Gå til innhold

Regissørguide: Sergio Leone


Anbefalte innlegg

Husker arsenal_rules hadde den første regissørguiden her for lenge siden, og siden har dette blitt diskutert opp og ned. Jeg syntes ideen var veldig god, og bestemte meg nå for å skrive en guide om min favorittregissør. Enjoy!

 

Sergio Leone (1929-1989)

 

SergioLeone2.jpg

Sergio Leone på IMDB -- Sergio Leone på Wikipedia

 

Hans far var filmregissør, hans mor skuespiller. Sergio Leone ble rett og slett avlet inn i den Italienske filmindustrien. Hans liv var film, han begynte i det små som assistent på diverse filmsett og jobbet seg oppover helt til hans navn var et synonym på de beste spaghettiwesterns og adventurefilmene i eksistens. Regissør, manusforfatter og produsent, denne mannen har mange titler. Ingen tvil om at han elsket film, og det vises bedre enn noen andre steder i hans filmer.

 

Sergio Leone var en visjonær, en virkelig hardtarbeidende regissør. Filmproduksjonene hans var hans liv, han presset skuespillere og crew til det aller ytterste. Filmen skulle bli akkurat slik Leone hadde forestilt seg den, og derfor er alle hans filmer ekstremt gjennomførte og detaljrike.

 

Sergios filmer passer for alle som liker adventure og westerns. De er spekket med "lett" underholdning, men mange er også store følelsesmessige og kunstneriske prestasjoner. Alle hans filmer, bortsett fra Colossus of Rhodes, har filmmusikk komponert av mesteren Ennio Morricone, og ingen regissør verken før eller senere har vært flinkere enn Leone til å sette god musikk til bilder.

 

Komplett filmografi som kreditert regissør:

- The Colossus of Rhodes (1961)

- A Fistful of Dollars (1964)

- For a Few Dollars More (1965)

- The Good, The Bad and The Ugly (1966)

- Once Upon a Time In The West (1968)

- Duck, You Sucker (1971)

- Once Upon a Time In America (1984)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

The Colossus of Rhodes (1961)

IMDB

"Sword and Sandal", bibelsk, drama

 

Denne har jeg desverre ikke sett enda.

 

 

 

A Fistful of Dollars (1964)

 

Fistful.jpg

IMDB

Western, action

 

Dette var filmen som startet alt. A Fistful of Dollars definerte den moderne heltefiguren på film. Den beinharde gunslingeren spilt av Clint Eastwood er tøffheten personifisert, med den klassiske ponchoen og sigarene. Dette var Leones første western, og plotet hentet han fra Akira Kurosawas klassiker "Yojimbo", men disse to filmene er stilistisk sett natt og dag.

 

Clints karakter, Joe, ankommer en liten by som styres av to familier, to familier som alltid har vært i krig mot hverandre. På smart og råkul måte spiller Joe disse to familiene mot hverandre i et intrikat og spennende plot. Revolverne er på plass, støvet ligger på bakken, "tumbleweeds" ruller forbi. En trilogi er begynt.

 

7,5/10

 

 

 

For A Few Dollars More (1965)

 

For_Few_Dollars_More_8.jpg

IMDB

Western, action

 

Den enda bedre oppfølgeren, denne gangen med enda en amerikansk stjerne på laget, Lee Van Cleef. Del to av "dollars-trilogien" har også Clint Eastwood i hovedrollen, med den samme ponchoen og de samme sigarene. Enda mer støv, enda mer revolvere, enda skumlere skurker.

 

For A Few Dollars More viser en helt utrolig utvikling fra Fistful (som i bunn og grunn var ganske overfladisk og ren underholdning), her tar Leone i bruk symboler og allegori, han dykker dypt ned i skurkens psyke og tør å sette ting som marihuana-røyking på filmlerretet. En annen regisignatur hos Leone som han tar i bruk for første gang i denne filmen er flashbacks, ofte forvirrende og uforklarlig helt frem til slutten.

Clint of Van Cleef er helt fantastiske sammen i denne filmen. Replikkene og skuespillet er så tøft som man får det. Karakteren Indio og hans historie er litt vanskelig å få tak på ved første visning, og filmen inneholder noen dødpunkt. Men med massevis av kule shoot-outs, dueller og piperøyking, anbefales denne filmen på det varmeste.

 

8/10

 

 

 

The Good, The Bad and The Ugly (1966)

 

good-bad-ugly.jpg

IMDB

Adventure, western, action

 

Helt klart Leones mest kjente film. Dollars-trilogien avsluttes med noe som ikke kan kalles annet enn et mesterverk. En uhyre spennende og kul adventure-film med et av tidenes beste lydspor fra Morricone og tidenes mest kjente pistolduell.

 

Filmens store adventure begynner med tre pistolmenn som alle leter etter én "cashbox". Reisen mot denne skatten involverer massevis av subplots og vi blir introdusert for mange interessante karakterer. Clint Eastwood's karakter er helt klart enda tøffere enn i de to foregående filmene, men vi blir også vist andre sider av denne beinharde ponchomannen.

 

The Good, The Bad and The Ugly inneholder scener og replikker som er blitt kulturarv. Dette er en must-see for alle filminteresserte. Sergio Leones særegne visuelle utsnitt og innramming av blant annet ansikt, mennesker og western-landskapet har nå kommet til sin fulle rett. Filmen er veldig lekende innen film-mediet, Leone utnytter kameralinsens muligheter på mesterlig vis. The Good, The Bad and The Ugly går helt av skalaen hva gjelder underholdning. Den er langt ifra like dyp og ambisjonsrik som Leones neste tre filmer, men den er forbasket herlig og oppleve.

 

9,5/10

 

 

 

Once Upon a Time In The West (1968)

 

once-upon-a-time-in-the-west.jpg

IMDB

Western, drama

 

Dette er min personlige favoritt av Leone, West er en av tidenes beste filmer. Mesterens mesterverk, om du vil. Spilletiden nærmer seg tre timer, men aldri har menneskeheten sett en så velstrukturert film. Filmens anslag er noe helt spesielt, vi ser tre menn som sitter og venter på en togstasjon i nesten 10 minutter uten at noe som helst skjer. Stillheten, den ventende stemningen, spenning. Spenningen bygges opp og opp, vi vet at noe kommer men vi har ikke peiling på hva. Og med ett er det hele over i løpet av sekunder.

 

Det er nettopp dette Leone kan bedre enn alle andre. Spenningen før klimaks. Ikke volden, men viten om at vold kommer. Leone bruker klipperytme til å skape inntrykk og spenning. Enten det er lange, urørlige shots eller kjemperaske klipp, hemmeligheten ligger i pacingen (i mangel av et norsk ord.)

 

West introduserer oss til noe som hittil har vært helt ukjent i en western: en kvinnelig hovedrolle. Claudia Cardinale er både vakker og robust, inviterende og samtidig avfeiende. Karakteren hennes er dyp og mystisk, og som vanlig gir ikke Leone seeren noe gratis. Vi får ikke avklart bakgrunnen til hovedkarakterene før helt på slutten, hvor forholdene dem i mellom plutselig løses på blodig vis.

Rollelisten inkluderer tre menn: den mystiske stray-dog-figuren "Harmonica", erkeskurken Frank og den lokale bandelederen Cheyenne. Filmens herlighet går mye ut på forholdet disse mennene imellom, men også hvordan de forholder seg til Claudia Cardinales rolle. Én ting er vertfall sikkert, det er et par menn for mye, og dette må løses med blod.

 

West markerer et stort skille i Leones filmografi. Dette er starten på en ny trilogi, filmer som er mye mer ambisjonsrike, mye mer følelsesmessig rettet. Man kan si at "dollars-trilogien" er lett underholdning, mens Once Upon-trilogien er for den mer aktive seeren. Men også disse filmene er spekket med gode underholdende øyeblikk.

 

10/10

 

 

Duck, You Sucker (1971)

 

duckimage2.jpg

IMDB

Adventure, action, western

 

Dette er helt klart den Leone-filmen færrest har hørt om, noe som er veldig synd fordi det kanskje er den mest interessante. Filmen er satt midt i den mexikanske revolusjonen hvor historien utspiller seg mellom et par virkelig merkelige karakterer. Juan, en mexikansk bandeleder som holder seg av prinsipp langt unna politikk og revolusjon, og John, en irsk dynamitt-harry med bakgrunn fra IRA. Disse to har helt forskjellige motiver, og forholdet dem imellom er et falsk et, men likevel ser vi hvordan de i løpet av filmens 2,5 timer skaper et sterkt bånd.

 

Her begynner vi virkelig å se kontrastene til dollars-filmene. Leone er blitt mer human, han tar for seg temaer som vennskap, kjærlighet og broderlighet. En straight-forward støvete western er ikke nok for denne gamle mannen lenger, "Duck, You Sucker" er både intim og følelsesmessig sterk. Genialiteten er dog likevel hvordan disse filmene kan være alt dette og samtidig fantastisk god underholdning.

 

 

8/10

 

 

Once Upon A Time In America (1984)

 

OnceUponaTimeinAmerica.jpg

IMDB

Gangster, crime, drama, action

 

Her snakker vi karriere-finale. Big time! Leones siste film hevdes av mange å være hans beste. Vel, på mange måter er dette helt klart den største Leone-filmen, America kan beskrives i ett ord: episk.

 

Nå var det nok western. Leone hadde faktisk drømt om å lage en gangster-film helt siden 60-tallet, men det var ikke før 1984 at hans amerikanske gate-epos var å se på kinoene. Denne filmen er stor på alle måter. Spilletiden er ca 4 timer, og filmens tidslinje strekker seg over hele 50 år.

 

På rollelisten står blant annet Robert DeNiro og James Woods, og skuespillet kan ikke klages på. DeNiros ansiktsuttrykk innrammes perfekt av Leones signatur-kamera; ansiktsuttrykk som uttrykker alt fra vennskap, kameraderi, forræderi og tilgivelse. De samme temaene som fra Duck, You Sucker er å finne i denne filmen, det er forholdet mellom menneskene, broderskapet mellom gate-guttene i New York som gjelder.

 

America er en veldig intim og human film. Morricones lydspor er varsomt og nydelig, vær forberedt på å både le og gråte. Spenningen fra westernfilmene er fortsatt til stede, men dette er helt klart en mye mer drama og ikke minst kjærlighet-dominert film. Actionscene er på plass dog, frykt ikke.

 

9,5/10

 

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

Ikke helt ferdig enda, men jeg poster den uansett. Håper alle tar initiativet til å sjekke ut noen av disse filmene!

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jekk opp karakteren på The Good, The Bad and The Ugly til 10/10 og jekk ned Once Upon a Time In The West til 8/10 så er jeg fornøyd. :)

 

Hehe, jeg har sett begge filmene tre ganger, og det er helt klart West som holder seg best og som kan by på nye oppdagelser ved gjensyn, et aspekt jeg vektlegger. Nå spørs det jo hva man liker best av Dollars-leone eller Once Upon-leone da, det er jo to forskjellige type filmer. Som jeg skriver mener jeg Dollars-filmene er mye mer "lett underholdning" mens Once Upon.. kan by på mye mer. (Om man er ute etter mye mer, selvsagt).

 

Skrev noen ord om Leones siste to filmer også.

Lenke til kommentar
Leone er stor, rett og slett. Og jeg er enig i at Once Upon a Time In The West står igjen som den mest minneverdige. Men hva dreiv egentlig fyren med fra 1971 til 1984? Han kunne gjerne pressa inn noen flere godbiter på den tida.

Tok ganske lang tid å ordne alt for å lage Once..America (ikke at han brukte alle de åra, men et par av dem gikk til det..)

Lenke til kommentar
Men hva dreiv egentlig fyren med fra 1971 til 1984? Han kunne gjerne pressa inn noen flere godbiter på den tida.

 

Og det gjorde han, bare fra produsentstolen og ikke registolen :yes:

 

Mer bestemt "My Name is Nobody" og "A Genius, Two Partners and a Dupe".

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Jekk opp karakteren på The Good, The Bad and The Ugly til 10/10 og jekk ned Once Upon a Time In The West til 8/10 så er jeg fornøyd. :)

Han kommer ikke til å like filmen/mislike filmen mer/mindre for at du skal bli fornøyd :p Man kan ikke "bestemme" om man skal like/mislike filmen eller ikke.

Aka. det er min mening. Skjønte da selvsagt at han ikke vil jekke opp eller ned noe som helst.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-77do0b

Helt i starten før jeg ble så alt for interessert i film, kjøpte jeg The Good, The Bad and The Ugly fordi coveret så litt tøft ut. Tenkte å gi filmen en sjangs og så den 14-dagers tid senere. Etter at jeg så filmen var jeg i full ekstase og litt forundring om hvorfor i all verden denne filmen ikke var mer kjent enn det den burde være. Det viste seg at jeg tok feil om sistnevnte og fant ut at dette var den tredje i en serie hvor Blondie og spesielt Angel-Eye var sentrale. Flere filmer ble kjøpt og kjærligheten for denne tilsynelatende geniale regissøren som har skrevet seg inn i midt hjerte ved siden av noen få, flere regissører.

 

oh. Og flott guide btw ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...