. Er det noe som vet om jeg kommer inn noe sted med disse eller må man ta noe ekstra. Hvor er det best å studere. Noen som har peiling på dette?

HJEEEEEELP!!! Hadde vært utolig deilig å slippe et år pause!

Noen som kan hjelpe???

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Jon_*
Hei!

Er meget usikker på hva og hvor jeg skal studere neste år. har tenkt og liker egentlig medisin, men som alle vet så er kravene alt for høye i Norge så vurderer utlandet. Har tenkt en del på polen etersom har hørt at mange drar ned dit for å studere.

Har per i dag Kjemi for andre klasse, Fysikk for andre klasse og Matte R1. Altså i det gamle systemet så blir det vel den vanskelige matten første året. har ike hatt biologi eller kjemi 2. Er det noe som vet om jeg kommer inn noe sted med disse eller må man ta noe ekstra. Hvor er det best å studere. Noen som har peiling på dette?

HJEEEEEELP!!! Hadde vært utolig deilig å slippe et år pause!

Noen som kan hjelpe???

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jon_*

Heisann. Jeg er studerer medisin i utlandet.

For å komme inn på et universitet i østeuropa stilles det ikke noen spesielle krav til norske realfag. Opptaket baserer seg som regel på en opptaksprøve som stetter krav til kunnskaper innen kjemi, biologi, engelsk og litt medisinsk terminologi. Noen steder blir man også testet i fysikk.

Nøyaktig hvor gode kunnskapene dine må være innen disse fagene kommer ann på hvor du søker. Av universitetene i øst europa er det svært variert hvor strenge krav som stilles til studentene både ved opptak og gjennom hele utdanningen. Dersom du ønsker å gjennomføre utdanningen på et prestisjetungt universitet burde du ha gode ferdigheter innen realfagene før du starter. Universitet i Budapest og universitetet i Praha er beryktet for å sette strenge krav til sine studenter og produsere dyktige leger, mens universitetene i f.eks Polen har rykte på seg for å være enkle å gjennomføre. Dette kan jeg bekrefte er sant ettersom jeg kjenner studenter ved flere universiteter her nede.

Dersom du ønsker å forbedre dine kunnskaper i realfag før du starter kan det være en god idé å søke medisinsk forkurs i utlandet. Bjørknes og Sonans kan gi informasjon om dette, samt mer informasjon om utdanning i utlandet.

Lykke til!6

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_Helene_*

Hei,

Jeg vurderer også å søke på medisinstudiet i Polen, Tsjekkia eller Ungaren. Det jeg lurer litt på er kravene til biologi, jeg har 2 år med både matte, fysikk og kjemi og snittet mitt i disse realfagene ligger på rett oppunder 5. Jeg har lest litt på ANSA sine sider og der står det:

Warszawa

Til studiet i Warszawa må du ha kjemi 2KJ og 3KJ, biologi 2BI og 3BI og fysikk 2FY. Gjennomsnittet i disse realfagene på vitnemålet ditt må være over fire. Det arrangeres ingen opptaksprøve.

Krakow

For å søke opptak til studiet må du ha treårig videregående skole, studieforberende utdanningsprogram med fagene Kjemi (1 + 2) og matematikk (R1), samt ha hatt fysikk (Fysikk 1) og Biologi. Det stilles ikke absolutt krav om biologi fra videregående skole, men du må ha tilegnet deg kunnskaper tilsvarende humanbiologidelen på biologi (1 + 2) for å klare opptaksprøven. Du må ha et snitt på 4 i disse realfag for å bli vurdert som aktuell søker.

(disse to stedene jeg hittil har vudert)

Warszawa er jo greit å forstå, de krever en karakter i biologi (sikker fordi de tar opp etter karakterene og ikke holder noe opptaksprøve), men det jeg lurer på er med Krakow, sånn jeg forstår det så krever de ikke at du har karakter i biologi, men at man kan stoffet (noe man viser på opptaksprøven). Vil det si at jeg stiller dårliger til å bli tatt ut til opptaksprøven om jeg bare skaffer meg bøkene til biologi og leser dem for meg selv, i forhold til om jeg tok biologi som prevantist før jeg dro ned der? Noen som har noe erfaring med dette? Hadde vært fint å høre litt hva dere andre har gjort. Lurer også egentlig litt hvilke universitet folk anbefaler, og generellt om hvordan det er å gå på medisinstudiet i disse landene. :)

Lenke til kommentar
Gjest Stud. med

Studerer i krakow og må si at dette er noe jeg ikke angrer på. Skolen her nede er veldig bra, som det sies ovenfor om at det er vanskelig å komme igjennom i ungarn men lett her kan jeg avkrefte. Vet ikke hvordan det er i ungarn eller andre steder i Polen, men i krakow så er det vanskelig, ikke slik at man ikke klarer det men nå luker man ut de fleste som ikke hadde klart det her nede på opptalsprøven.

Har blant annet hørt at de som kom inn andre steder som f. eks ungarn kommer lett inn opptaksprøven men at det er vanskelig å komme igjennom fordi de stiller spørsmål på prøvene som man ikke visste at man skulle lese på. Dette vet jeg ikke sikkert, men her får man ihvertfall en god oversikt over hva man skal kunne også må man bare lære seg det.

Opptaksprøven til krakow er vanskelig hvis ikke du har 3.klassekjemien, men biologi er ikke en nødvendighet fordi du blir spurt om så mye utenfor biologipensumet at det ikke er en nødvendighet. Når du søker vil du få tilsendt noen hefter med informasjon of noen gamle oppgaver. Pugg disse heftene. Hvis du er god i kjemi så går kjemien greit hvis du klarer de forrige eksamenene, men biologien er det bare å pugge.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Guest_Helene_*

Takk for svaret :)

Er bare en ting til, noen her som vet sånn noen lunde hvilket snitt man må ha i realfagene for å bli tatt opp til opptaksprøven i Krakow? Jeg sitter nemmelig å lurer på om jeg bør ta om igjen Naturfag fra 1.kl, eneste realfaget jeg ikke har 5 i (95% sikker på at jeg får 5er i matte, fysikk og kjemi dette året (2.kl)). Om jeg bare visste sånn ca. hva snittet lå på og om jeg kan komme meg fint til opptaksprøven med 4er i Naturfag og 5er i resten så hadde jeg kunne slappet litt mer av.. :p Hjelper jo ikke så mye å vite at man må ha minst 4er i fagene for å bli vudert, når snittet kanskje ligger langt høyere enn 4. Hadde vært greit å vite snittet ligger på sånn 4,0-4,5 og jeg bare kan slappe av med det snittet jeg har, eller om det ligger på 4,5-5,0 og jeg bør forbedre 4eren til en 5er eller 6er for å sikre meg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Guest_Mette_*

Jeg har et spørsmål. Må man ha fire i engelsk for å studere medisin i utlandet? Jeg måtte ta engelsk som privatist pga. bytting av linje. Da ender jeg opp med to engelskkarakterer. En i muntlig og en i skriftlig. Noen som vet hvem som gjelder eventuelt?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

hei, jeg går på 2.året vgs, det siste året har skrevet meg opp til å ta Biologi 2 (hatt bio 1), Kjemi 2 (hatt kjemi 1) og matematikk S2 (hatt S1), er dette nok til å komme inn på noen av de Sentral-europeiske universitetene?

Og et helt annet spørsmål, jeg kom opp i skriftlig eksamen i matematikk, og fikk 1! :(

I standpunkt fikk jeg 2 :( hva burde jeg gjøre og hva vil egentlig dette si for fremtiden min? (i kjemi fikk jeg 3, men biologi fikk jeg 5)

Lenke til kommentar
hei, jeg går på 2.året vgs, det siste året har skrevet meg opp til å ta Biologi 2 (hatt bio 1), Kjemi 2 (hatt kjemi 1) og matematikk S2 (hatt S1), er dette nok til å komme inn på noen av de Sentral-europeiske universitetene?

Og et helt annet spørsmål, jeg kom opp i skriftlig eksamen i matematikk, og fikk 1! :(

I standpunkt fikk jeg 2 :( hva burde jeg gjøre og hva vil egentlig dette si for fremtiden min? (i kjemi fikk jeg 3, men biologi fikk jeg 5)

Med de karakterene der bør du seriøst vurdere om du skal gå medisin - det kan godt være at du kommer deg igjennom medisinstudiet i Øst-Europa, men tenkt litt på de framtidige pasientene dine.

Lenke til kommentar

Med de karakterene der bør du seriøst vurdere om du skal gå medisin - det kan godt være at du kommer deg igjennom medisinstudiet i Øst-Europa, men tenkt litt på de framtidige pasientene dine.

ok, men jeg har jo nå innstilt meg på å skjerpe meg for det siste året, men fag messig, trenger jeg egentlig matematikk for å studere medisin i utlandet? Hvis ikke, tar jeg heller fysikk.

Hvilke fag trenger man å ta for å studere medisin i utlandet?

Lenke til kommentar
"Utlandet" er et stort land. Fagene som går igjen er fysikk, kjemi, og biologi. Matematikk er også gjerne med for å komplettere firkløveret. :)

tenker på sentral-europa, latvia, tjekkia, slovakia, ungarn osv. men liksom kan jeg klare meg uten matematikk S2 ? da bytter jeg heller det ut med fysikk 1 (du trenger bare fysikk 1, ikke sant?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...