Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vedlikehold av skinnseter

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nylig trekt om mine seter i nytt og ekte skinntrekk. Dette er ikke "jalla" typen av setetrekk, men en direkte erstatning av de gamle trekkene jeg hadde tidligere.

Skinntrekkene har en utrolig fin struktur nå som de ikke er innslitt. Jeg vil gjerne fortsette å holde på denne strukturen i skinnet slik at det alltid ser nytt ut. Mange setetrekk av skinn ser jo helt glatte ut etter skikkelig bruk.

Finnes det noe produkter som jeg kan behandle setetrekkene med, for at de varer lengre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Har nylig trekt om mine seter i nytt og ekte skinntrekk. Dette er ikke "jalla" typen av setetrekk, men en direkte erstatning av de gamle trekkene jeg hadde tidligere.

Skinntrekkene har en utrolig fin struktur nå som de ikke er innslitt. Jeg vil gjerne fortsette å holde på denne strukturen i skinnet slik at det alltid ser nytt ut. Mange setetrekk av skinn ser jo helt glatte ut etter skikkelig bruk.

Finnes det noe produkter som jeg kan behandle setetrekkene med, for at de varer lengre?

Det finnes sinnsykt mange produkter som er veldig bra til skinn. Hva man vil bruke, er litt individuelt..

Møbelforretninger har jo også stort utvalg, men produktene jeg vet funker / har tro på er NanoLotus, Meguiar's og Swissvax. Til helt nytt skinn av høy kvalitet der jeg kun vil ha beskyttelse, ville jeg valgt NanoLotus ettersom dette kun er en helt usynlig beskyttelse. Til relativt nytt skinn som skal behandles og vedlikeholdes ville jeg valgt Swissvax (koster litt men er veldig bra.) Til eldre skinn ville jeg valgt Meguiar's, med mindre man skal reparere skader og større slitasje (da bruker man egne sett med farge fra f.eks Swissvax.)

Swissvax har de både på Scandicshine.no og swissvax.no

Meguiar's og NanoLotus har vi (godkjemi.com)

Jegard og BilXtra pluss en god del frittstående forhandlere har også Meguiar's

Lenke til kommentar

Hensikten med de fleste slike produkter er å hindre uttørring, solfalming og ytre påvirkninger som søl i setene, svette osv. De fleste produktene beskytter med å "mette" skinnet med fett, "leather milk" eller lignende, mens Nanoprodukter rett og slett legger seg på utsiden av skinnet og hindrer fysisk kontakt med det som måtte komme i kontakt med skinnet. Skinn som er beskyttet eller mettet, vil ikke endre strukturen nevneverdig når det blir brukt.

Lenke til kommentar
Hensikten med de fleste slike produkter er å hindre uttørring, solfalming og ytre påvirkninger som søl i setene, svette osv. De fleste produktene beskytter med å "mette" skinnet med fett, "leather milk" eller lignende, mens Nanoprodukter rett og slett legger seg på utsiden av skinnet og hindrer fysisk kontakt med det som måtte komme i kontakt med skinnet. Skinn som er beskyttet eller mettet, vil ikke endre strukturen nevneverdig når det blir brukt.

Hva anbefaler du til mitt E30 M3 skinninteriør? Skinnet er litt tørt, så jeg skulle ha behandla det med noe.

Lenke til kommentar

AnaXyd: NanoLotus er nok "riktig" produkt til deg ja, anbefaler to behandlinger i året.

Torak: Swissvax Leather care kit er nok noe av det beste, men det koster litt (5-600 tror jeg)

Ellers har du alltids Meguiar's Leather C&C, som er en alt-i-ett, rimelig og rask å bruke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NanoLotusen, når denne blir slitt av, blir det synlig? For vi kjøpte en Ekornes skinnsofa som vi så at plutselig begynte å flasse av et lag. Dette laget var vel lagt på fra fabrikk, og noe lignende denne NanoLotusen. Vil det bli slik med NanoLotus?

Bestilte nå, forresten.. :)

Lenke til kommentar
NanoLotusen, når denne blir slitt av, blir det synlig? For vi kjøpte en Ekornes skinnsofa som vi så at plutselig begynte å flasse av et lag. Dette laget var vel lagt på fra fabrikk, og noe lignende denne NanoLotusen. Vil det bli slik med NanoLotus?

Bestilte nå, forresten.. :)

Nei NanoLotus er helt usynlig for det blotte øye, laget er faktisk så tynt at du må ha et ganske heftig mikroskop for å se det..

Du merker at behandlingen er borte når skinnet blir "seigt" igjen

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...