Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wimax-> DIR-655 med DAP-1353 som repater

Anbefalte innlegg

Jeg har wimax trådløs internett med en DIR-655 satt opp som WLAN(WiFi)

Da jeg trenger lenger rekkevidde har jeg anskaffet en DAP-1353 AP/Repeater som jeg vil nytte som repeater for å løse dette. Jeg har i utgangspunkt lite kompetanse på dette så jeg håper noen kan hjelpe meg med svar på følgende:

- trenger jeg å endre noen instillinger på DIR-655

Det hadde vært flott om noen hadde et godt tips på hvordan jeg må sette dette opp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå tror jeg du setter den opp som en Access Point, dette skal du ikke gjøre siden du vil ha repeater funksjonen. Inne på instillingene skal det være et sted hvor du kan velge om DAP-1353 skal fungere som en repeater eller access point.

Lenke til kommentar

For at du skal kunne repetere signalene må både routeren og aksesspunktet være satt opp med samme SSID og Kanal. Du må derfor logge inn på DIR-655 og sette den til en fast kanal, f.eks kanal 6.

Du logger deg så på DAP-1353 og setter den til å være "AP Reapeater", det kommer da opp en boks under hvor du kan velge hvilket SSID den skal logge seg på. Velg din SSID og sjekk at den er på samme kanal som routeren, så skroller du deg ned til bunnen av samme side og fyller inn krypteringsnøkkelen til nettverket ditt.

Dette er i teorien alt du trenger å gjøre, men min erfaring hjemme hos foreldrene hvor jeg har satt opp tilsvarende nettverk (DIR-635 og DAP-1353) er at PC'ene ofte velger å koble seg opp mot routeren selv om signalet fra den er mye dårligere enn fra AP'et. Du må derfor fikle enormt med antennene slik at det blir optimalt signal mellom routeren og AP og samtidig som det er dårlig signal mellom routeren og PC'en og optimalt mellom AP og PC.

Det jeg fant ut er at antennene sender signalene ut fra langsiden og ikke fra tuppen, du må derfor sette antennene på routeren og AP'et slik at de er mest mulig parallelle. På AP'et må du passe på å stille antennene slik at langsiden på antennene også peker mot der du sitter med PC'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...