ingj Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Nå er den her folkens. Slutt å spam den store matteassistansetråden med fysikk spørsmål. 5 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Melder meg inn her eg. No må vi få skikkeleg gong på tråden slik at den blir sticky Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Ja, det skulle bare mangle siden mattetråden er sticky Har et par fysikkspørsmål jeg kan slenge ut iløpet av kvelden med mindre jeg skulle finne det ut. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg kan begynne med noe enkelt så dere får litt liv her. Hvis en bil kjører i 30 km/h og øker farten til 40 km/h på 12 sekunder, hva er akselerasjonen? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 V0 = 8,33 m/s V = 11,11 m/s t = 12 s V = V0 + at a = (V-V0)/t a = (11,11-8,33)/12 a = 0,23 m/s2 2 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Bilen har jo i tillegg alltid ein akselerasjon på ca. 9,81 m/s2 1 Lenke til kommentar
wûst Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Kommer til å ta i bruk denne tråden neste år/skoleår da jeg sikkert kommer til å velge fysikk i Vg2. Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Bilen har jo i tillegg alltid ein akselerasjon på ca. 9,81 m/s2 Ja, men den er normalt på bevegelsesretning og gjør derfor ikke noe arbeid. Derfor kan vi også se bort fra den Lenke til kommentar
orl Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Det virker en kraft på bilen, som viss den er i fritt fall vil gi den en akselerasjon på 9,81 m/s2. Men fritt fall er vel ikke det normale for biler, hvertfall ikke mine 1 Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg har en. Hvis man har en kule eller ball og legger den på et bord, så setter man et glass med kanten mot bordflaten. Hvordan får man ballen i toppen på glasset? (Som egentlig er bunnen) Lenke til kommentar
aspic Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Snurrar glaset rundt slik at ballen oppnår fart inne i glaset. Ettersom farten aukar vil ballen til slutt spinne heilt i toppen av glaset. Men det er litt kjekkare om de kjem med rekneoppgåver Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 Btw: http://video.google.com/videoplay?docid=6491441475172785592 ? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 Walter Levin har jeg sett kjempemange forelesninger av! Anbefaler alle å ta en titt på MIT OpenCourseWare-sidene. Personlig ser jeg nå på 8.02 Electricity and Magnetism som er nesten helt likt TFY4155 Elektromagnetisme på NTNU, hvilket jeg studerer dette semesteret. Veldig kjekt å kunne se dem på iPhone på sengekanten. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 Hei, trenger litt hjelp med forståelse av "Krefter". Tenk dere en rakett som blir skutt vertikalt opp fra jorda. Hvilket krefter virker på raketten? Er klar over Newtons 3. lov som spiller en stor rolle her; kraft = motkraft. Kunne noen gi meg en liten illustrasjon over de ulike kreftene som generelt sett virker på raketten? Gravitasjon osv, hadde vært veldig fint . Lenke til kommentar
clfever Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 7.12 Ei sklie i en barnehage har en total fallhøyde på 2,6m. a) Hvor stor fart kan barna maksimalt få nederst på sklia? b)Et barn på 20kg kom ut nederst i banen med farten 2,6m/s. Hvor mye energi var gått over til varmeenergi(økt indre energi) i dette tilfelle? Hei, jeg definerte nullnivå ved enden av sklien nederst der den potensielle energien er lik null. Jeg lurer på hvorfor startfarten da må være lik 0? b) Er det noen der som kan hjelpe meg med den? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) a) Hvor stor fart kan barna maksimalt få nederst på sklia? Når vi sitter øverst i sklia sitter vi i ro før vi tar løs og raser nedover. At vi sitter i ro vil si null fart som vil si null kinetisk energi. Vi har bare potensiell energi (mgh). Når vi er kommet til bunnen av sklia vil den maksimale farten vi kan ha fått være bestemt av hvor mye potensiell energi vi hadde i starten. Om vi setter nullpunktet til å være i bunnen av sklia (som du har gjort) får vi at den totale energien vår er gitt bare ved den kinetiske (den potensielle er lik null siden vi ikke har noe potensial ved 0 høyde). Summen av kinetisk og potensiell energi skal alltid være konstant når vi er i tyngdefeltet. Bruker vi dette får vi at E_før = E_etter (mgh)_før + (mv^2/2)_før = (mgh)_etter + (mv^2/2)_etter Her forsvinner to ledd siden kinetisk energi før og potensiell energi etter er lik null. Likningen kolapser til: mgh = mv^2/2 gh = v^2/2 2gh = v^2 v = sqrt(2gh) ----- Oppgave b) blir da å regne ut hvor mye energi barnet maksimalt kunne fått vs. hvor mye energi han/hun faktisk fikk. Differansen må da ha gått over til andre ting, som f. eks. varme. Endret 18. januar 2009 av Knut Erik Lenke til kommentar
clfever Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 Hei, har en oppgave jeg sliter litt med. Kraften som må til for å holde en bil i konstant fart på 80km/h, er 0,45KN. Bilen bruker 0,7liter bensin per mil. Energiinnholdet i bensin er 33MJ per liter. Bestem bilmotoresn virkningsgrad. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Finn arbeidet motoren gjør på 10 mil. Du vet kraften og strekningen. Videre finner du hvor mye energi det er i 0.7 liter bensin. Hvor stor andel av denne energien har blitt brukt på å flytte bilen? Edit: omformulerte litt ... Endret 18. januar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
clfever Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Jaffe, skjønte ikke helt hva du mente. Har en fysikkoppgave jeg sliter litt med En stein med massen 300g blir kastet rett oppover med startfarten 6,6m/s. a) Hvor høyt over utgangsstedet kommer steinen før den snur? Vi ser bort fra luftsmotstand. Det viser seg at steinen bare kommer 2m over utgangsstillingen. b) Hvor stor del av den mekaniske energien er gått tapt? Sliter veldig med b) Endret 18. januar 2009 av YNWA8 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Finn du ikkje berre den kinetiske energien steinen har i startpunktet, og så den potensielle energien steinen har i sluttpunktet? Dvs. differansen mellom Ek - Ep. Endret 18. januar 2009 av aspic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå