Gå til innhold

[Løst]Hjelp, jeg skal fotografere på et utested

Anbefalte innlegg

Et utested i byen kontaktet meg og spurte om jeg kunne være deres fotograf når det er spesielle arrangementer etc. «Spennende», tenkte jeg og sa ja uten å nøle.

Men nå begynner jeg å få kalde føtter og lurer på hvordan jeg skal gå frem for å få best mulig bilder av feststemte mennesker i et lys som ikke nødvendigvis er så kontrollerbart. Vil jo gjerne ta best mulig bilder da.

Dette utstyret har jeg:

• Canon EOS 350D kit
  • Sigma 10-20 mm
  • Canon 50 mm
  • Sigma EF-500 DG blits

Jeg har litt mer også, men trenger da ærligtalt ikke 105mm og fjernutløser :p Jeg har prøvd å google litt og har vel kanskje funnet ut at vidvinkelen er den best egnede et sted mellom 16mm til 20mm. Men hva burde jeg stille kameraet på? Alle tips og triks taes imot med takk :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hva burde jeg stille kameraet på?

Et stativ.

Sørg for å ha et stativ, gjerne ett stødig trebens og et ettbens, med hurtigplate.

Ellers så synes jeg du bør glemme zoom og blits. Konsentrer deg om hva du kan få til med 50mm, vurder eventuelt et videre fastobjektiv i tillegg. Benytt fjernkontrollen når kameraet står på stativ.

Øv i lite lys, ta en tur dit før det første arrengementet.

Hvis resultatet er kommersielt viktig for utestedet, vurder å trekke deg, -si at du kommer tilbake om et år.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Et stativ.

Sørg for å ha et stativ, gjerne ett stødig trebens og et ettbens, med hurtigplate®.

Ellers så synes jeg du bør glemme zoom og blits. Konsentrer deg om hva du kan få til med 50mm, vurder eventuelt et videre fastobjektiv i tillegg. Benytt fjernkontrollen når kameraet står på stativ.

Hvis resultatet er kommersielt viktig for utestedet, vurder å trekke deg, -si at du kommer tilbake om et år.

På et utested..? Øh, tror han kan glemme å valse rundt med et stativ der inne. Bruk vidvinkelen, blitzen fyrt av rett opp i taket, ha med deg masse ekstra batterier til blitzen og bruk manuelle innstillinger du prøver deg frem til, evt prøv deg frem med auto. Stativ og 50mm blir litt trangt, regner med det er snakk om partybilder og ikke interiørshots av utestedet.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev så var det under arrangementer. Så det blir nok lite interiør og mest folk (håper jeg). Skulle jeg ta interiørbilder så hadde jeg ikke vært «stresset». For da er det bare å ta med stativ og ta den tiden man trenger.

Men altså, jeg skal ta bilder av folk og artister.

Lenke til kommentar
På et utested..? Øh, tror han kan glemme å valse rundt med et stativ der inne. Bruk vidvinkelen, blitzen fyrt av rett opp i taket, ha med deg masse ekstra batterier til blitzen og bruk manuelle innstillinger du prøver deg frem til, evt prøv deg frem med auto. Stativ og 50mm blir litt trangt, regner med det er snakk om partybilder og ikke interiørshots av utestedet.

Bra, du går i samme fella som meg. Vi antar noe om oppdraget som ikke trådstarter forteller, og som det er helt avgjørende for trådstarter å få rede på.

Hva slags bilder skal tas? Jeg tenkte type artister og litt stemning, du tenker party. Uansett tror jeg trådstarter skal ta det veldig rolig med blits og da blir Sigma 10-20 fort uaktuell, kanskje untatt i scenelyset. Et trebensstativ plassert fast på et gunstig sted trenger ikke nødvendigvis stå i veien, men det er gjerne liten sjans for å finne et sted det kan stå. Et ettbens er lett å bruke nesten uansett. 50mm er trangt i stua, det kan være helt kurrant på et utested.

Lenke til kommentar

Bra, du går i samme fella som meg. Vi antar noe om oppdraget som ikke trådstarter forteller, og som det er helt avgjørende for trådstarter å få rede på.

Hva slags bilder skal tas? Jeg tenkte type artister og litt stemning, du tenker party. Uansett tror jeg trådstarter skal ta det veldig rolig med blits og da blir Sigma 10-20 fort uaktuell, kanskje untatt i scenelyset. Et trebensstativ plassert fast på et gunstig sted trenger ikke nødvendigvis stå i veien, men det er gjerne liten sjans for å finne et sted det kan stå. Et ettbens er lett å bruke nesten uansett. 50mm er trangt i stua, det kan være helt kurrant på et utested.

Stativ :/ hmm Stativ trenger man når lukkertiden blir for treig. Men hjelper alikevel svært lite om personene ikke står stille. + att det er upraktisk å flytte på og folk vil sparke borti det på ett overfylt utested. Om man da ikke får sin egen inngjerdede plass men det gir ikke veldig kreative muligheter. Ettbenstativ er jo en mulighet men alikvell må alt i bilde stå nogenlunde stille om du skal få skarpe bilder. Er du ute etter bevegelsen av mennesker som danser så kan du jo lage noen morsomme bilder.

En annening er att om det er mye røykeffekter der du skal ta bilde så er det lurt å komme tettere innpå for å få mindre røyk mellom kamera og objektet. Ville tatt 10-20mm og blitz. (blitz er ofte undervurdert for de den er lett og bruke feil) Som en sa før her, Sikkert lurt å ta en kveld og øve litt i dårlig lys.

Lenke til kommentar

På vanskelige lysforhold må du bare bruke litt flash og høy ISO. Feks 1/25 sec lukkertid, ISO 800ish, f2,8 og flash som bouncer i taket er vel ca min standar på vanskelig belyste plasser.

Burde gi nok ambient light til at du får stemning, og blitzen fyller inn litt også. Er også mulig å bruke blitzen rett på folk, men da bør du dempe den EV steps.

Er iaf min standar set up for mørke plasser der det er mulighet for blitzing =D

(feks på big horn steakhouse på akam julebord:P)

Lenke til kommentar

Han skriver vitterlig at han skal ta bilder under arrangement, og da regner jeg med at oversikt og stemnings/partybilder er ansvaret han har fått.

Lenke til kommentar

Har drevet med foto på nattklubber ganske lenge nå og har funnet noen metoder som fungerer veldig bra for meg.

Vidvinkel, lang lukker og blits. Har brukt fra 10mm til fisheye og det er nok til å gi noen gode dynamiske skudd.

Grunnen til at jeg velger en lang lukker, typ 1/5 til 1/20, er at sensoren da får muligheten til å sluke opp alt av tilgjengelig lys i rommet, mens blitsen fryser motivet.

Eksempel 1

Eksempel 2

Eksempel 3 (fisheye)

Stativ kan du bare glemme.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Litt blits med langsom sync kan ofte bli veldig tøft, så det bør trådstarter jobbe litt med. Det er heller ikke dumt å kjøpe en Gary Fong-sak til slik oppdrag. En softboks er også kjekt, gjerne med blitsen håndholdt og TTL-kabel.

Lyssterk optikk vil noen ganger fungere, og supervidvinkel + høy iso kan bli veldig kult. Ved 10mm trenger man ikke rare lukkertiden for å få skarpe bilder. Det eneste som stort sett er en dårlig ide av det som er blitt nevnt, er å vinkle blitsen i taket. Årsaken er at taket på utesteder som oftest ikke er hvitt, og gjerne litt høyt opp i tillegg. Et sort tak 5 meter borte duger kun til å spise lys.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Et stativ.

Sørg for å ha et stativ, gjerne ett stødig trebens og et ettbens, med hurtigplate.

Beklager missforståelsen og dårlig ordvalg. Når jeg skrev «stille kameraet på» så mente jeg hva slags innstillinger jeg burde stille kamereaet inn på.

Disse to videoene bør gi deg litt å tygge på.

Han anbeflaer bruk av trådløs blitsstyreing, men du kan oppnå mye av det samme med en kort blitskabel.

Når jeg skriver at jeg har googlet så har jeg faktisk funnet frem til disse to videoene. Veldig bra :)

Har drevet med foto på nattklubber ganske lenge nå og har funnet noen metoder som fungerer veldig bra for meg.

Vidvinkel, lang lukker og blits. Har brukt fra 10mm til fisheye og det er nok til å gi noen gode dynamiske skudd.

Grunnen til at jeg velger en lang lukker, typ 1/5 til 1/20, er at sensoren da får muligheten til å sluke opp alt av tilgjengelig lys i rommet, mens blitsen fryser motivet.

Eksempel 1

Eksempel 2

Eksempel 3 (fisheye)

Stativ kan du bare glemme.

Det er nettopp slike bilder eieren av utestedet er ute etter. Hvordan stiller du inn blitsen? Rett på menneskene? Har du diffuser?

Lenke til kommentar
Det er nettopp slike bilder eieren av utestedet er ute etter. Hvordan stiller du inn blitsen? Rett på menneskene? Har du diffuser?

Blitsen står på TTL, mens kamerahuset er på manuell. Blitsen skyter rett på motiv uten form for diffuser. Har planer om å kjøpe en eller annen form for diffuser til den, men den kan ikke bli for stor siden det ofte er trangt nok med kamera der inne.

Til tider har jeg brukt en radiotrigger for å få blitsen av huset - fått et par skivebom, men også greie skudd. Prøv også å se etter hvite/lyse overflater rundt i lokale. Til tider kan en liten bounce i veggen gjøre undre med lyssettingen.

Lenke til kommentar
Beklager missforståelsen og dårlig ordvalg. Når jeg skrev «stille kameraet på» så mente jeg hva slags innstillinger jeg burde stille kamereaet inn på.

Bare det at du stiller det spørsmålet, gjør at du avslører ganske store teoretiske mangler i din viten om foto, for det er et spørsmål som alle som kan eksponere vet er umulig å svare på. Det bør du ha i tankene hvis du skal ta deg betalt for jobben, for du er veldig langt fra det kunnskapsområdet som kreves for å ta proff betaling for fotojobber.

Men på den annen side så lærer du jo kjapt hva jeg mener nå, så det blir nok et nyttig steg på veien mot å bli en dyktig fotograf. Innstillinger av blender og lukker avhenger 100% av omstendighetene, og man må måle lys på det aktuelle stedet for å finne ut hva som er riktig her. Ingen teoretisk ide kan gi svar på dette.

Det som er lurt for dere nybegynnere er å gruble litt over hvilke forutsetninger i den fysiske verden so fører til riktig valg av blender, lukkertid og iso. For det er den fysiske verden som avgjør det. Liten blender slipper inn lite lys, stor blender slipper inn mye lys. Kort lukkertid slipper inn lyset over kort tid, lang lukkertid slipper lyset inn over lenger tid. Tenk de setningene om igjen og om igjen noen ganger, så slipper du å stille slike spørsmål i fremtiden. Å eksponere er i teorien ekstremt enkelt. Problemet er å foreta valget av hvor man skal måle lyset. Dere gjør ofte problemet med eksponering veldig vanskelig for dere. Det er egentlig veldig enkelt. Slipper du inn lite lys, må du holde lukkeren åpen lenger enn hvis du slipper inn mye lys. For det er den totale mengden lys som treffer sensoren som utgjør eksponeringen. Var det vanskelig forklart?

Lenke til kommentar

Med ditt utstyr ville jeg gjort følgende:

- Benytt vidvinkel

- Alltid stativ. Et stødig et.

- Ikke blitz

- Benytt innstillingen "A" på kameraet (blenderprioritet)

- Største blenderåpning

- Undereksponer ca ett trinn

- ISO 800 eller høyere. Kjenner ikke 350-en godt nok til å si så mye om støy, men med slike lysforhold så kan du like så godt la kornene ved høy iso være en del av effekten på bildene.

- Skyt i RAW

Jeg ville ha unngått blitz pga rekkevidden på denne. Du vil lett miste dybden i lokalet med blitz. Tar du mer "portrett"-aktige nærbilder så kan en utfyllingsblitz satt i taket hjelpe.

Jeg ville ha prøvd dette, også sett på resultatene dette hadde gitt. Jeg tror at neste trinn på stigen vil være:

- Mer lyssterk optikk

- Et kamera med mindre støy på høy iso.

Kanskje kan litt skikkelig etterbehandling hjelpe deg litt på vegen også.

Post resultatene her inne, det er masse kunnskap her om hva som kan gjøres bedre. Du kan jo alltids ta en prøverunde på byen for å teste ut litt forskjellig. Drar du midt i uka så er det mindre folk og bedre armslag til uttesting.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Mange gode råd her, unntagen de som gjenntar rådet om bruk av stativ.

Har de noen gang vært på et utested? :tease:

Kan man ikke ta bildene på et sånt oppdrag med håndholdt kamera og blitz, så sier man fra seg jobben!

Mitt råd er; dra på utestedet hver dag når det er vanlige kvelder og skyt løs og lær av erfaringen så du ikke står der å skal teste dette på det første arrangementet/oppdraget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...