Gå til innhold

styring av utelys?


Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi meg noe forslag på noen mulige løsninger i denne situasjonen.

Har 4 hvileplasser(plasser med tak og sitte benk) i et parkområde.

Oppi taket skal det monteres vandalsikre lysarmaturer, jeg har valgt å gå for den typen her: http://www.bega.de/index.php?sprache=en

Plassene står ca 40 meter unna hverandre.

 

 

Lysa på dise hvileplassene skal styres enten via en vanlig lysbryter inne i bygget eller automatisk, antageligvis via en fotocellebryter eller noe sånt?

Lurer på om noen her på forumet har forslag på en enkel og billig løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, vet ikke om noen ferdige løsninger, men en liten relestyring med et tidsrelè (for fotocellen) og en koblingskontaktor skal vel holde greit.

 

EDIT:

Hvis det er en "skumringsfotocelle" (hvor lyst det er ute) du tenker på så blir det enda enklere, bare å sette cella og bryteren parallelt.

Det kobler en elektriker opp på no-time.

Endret av Patz
Lenke til kommentar
Tja, vet ikke om noen ferdige løsninger, men en liten relestyring med et tidsrelè (for fotocellen) og en koblingskontaktor skal vel holde greit.

 

EDIT:

Hvis det er en "skumringsfotocelle" (hvor lyst det er ute) du tenker på så blir det enda enklere, bare å sette cella og bryteren parallelt.

Det kobler en elektriker opp på no-time.

 

Tidsrele hvorfor det..kan man ikke bare koble opp A1 og A2 på kontaktoren slik at fotocelle styrer den?

Koblingsskjema.pdf

Lenke til kommentar

Jeg tror selv heller ikke at 4 armaturer kommer over det.

Men jeg vet ikke. Så jeg kan ta meg tid til å forklare tanken min :

 

Følger du linken så kommer du til en side med mye rart innen belysning.

Jeg vet ikke hva han skal ha.

Og kjenner ikke belastninger og slikt.

 

Om han er uutdannet kan han kalle alt fra en led lampe til en 1000w lyskaster for lysarmatur for alt vi vet.

 

Og er han utdannet/har god teknisk peil i fra før av.

Så er det kanskje pga lasten at han har valgt kontaktor.

Lenke til kommentar
Da er det mye lettere og ikke minst billigere å styre det hele direkte med en fotocelle.

Intet behov for kontaktor.

 

Jeg lurer på hvordan dette kobles opp.Jeg har ikke tenkt å koble dette selv opp da jeg ikke har fagbrev, men jeg lurer bare på hvordan dette gjøres praktisk.

Altså nøyaktig kobling av det hele.

 

Min antakelse:

Legge disse 4 18W armaturene på en 2-polt 10A jordfeilautomat, koble videre derifra på fotocella og fra fotocella videre ut til lysarmaturene.

 

Det hadde vært utrolig hjelpsomt å se det på en flerlinjeskjema.

jeg har laga en skjema her, men jeg vet ikke om den er helt riktig??

skjema.pdf

Lenke til kommentar
jeg har laga en skjema her, men jeg vet ikke om den er helt riktig??

Det er ikke helt riktig men det er veldig nærme.

 

- Etter jordfeilautomaten trenger du en to-polet bryter, dette er påkrevd.

 

- Videre så vil din kobling av FCL'n gjøre at kretsen kortslutter hver gang det blir mørkt.

 

I dette dokumentet, side 3 finner du koblingen av FLC'n: http://www.senmatic.com/engelsk/pdf/FCL-uk.pdf

L og N er din L1 og L2 (Brun og svart).

Lenke til kommentar
jeg har laga en skjema her, men jeg vet ikke om den er helt riktig??

Det er ikke helt riktig men det er veldig nærme.

 

- Etter jordfeilautomaten trenger du en to-polet bryter, dette er påkrevd.

 

- Videre så vil din kobling av FCL'n gjøre at kretsen kortslutter hver gang det blir mørkt.

 

I dette dokumentet, side 3 finner du koblingen av FLC'n: http://www.senmatic.com/engelsk/pdf/FCL-uk.pdf

L og N er din L1 og L2 (Brun og svart).

 

Ok, men det står jo ikke direkte forklart der da!

Uansett takk for tipset.

 

Nå har jeg oppdatert skjemaet mitt igjen med de anbefalingene du ga meg.

Er det riktig nå?

 

Forresten hva er den kontakten mellom N og jord for noe, den som er merket med lyssymbolet???

skjema.pdf

Endret av arsenal82
Lenke til kommentar

Nei det der fungerer ikke.

Ser du lampesymbolet på fotocellen?

Der skal L til lampene kobles til.

Du kobler L og N fra bryteren inn på fotocella og kobler lasta mellom N og lyssymbolet på cella.

 

Håper virkelig du får en fagmann til å gjøre jobben for det virker litt mistenkelig at du er så inderlig interresert i hvordan dette kobles opp.

Lenke til kommentar
Nei det der fungerer ikke.

Ser du lampesymbolet på fotocellen?

Der skal L til lampene kobles til.

Du kobler L og N fra bryteren inn på fotocella og kobler lasta mellom N og lyssymbolet på cella.

 

Håper virkelig du får en fagmann til å gjøre jobben for det virker litt mistenkelig at du er så inderlig interresert i hvordan dette kobles opp.

 

Jeg gjentar igjen!!!!!!!!!

 

JEG SKAL IKKE KOBLE DETTE HER OPP SELV!!!!!!!!!!

 

Jeg er ikke helt idiot heller, det går vel an å spørre noe av ren nysgjerrighet.

Jeg vet dette er ulovlig å gjøre selv uten fagbrev, så bare slapp av.

Lenke til kommentar
Har klipt og limet litt på tegningen din:

Skjema.pdf

 

Hei og takk for tips!

 

Lurer på en ting til.

 

Hvis jeg har noen lamper montert i tak på tekniske stasjoner(sitteplasser med tak ute i parken)...kan jeg hente strømmen til disse direkte fra koblingstykke i lysmasten.

På den måten slipper man å legge egen kurs for disse lampene tenker jeg.

 

En ting til...når man har utebelysning med lysmaster og etc.....pleier man å legge en topolet bryter innvendig for å kunne slå disse av??

Endret av arsenal82
Lenke til kommentar
Har klipt og limet litt på tegningen din:

Skjema.pdf

 

Hei og takk for tips!

 

Lurer på en ting til.

 

Hvis jeg har noen lamper montert i tak på tekniske stasjoner(sitteplasser med tak ute i parken)...kan jeg hente strømmen til disse direkte fra koblingstykke i lysmasten.

På den måten slipper man å legge egen kurs for disse lampene tenker jeg.

 

En ting til...når man har utebelysning med lysmaster og etc.....pleier man å legge en topolet bryter innvendig for å kunne slå disse av??

 

Det er ikke noe krav til 2polt bryter inne i masten. Det er normalt utrustet med vanlige skrusikringer innvendig i masten.

 

Tror det vil være en del arbeid å koble seg på en eksisterende mast. Forutsetter da at det er samme eier på mast og ny installasjon.

 

Glem skumringsbrytere osv.

Sett opp en 2polet bryter i sikringskapet som du merker som "servicebryter" for den anleggsdelen den omfatter. Jeg anbefaler på det sterkeste å benytte astronomisk ur.

astrour fra hager

Det er enkelt å greit en 2modulær enhet som du plasserer i sikringskapet. Du angir dato, klokkslett og hvor i verden den befinner seg. Da vet den automatisk soloppgang og nedgang for det stedet.

Skumringsbrytere består av elektronikk med kaplsing normalt på IP44. Det viser seg at elektronikken kan ha en tendens til å gi seg etter noen år. I ett sikringskap så har du ett bedre "miljø" for elektronikk komponenter og kan derfor forvente en mye lengre levetid.

Lenke til kommentar
Har klipt og limet litt på tegningen din:

Skjema.pdf

 

Hei og takk for tips!

 

Lurer på en ting til.

 

Hvis jeg har noen lamper montert i tak på tekniske stasjoner(sitteplasser med tak ute i parken)...kan jeg hente strømmen til disse direkte fra koblingstykke i lysmasten.

På den måten slipper man å legge egen kurs for disse lampene tenker jeg.

 

En ting til...når man har utebelysning med lysmaster og etc.....pleier man å legge en topolet bryter innvendig for å kunne slå disse av??

 

Det er ikke noe krav til 2polt bryter inne i masten. Det er normalt utrustet med vanlige skrusikringer innvendig i masten.

 

Tror det vil være en del arbeid å koble seg på en eksisterende mast. Forutsetter da at det er samme eier på mast og ny installasjon.

 

Glem skumringsbrytere osv.

Sett opp en 2polet bryter i sikringskapet som du merker som "servicebryter" for den anleggsdelen den omfatter. Jeg anbefaler på det sterkeste å benytte astronomisk ur.

astrour fra hager

Det er enkelt å greit en 2modulær enhet som du plasserer i sikringskapet. Du angir dato, klokkslett og hvor i verden den befinner seg. Da vet den automatisk soloppgang og nedgang for det stedet.

Skumringsbrytere består av elektronikk med kaplsing normalt på IP44. Det viser seg at elektronikken kan ha en tendens til å gi seg etter noen år. I ett sikringskap så har du ett bedre "miljø" for elektronikk komponenter og kan derfor forvente en mye lengre levetid.

 

Det er ikke snakk om 2 polt bryter inne i masten, men som du sa en bryter i tavla f.eks eller ved tavla så man mnaulet kan slå AV og På lyset.

 

Jeg tenkte meg en bryter med muligheter AV PÅ og AUTO sånn at når man setter på AUTO så styres lyset av fotocella og mens man kan også slå det av eller på uavhengig av fotocelle styringa.

 

Er dette mulig å få til??

 

Flere kontaktorer skal styres, altså 3 kurser skal styres med dette.

Sånn jeg ser det så må man koble kabelen (signalet) fra fotocella via bryteren på no slags måte og til alle kontaktorene på de forskjellige lys kursene.

Lenke til kommentar
Har klipt og limet litt på tegningen din:

Skjema.pdf

 

Hei og takk for tips!

 

Lurer på en ting til.

 

Hvis jeg har noen lamper montert i tak på tekniske stasjoner(sitteplasser med tak ute i parken)...kan jeg hente strømmen til disse direkte fra koblingstykke i lysmasten.

På den måten slipper man å legge egen kurs for disse lampene tenker jeg.

 

En ting til...når man har utebelysning med lysmaster og etc.....pleier man å legge en topolet bryter innvendig for å kunne slå disse av??

 

Det er ikke noe krav til 2polt bryter inne i masten. Det er normalt utrustet med vanlige skrusikringer innvendig i masten.

 

Tror det vil være en del arbeid å koble seg på en eksisterende mast. Forutsetter da at det er samme eier på mast og ny installasjon.

 

Glem skumringsbrytere osv.

Sett opp en 2polet bryter i sikringskapet som du merker som "servicebryter" for den anleggsdelen den omfatter. Jeg anbefaler på det sterkeste å benytte astronomisk ur.

astrour fra hager

Det er enkelt å greit en 2modulær enhet som du plasserer i sikringskapet. Du angir dato, klokkslett og hvor i verden den befinner seg. Da vet den automatisk soloppgang og nedgang for det stedet.

Skumringsbrytere består av elektronikk med kaplsing normalt på IP44. Det viser seg at elektronikken kan ha en tendens til å gi seg etter noen år. I ett sikringskap så har du ett bedre "miljø" for elektronikk komponenter og kan derfor forvente en mye lengre levetid.

 

Det er ikke snakk om 2 polt bryter inne i masten, men som du sa en bryter i tavla f.eks eller ved tavla så man mnaulet kan slå AV og På lyset.

 

Jeg tenkte meg en bryter med muligheter AV PÅ og AUTO sånn at når man setter på AUTO så styres lyset av fotocella og mens man kan også slå det av eller på uavhengig av fotocelle styringa.

 

Er dette mulig å få til??

 

Flere kontaktorer skal styres, altså 3 kurser skal styres med dette.

Sånn jeg ser det så må man koble kabelen (signalet) fra fotocella via bryteren på no slags måte og til alle kontaktorene på de forskjellige lys kursene.

 

Det astronomiske uret har mulighet for manual og autostyring i sin programvare. det er kun 3tastetrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...