Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ex. phil, Ex fac. og menneskerettigheter v/ gateway college og mulighetene for ordinære studier i USA (oppdatert 19.1)

boffeeen

Anbefalte innlegg

Hei.

Som mange andre i min alder er jeg svært usikker på hva jeg vil bli, og hva jeg skal studere for å bli det. Etter å ha tilbragt en god del timer med lesing på nettet, og et besøk på utdanningsmessa er det jeg hittil synes ser definitivt mest interessant ut Gateway sine utlandsstudier. Jeg vet allerede at ex phil og ex fac er grunnleggende fag i mange bachelorgrader, så jeg har sett på følgende semester http://www.gatewaycollege.no/forside/new_y...skerettigheter/ . Det jeg i hovedsak lurer på er hvilke fag et kurs i menneskerettigheter ligger innenfor?

Skal ta en prat med rådgiveren på skolen, men kan tenke meg at det er lurt å vite så mye som mulig før samtalen.

Takk for all hjelp

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, etter ytterligere google-søk er det som ikke får meg til å søke med en gang pengebruken. Ifølge gateway sine hjemmesider må en regne med å bruke ca 40-50k utenom det man får i støtte fra lånekassen. Muligheten for å studere i NY høres egentlig helt perfekt ut for meg, da jeg alltid har hatt lyst til å dra dit og være der over en litt lengre periode. Så, til dere som har vært der: hvor mye penger brukte dere utenom støtten (først og fremst obligatorisk bruk som husleie osv, deretter andre kjøp), og var det verdt det?

Har også lekt med tanken på å studere ordinært i USA, men da risikerer jeg vel trøbbel med tanke på videre studier i Norge (f.eks bachelor i USA for å senere ta master i Norge)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har studert akkurat det, så håper dette kanskje kan hjelpe deg litt. Jeg syntes studiet var bra, og lærerene veldig flinke, men du kommer jo ikke akkurat så lang vei med det utdanningsmessing om du skjønner hva jeg mener? Det er jo kun et semester, og man kommer ikke så langt med det. Dessuten er det jo kun nordmenn i klassen og man blir veldig "isolert" på et vis. Pengene gikk utrolig fort! Var vel rundt 50k jeg brukte vil jeg tro. Boligene er dyre og dårlige, dessuten er det så mye annet som frister i byen (utesteder, shopping, musikaler osv). Sammenlignet med amerikanske college og universiteter er ikke det å studere med Gateway dyrt. Det å ta bachelor i USA er veldig dyrt, man får støtte av lånekassen til kun de tre siste årene, men det finnes såklart unntak, så om du vurderer å studere i USA vurderer jeg at du tar kontakt med ANSA, tror ikke du skal få problemer med å komme inn på en Master i Europa, det eneste negative er at skolene er dyre, og det er stor forskjell på de gode og de dårlige skolene.

Jeg syntes Gateway var en kjempe erfaring, men det var ikke verdt pengene. Om du vil studere i USA så anbefaler jeg å gjøre det på et amerikans universitet, for med Gateway vil du absolutt ikke få den "amerikanske følelsen", det er som å studere på en hvilken som helst norsk høyskole, bare at den tilfeldigvis befinner seg i New York. De fleste vennene dine der vil være norske, du vil fordet meste snakke norsk og 2/3 av undervisningen foregår på norsk. Om du har lyst på et lite friår anbefaler jeg deg heller å dra feks på en skikkelig ferie, kanskje ta språk kurs og jobbe i et annet EU land o.l. Nå i ettertid ser jeg på Gatway for noe flott for de som har lyst til å ha et friår, dra litt ut å se verden, men som er litt pysete, som egentlig trives best i Norge og med Nordmenn rundt seg. Jeg anbefaler å tenke litt på forventningene du har, så du ikke blir skuffet, og så krt se på lommeboka om du syntes det vil være verdt det eller ikke, det er mye man kan gjøre for 100k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...