Gå til innhold

HD-ytelse: ATI vs. nVidia

Anbefalte innlegg

Jeg skal straks gå til innkjøp av en stue-pc som skal brukes spesielt til avspilling av HD-materiale. (Blu-Ray, Matroskafiler etc.)

Skjermkortet jeg imidlertidlig har valgt ut er et HIS Radeon HD 4650 512 MB Heatpipe (vifteløst med andre ord).

Men finnes det et bedre alternativ?

Det er viktig at kortet:

• Er Vifteløst
  • Yter bra (klarer å spille av alt av HD-materiale)
  • Klarer fint avspilling av 24p
  • Ikke koster en formue (Budsjett på rundt 1000)
  • Fungerer bra sammen med Auzentech Hometheatre HD (Specs her)

Overnevnte lydkort skal kjøpes inn når det kommer ut på markedet. HTPCen skal problemfritt kunne spille av 1080p (24p) Blu-Ray-plater med HD-lydformater som Dolby True HD osv.

Jeg leser for eks. at noen mener at nVidia har et fortrinn på avspilling av 24p. Hva ligger i dette?

Hele prislista ligger forresten her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=87310

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dette er bare smak og behag.

HD støtten og postprosesseringen er bedre på ATI kortene enn Nvidia.

(HD4xxx støtter oppskalering av SD dvd og er god på deinterlacing).

I tillegg støtter HD4xxx 7.1 lyd, noe Nvidia kortene ikke gjør.

Jeg tror du refererer til 24p avspillingen med Asus Xonar HDAV 1.3.

Dette lydkortet er det eneste som bitstreamer Dolby True HD (men det klarer ikke 24p).

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Hm okey, da ser det ut til at jeg holder meg til utvalgte skjermkort, med mindre noen protesterer :!:

Auzentech X-Fi HomeTheater HD bitstreamer også Dolby True HD (og DTS HD) forresten.

The Auzen X-Fi HomeTheater HD outputs a bitstream of high-definition, multichannel audio from Blu-ray Discs with no downsampling, to take full advantage of lossless digital audio formats such as Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio. Developed in partnership with Creative, Cyberlink and Silicon Image, the X-Fi HomeTheater HD has broad support for the latest audio technologies in the marketplace.
Endret av Seb.R
Lenke til kommentar

Nvidia har støtte for 7.1 lyd på sine chipset, bl.a. 9300 og 9400, men også 8200 og 8300, dette er noe AMD ikke har på sine chipset.

Nvidia er også bedre på 24p enn AMD.

Lenke til kommentar

Nvidia har støtte for 7.1 lyd på sine chipset, bl.a. 9300 og 9400, men også 8200 og 8300, dette er noe AMD ikke har på sine chipset.

Nvidia er også bedre på 24p enn AMD.

Hva mener dere med "bedre på 24p". Jeg har ingen problemer med 24p og ATI radeon.

Har dere link til tester?

Edit: Leste om problemstillingen. ATI sender ikke WTW og BTB, whiter than white, blacker than black.

Dette tror jeg er kun en akademisk problemstilling som ikke har noe å si for "vanlige" brukere.

nvidia does 24p correctly, passes BTB and WTW, but it does have a bug with black levels for blu-ray playback (only native off the disc/iso) via native HDMI out.

ATI doesn't pass BTB or WTW and is a little shakey on 24p, but no bugs with HDMI out.

That is a common problem, so you're not alone happy

You can still do a proper calibration with the DVE Pluge pattern. As you said, you cannot see the darkest bar, which is below black, but you can see the other two, which are 2% and 4% above black respectively.

You can adjust the brightness control so that the 2% bar (the one furthest to the left) is just barely visible. It should almost blend completely into the black background, but you should be able to just barely see it. The 4% bar should be more visible, but just barely brighter than the 2% bar. If it is obviously brighter, then that is an incorrect gamma setting. If your TV has gamma control, lower it so that the 4% bar is brighter than the 2% bar, but just barely wink

Same thing for the white bars. You'll use the contrast control to set the 98% bar (furthest to the right) so that it is just barely visible as being darker than the white background. And the 96% bar should be noticably darker, but just barely so.

Technically speaking, you're not supposed to see BTB and WTW anyway, but those parts of the video are preserved for the times when the white balance of the camera was set just slightly lower than the actual brightest white object on screen. On very rare occassions, you may see some "block" type patterns in bright whites or very black blacks, but overall, it shouldn't affect your viewing much at all

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Okey, forslag til nytt oppsett:

Hovedkort: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H

CPU: Intel Core 2 Duo E8500

Kjøler: Noctua NH-U12

Optisk: LG GGW-H20L

Systemdisk: OCZ SSD Vertex 60 GB

Mediadisk: Seagate Barracuda 7200.11 1 TB

Vil dette oppsettet forfylle disse kravene?

- "Smooth" 24p

- Problemfri 1080p-avspilling (Fra både Blu-Ray-plater og Matroskafiler)

- Passe sammen med lydkortet Auzentech Xi-Fi Home Theatre HD

Da ender jeg til slutt opp med en HTPC som spiller av 1080p-materiale og som bitstreamer HD-lydformatene i én og samme HDMI-kabel. Korrekt?

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar
Auzentech lydkortet er vel ikke lansert?

Så du må vel vente og se noen tester, men i teorien ja.

Rikig, lydkortet er ikke lansert ennå.

Kortet blir ifølge produsenten lansert sent i Januar

Forresten, noen som har forslag til et dugelig 4GB minnesett? DDR2 800 ifølge Gigabyte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...