Gå til innhold

Noen som har erfaring med NKF?


Anbefalte innlegg

Noen av dere medretarderte hobbyfotografer som har noen erfaring med "NKF", også kjent som: "Norges Kreative Fagskole"? Dette er da en privatskole som skal være en av de med lengst fartstid her til lands så vidt jeg har forstått. Jeg vurderer å søke meg inn på fotografering, og ble ene og alene overbevist fordi de har en inntaksprøve (du skal ta fire bilder med forskjellige gitte temaer). Litt koselig med en skole som fokuserer på arbeidet, og ikke karakterene for en gangs skyld.

 

Det litt mer negative er at det er en privatskole. Ikke bli lei dere, høyremedlemmer, jeg er for privatskoler, for all del. Litt mangfold må man ha, men hva er det som er bra blant alt kaoset? Er 'NKF', sett på som en durabel og seriøse skole med kompetente lærere, eller er den bare tull? Er det noen her som går eller har gått på skolen, så send meg gjerne en PM med hva dere mener. Tre år med inkompotente vgs lærere er nok. Jeg orker ikke å møte på noen når jeg skal studere òg :wee:

 

Mvh og kjærlig hilsen: Jacob.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsprøve, ja. Som du består uansett.

Ei jeg kjenner tok bilde av ei sjampo flaske på auto i en dusj med ett kompaktkamera og kom inn liksom.

 

Men både fotofagskolen og bilder nordic hadde innsending av bilder og intervju for å komme inn såvidt jeg forsto da jeg drev å søkte rundt for ett par år siden.

 

Fint om du har 200 000 til skolepenger du bare dør etter å bli kvitt.

 

Hvor lang fartstid de har er også litt med hvor du er. Linja dems i trheim har ihvertfall ikke eksistert mere enn 2 - 3 årish.

 

Fotofagskolen er nok det beste her til lands. Evt. være lærling hos noen.

Tror også jeg ville valgt Bilder Nordic framfor NKF. De har ihvertfall spennende forelesere og gode workshops med store internasjonale navn (Ashley Cameron etc)

Lenke til kommentar

Som jeg skriver et annet sted er Kay Berg lærer ved NKF i Bergen. Han er i alle fall en meget habil fotograf. Hvis noen andre av dere har en Hasselblad Master som lærer så får dere skrike ut. Det hadde vært interessant om den fabelaktige pedagogen Morten Krogvold får lov til å slippe til på en utdanningsinstitusjon for unge. Han er jo den andre Master-en vi har i Norge. Hadde det vært han som underviste, så tror jeg vi hadde fått en merkbar økning i antall selvmord blant unge fotostudenter.

 

Jeg vet selvfølgelig ingenting om kvaliteten på studiet, men Gorpium skriver et sted at det er dyktige lærere i Bergen. Og jeg vet at man kan bruke utdannelsen til å gå videre til å ta mastergrad i f.eks. London.

Lenke til kommentar

NKF var jo før kjent som MI (i alle fall her i Trondheim), og det var nok med god grunn at de omprofilerte seg. De hadde et frynsete rykte og mange elever fra forskjellige linjer krevde penger tilbake. Vet ikke noe særlig om hvordan det er på NKF her i byen nå, men ut i fra det jeg leser og finner på hjemmesider osv så er det ikke veldig fristendde. Skal selv søke på fotofagskolen, har aldri egentlig vurdert å søke på NKF etter alt jeg har hørt, både om skolen generelt og det jeg har funnet ut selv om fotolinja.

Lenke til kommentar

Hmm. Da driter jeg i å søke der i hvert fall. Takk for informasjonen, en attenåring fra utkantnorge vet ikke allverden om skolene rundt om kring i landet.

 

Miniupdate: Norsk Fotografskole hadde en virkelig kul oppgave som kommer til å sysselsette det lille jeg har av tid noen uker fremmover. Blir nok en liten søknad den veien, samt "Språk", på UiB. Må jo nesten ta en helgardering for fremtiden min :p

 

Enda en miniupdate: Så til min store forferdelse at skolen ligger i Trondheim. Hookei. Vet at byen har ett bra studentmiljø and all that, broderen bodde der i noen år, men drømmen var Bergen. Jaja. Skader ikke å prøve uansett. Det er jo strengt tatt et luksusproblem. Først må jeg komme inn.

 

Finnes det ingen oppegående skoler i Bergen med foto?

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Nei, eg begynte rett i assistentjobb, som i mine augne er det beste dersom du kjem til ein dyktig fotograf. Men Fotofagskolen er den einaste skulen her i landet som står blandt mengda. Ein tidlegare kollega av meg gjesteunderviste litt på utdanningshuset her i Bergen og den gjengen var visst heilt håplaus. Elevane verka ikkje å være særleg nøgd med opplegget der heller.

Lenke til kommentar

 

Den saken der er for det meste bare reint tullball. Men siden den er skrevet av studenter til ett student magasin er det vel bare å forvente at den ble ensidig. Jeg kjenner selv godt til saken og kan skrive under på at det meste som står der er dratt langt over streken for og i det heletatt ha en sak å komme med :) Etter to og ett halvt semester på nøyaktig samme utdanning vil i hvertfall ikke jeg si meg enig i de påstandene.

 

At NKF har god fartstid i markedet derimot, det vil jeg ikke akkurat si. Sålangt er det vel 3 kull som har startet, hvor ett av de har gått ut. Men, at de kontinuerlig forbedrer seg er det ingen tvil om.

 

Selv er jeg utrolig fornøyd med bredden jeg har fått i utdanninga, i steden for og kun fokusere på kommersiell fotografering som reklame og portrett har vi større rom for å leke med alle sjangere. Og jeg er ganske sikker på at det har resultert i ett ganske bredt mangfold i klassen, vi har alt i fra superdyktige portrettfotografer til rendyrkede kunst fotografer.

 

Jeg har heller ingen tvil om at de som vil kommer til å komme nøyaktig dit de vil når de kommer ut i arbeidslivet heller. Og der ligger vel kjernen til problemet til de som er nevnt i artikkelen over. De ville ikke nok, de satte seg på bakbena og klaga i steden for å ta i ett tak selv og gjøre litt egenlæring. Man kan jo ikke forvente å få alt i fanget heller. Dere som er lærlinger/assistenter for eksempel, jeg regner med at dere har måtte jobbe stein hardt for å tilegne dere kunnskapen dere har i dag.

 

Så uansett hva du velger, belag deg på flere år med utrolig hard jobbing. Ikke forvent at ting faller i fanget på deg selv om du velger og gå skole, lærerene kommer ikke til å henge over deg som på vidregående og passe på at du gjør jobben din. De er der for å gi deg verktøyene og feedbacken du trenger for å kunne utvikle deg. Resten er opp til deg :D

Lenke til kommentar

"Så uansett hva du velger, belag deg på flere år med utrolig hard jobbing. Ikke forvent at ting faller i fanget på deg selv om du velger og gå skole, lærerene kommer ikke til å henge over deg som på vidregående og passe på at du gjør jobben din. De er der for å gi deg verktøyene og feedbacken du trenger for å kunne utvikle deg. Resten er opp til deg"

 

Jeg hadde ikke noe annet i tankene. Jeg har desverre aldri opplevd å få noen som helst form for konstruktiv kritikk eller feedback fra mine lærere, ei er de noe særlig kvalifisert til å gi det. Gogo medialinjen på en utkantskole! Jeg arbeider nok best under frihet, men vil gjerne ha en lærer som jeg vet jeg kan lære noe av og som jeg kan diskutere seriøst med :)

Lenke til kommentar

Har selv gått Grafisk ved NKF i Bergen, og skolens ansatte er supre der. De har en avslappet fin undervisningstil som man lærer mye av, og de ansatte er stort sett folk som jobber eller har jobbet med faget de undervisier i i flere år.

 

Har en kollega som nå går andreåret der på foto, og han virker iallefall veldig fornøyd med skolen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...