jaadd Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Nå som vinteren er her, og det er kaldt i været (vel.. regner med det blir kaldere utover), hvordan er begrensningene for hva kameraet tåler? For meg frister det veldig å dra med meg kameraet på en fjelltur o.l. en fin og klar vinterdag. Er vel stort sett når gradestokken ligger godt under null at det er klarest i lufta? Bor i nord-norge, og er jo mye fine himmelfarger å knipse nå som sola er på tur å titte fram igjen. Selv har jeg et nyanskaffet D60, som jeg gjerne vil beholde en stund, og derfor spør jeg. Vil det gå helt fint å knipse i mer enn 10 minus? Jeg ser for meg at så lenge man bare er tålmodig og lar kameraet temperere seg helt mens det ligger i veska før man begynner, vil det ikke være noe problem? På samme måte også når man kommer inn igjen. Er det ellers noen tips for håndtering av kameraet utendørs i kulde? Burde vel oppbevare batteriene i bukselomma e.l. mens jeg ikke tar bilder? Takker på forhånd for svar Håkon Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg tror du har veldig rett i det du sier. La kameraet venne seg til temperaturen så går det greit. Leste et sted at kameraet tåler mye mer enn deg selv på temperaturen. Og batteriene burde du kanskje ha i lomma, de tappes jo av strøm på et blunk når det er så kaldt ute. Kjøp deg en lommevarmer! Lenke til kommentar
Adelsmannen Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det du har hørt er riktig. Jeg har brukt mitt 350D i ned til 35 minusgrader uten problemer. Men du bør sørge for å ha ekstra batteri tett inntil kroppen. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 35 minus? Regner med at displayene var bra grøtete da? Mitt 350 har jeg brukt i 20-25 minus uten andre problemer enn nettopp det at alle display ble uleselige. Men jeg har ikke vært ute i timesvis å fotografert, det ble med korte turer i slik kulde. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg ser for meg at så lenge man bare er tålmodig og lar kameraet temperere seg helt mens det ligger i veska før man begynner, vil det ikke være noe problem? På samme måte også når man kommer inn igjen Dette gjør man ikke så vidt jeg har skjønt for å la kameraet temperere seg, men for å unngå kondens, dermed trenger man IKKE å la kameraet temperere seg når man skal ut, det er når man skal inn det er viktig! Det er ikke mye som skal til, enkelte tar en pose rundt kameraet mens man enda er ute, jeg var ute i 15 kuldegrader og lot bare kameraet ligge i sekken som normalt når jeg kom inn.. Ingen problem overhode! Når det gjelder batterier så tømmes de fortere i kulde enn optimaltemperatur (ca 20 grader vanligvis), men ikke ta ut batteriene mellom hver gang du bruker kameraet, la heller ekstra batteri(er) ligge inntil kroppen. Slik at de er varme hvis det første går tomt.. (Merk: Dette er slik jeg har forstått det) Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Ok, så poenget er at det er fint mulig å ta bilder i flere minusgrader enn fingrene orker å håndtere kameraet i, så lenge man følger forhåndsreglene om kondens osv. Høres bra ut, gleder meg til fine vinterturer ^^ apropos batterier. Jeg bruker EN-EL9, men hvorfor er det så enorm prisforskjell på samme batteri med samme mAh? ref. https://prisguiden.no/product.php?product_id=67854 . dere får unnskylde at jeg er litt off-topic, men. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 apropos batterier. Jeg bruker EN-EL9, men hvorfor er det så enorm prisforskjell på samme batteri med samme mAh? ref. https://prisguiden.no/product.php?product_id=67854 . dere får unnskylde at jeg er litt off-topic, men. Legg merke til at den billigste MyTrendyPhone er en dansk nettbutikk. Dermed får du momsregning i tillegg; momsen kommer også på frakten. Så da blir batteriene ikke så billig som det ser ut til. Les også andres ganske dårlige erfaringer med denne shappa... Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Så hva er det beste? Pose eller kameraveske? Når de ligger inne i en kald kameraveske så burde det vel ikke komme kondens i kamearet om det ligger i en veske som får tilbake temperaturen gradvis? Eller er det beste en plastikkpose? Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det beste er nok å legge kameraet i en plastpose ute i kulden og forsegle denne før kameraet tas inn i varmen. Da vil luftfuktigheten i posen være lav og under duggpunktet. Tar du derimot et kaldt kamera inn i varmen så er det en viss fare for dugg i/på kameraet da luftfuktigheten inne er høyere enn fuktigheten ute. Om temperaturen på kameraet er lavere enn duggpunktet inne så vil det bli kondens. Om kameraet derimot er innpakket i en forseglet pose så vill ikke kameraet utsettes for innelufta men for samme lufta som var ute, med den fuktigheten den hadde. http://no.wikipedia.org/wiki/Duggpunkt Lenke til kommentar
andreash Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg brukte kameraet mitt i kulde og vind på Svalbard i 2006, og la det alltid ned i kamerasekken etter å ha brukt det ute. Det gikk veldig bra, fikk ikke noe kondens etc da. Dette var da et Canon 1DIIn, litt bedre tetting etc, men dog. Andreas Lenke til kommentar
Junien Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Så nyttige tips å få . Men hva om det skulle skje at man får kondens i kameraet, er det en stor ulykke eller vil det ordne seg selv med tiden til hjelp? Og: kondensen, er det sånt som kan observeres som dugg på linsene? Lenke til kommentar
Adelsmannen Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 35 minus? Regner med at displayene var bra grøtete da? Mitt 350 har jeg brukt i 20-25 minus uten andre problemer enn nettopp det at alle display ble uleselige. Men jeg har ikke vært ute i timesvis å fotografert, det ble med korte turer i slik kulde. Grøtete display har jeg ikke vært borti. Sikker på at det har med kulden å gjøre? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Ja helt sikker på at det skyldtes kulde. LCD-displayet er det jeg mener. Det lille. (Brukte ikke den store skjermen, så skulle nok ikke skrevet "alle display".) Lenke til kommentar
pacuare Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Har tatt noen tusen skibilder (få gode ), kameraet har fungert utmerket. Batterikapasieten er ikke noe problem på Canon 30d, selv i 20 minus kan jeg ta noen hundre bilder med samme batteri. På helgetur har jeg ikke gått tom. Tar ut minnebrikken ute, legger kameraet i en plastpose i gangen for å unngå kondens. Mer bekymret for de gangene kameraet har vært helt dekt av snø, men det lever fremdeles. Hvis du er forsiktig holder kameraet uten problem. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Jeg ser at mange skriver om lufttette plastposer o.l. men fungerer det ikke like bra med en godt polstret kameraveske? Selvom det kanskje er litt dyrere? Endret 12. januar 2009 av stonhans Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg ser at mange skriver om lufttette plastposer o.l. men fungerer det ikke like bra med en godt polstret kameraveske? Selvom det kanskje er litt dyrere? Nei, den er ikke lufttett, dermed vil den "fuktige" lufta i rommet etterhvert trenge inn til og inn i kameraet og kunne forårsake kondens. Selvsagt avhengig av luftfuktigheten i rommet og temperaturen på kameraet. Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg tar ut batteri og cf-kort og legger kameraet på en varm plass. Har aldri brukt plastposer eller denslags. Tror det var Bjørn Rørslett som sa at han brukte å legge kameraet i steikovnen på 50 grader et døgns tid, om han fikk fukt i det. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Tror det var Bjørn Rørslett som sa at han brukte å legge kameraet i steikovnen på 50 grader et døgns tid, om han fikk fukt i det. I hodet mitt skurra det litt når jeg så for meg kamera inni steikeovn Var jo kanskje ikke en så dum ide, hvis man først skulle få kondens på det. Tror allikevel jeg tilfører plastpose som standard utrustning i kameraveska fra nå av. Da slipper hybelnaboen å tro jeg er klin gærn når han skal lage middag, og finner ut av ovnen er okkupert av speilreflekskamera Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 God potet og grønnerter til, så er det bare å ta ut steika :!: Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Da slipper hybelnaboen å tro jeg er klin gærn når han skal lage middag, og finner ut av ovnen er okkupert av speilreflekskamera Det blir billigere for han også, hvis han skulle finne på å sette ovnen på 200 grader uten å sjekke om det er noe inne i ovnen Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå