CamillaSH Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg skal investere i nytt kompaktkamera som "turkamerat" i veska når jeg ikke har med meg mitt herlige (men avogtil litt for store) Nikon D80 SLR. Jeg trenger et kamera til kreativ bruk - mye manuelle innstillinger og rimelig høy (bilde)kvalitet. Manuell lukker og blender er et must. Zoom er ikke så utrolig viktig for meg (men må jo ha 3x optisk zoom). Det må være et kamera i "lommestørrelse" - så de største kompaktkameraene er ikke aktuelle for meg. Maxpris rundt kr. 3000-4000, gjerne rimeligere. Jeg ser at diskusjonen rundt Panasonic Lx3 og Canon G10 har gått heftig her på forumet. Jeg er ikke en stor fan av Panasonic, og er i hovedsak mest keen på Canon eller Nikon - Sony blir tungvint pga annet kortsystem - men jeg kan også være åpen for andre forslag. Hva med de mest avanserte kameraene i Nikon Coolpixserien , eller nyeste Canon Ixus? Jeg har også en forkjærlighet for små kameraer med gripetak (som fks på Coolpix P6000). Hva tenker dere er det beste alternativet? Jeg er ikke helt oppdatert på kompaktkamerafronten så fint om dere kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Test av kompaktkameraer i eliteserien: http://www.dpreview.com/reviews/Q408enthusiastgroup/ Kandidater: *Canon Powershot G10 *Kodak Easyshare Z8612 IS *Nikon Coolpix P6000 *Panasonic Lumix DMC-LX3 *Ricoh Caplio R10 , ikke manuell(?). *Panasonic Lumix DMC-TZ5, ikke manuell. *Canon Powershot SX110 IS -Sorry, har ikke prøvd noen av dem enda, men jeg har bestemt meg for å kjøpe LX3, som for meg vil være det klart beste alternativet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Nikon P6000 har fått kritikk på at den er plaget av støy allerede på ISO 400, og objektivet er vel heller ikke så bra som det burde. Og da er jeg redd for at det er Canon G10 som duger. Dvs. får du tak i en G9, så kan den også være grei; men den har noe mindre vidvinkel enn G10; men mer tele. Tom Lenke til kommentar
coban Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Er vel umulig å være uenig med DPreview - "most trusted reviews on the internet!". Men jeg er veldig svak for Panasonic sin LX3 - den har mange veldig interessante funksjoner. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hvorfor er du ikke særlig keen på Panasonic? Jeg var heller ikke det før, for da var de verstingene på støy. Nå er mitt eneste argument mot Panasonic borte, i og med at de har gått fra jumboplass til førsteplass med LX3. Har du noen andre, tungtveiende argumenter enn det jeg hadde før? Og som ikke er et gyldig argument lenger. Lenke til kommentar
CamillaSH Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Du vet - man får noen favoritter as you go along, og ja, Panasonic's tidligere dårlige kvalitet pga støy har gjort at jeg har holdt meg langt unna. Det kan godt hende at det ikke er et legitimt argument lenger. LX3 får jo fantastisk kritikk LX3 og G10 er egentlig litt større og dyrere enn det jeg har tenkt å investere i; somsagt er zoom ikke så viktig for meg. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Zoom er jo noe LX3 er relativt elendig på, med brennvidde tilsvarende 24-60mm i 35mm-format. Men det smale brennviddeomfanget gjør at det får god vidvinkel og lysstyrke uten å ofre optisk kvalitet. Jeg vil definitivt ikke si støy er noe godt argument mot LX3 (jeg skal ikke uttale meg om Panasonic generelt). Som nevnt i tråden om LX3 så er støyen ikke plagsom opp til ISO 400, og ISO 800 går også greit å bruke. Sammen med et veldig lyssterkt objektiv så gjør det kameraet veldig velegnet til fotografering i svakt lys: LX3s f/2,0 på maks vidvinkel mot G10s f/2,8 betyr at du kan klare deg med ISO 400 på LX3 der du må opp i 800 med G10 for å få samme eksponering. Lenke til kommentar
CamillaSH Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Takk for svar! Men somsagt, i mitt første innlegg så er jeg nok ute etter billigere kamera, ikke ute etter å sverte Panasonic - jeg er helt sikker på at LX3 er kjempebra, og det hadde vært et klart alternativ om jeg skulle lagt meg litt høyere i prisklasse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå