Jo Are Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Hei Som emnetittelen sier lurer jeg på om man kan få innbrenning på LCD som på plasma? Sikkert et dumt spørsmål men det får gå Takk for svar Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Innbrenning gjelder såvidt ikke plasma og da. skal mye til for at det skal skje i dag hvis du ikke bruker den som pc monitor døgnet rundt Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Var det jeg kunne tenke meg, takk for svar Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Nope. Feil fult mulig men sjelden... http://avforum.no/forum/tv-apparater/77753...v-mulig-da.html Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Var mer enn jeg viste. Har aldri hørt om innbrenning på LCD skjermer før. Men velger og unnskylde meg med at det er svært usannsynelig, ihvertfall Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg har en kompis med en 3 år gammel LG lcd og han må stadig hvitvaske den for retention. Når han ser sort hvitt filmer må han også skru av fargene på tv så det ikke skal bli fargestikk... Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg har en kompis med en 3 år gammel LG lcd og han må stadig hvitvaske den for retention. Når han ser sort hvitt filmer må han også skru av fargene på tv så det ikke skal bli fargestikk... LCD har vel forbedret seg på dette området de siste 3 årene? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) det har de, men er etterslepp og hakking er der enda på tver i billig klassen (9000 nedover) Endret 10. januar 2009 av chriso89 Lenke til kommentar
dabear Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Nope. Feil fult mulig men sjelden... http://avforum.no/forum/tv-apparater/77753...v-mulig-da.html Jeg har opplevd innbrenning på en skjerm som stod og viste samme innloggingsbilde til windows konsant over påska (vi hadde glemt å skru den av). Det forsvandt derimot etter vi hadde brukt skjermen ei stund. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Nope. Feil fult mulig men sjelden... http://avforum.no/forum/tv-apparater/77753...v-mulig-da.html Jeg har opplevd innbrenning på en skjerm som stod og viste samme innloggingsbilde til windows konsant over påska (vi hadde glemt å skru den av). Det forsvandt derimot etter vi hadde brukt skjermen ei stund. Ja men da er det ikke noe problem da Off topic: er innbrenning et problem med CRT? Bare lurer Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) tror ikke det . jeg vet bare at det har forekommet på en crt dataskjerm ( i militæret) . og det var for ca 20 år siden det skjermen ble visstnok aldri slått av Endret 10. januar 2009 av elg-elg123 Lenke til kommentar
hamort Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Nope. Feil fult mulig men sjelden... http://avforum.no/forum/tv-apparater/77753...v-mulig-da.html Jeg har opplevd innbrenning på en skjerm som stod og viste samme innloggingsbilde til windows konsant over påska (vi hadde glemt å skru den av). Det forsvandt derimot etter vi hadde brukt skjermen ei stund. Ja men da er det ikke noe problem da Off topic: er innbrenning et problem med CRT? Bare lurer Ja på en CRT skjerm kan du få innbrenning. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Så innbrenning er noe som kan forekomme på alle skjermer? Men problemet er størst på plasma? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Så innbrenning er noe som kan forekomme på alle skjermer? Men problemet er størst på plasma? Ja det tryggeste er å kjøpe seg en radio der er det null mulighet for innbrenning.. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Så innbrenning er noe som kan forekomme på alle skjermer? Men problemet er størst på plasma? Ja det tryggeste er å kjøpe seg en radio der er det null mulighet for innbrenning.. Hehe Var egentlig ikke det at jeg er redd for innbrenninger men bare lurer, har sære interesser Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Så innbrenning er noe som kan forekomme på alle skjermer? Men problemet er størst på plasma? Ja det tryggeste er å kjøpe seg en radio der er det null mulighet for innbrenning.. tja, mange radioer har da et lite lcd panel for alle innstillingene Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Så innbrenning er noe som kan forekomme på alle skjermer? Men problemet er størst på plasma? Ja det tryggeste er å kjøpe seg en radio der er det null mulighet for innbrenning.. tja, mange radioer har da et lite lcd panel for alle innstillingene Kjøp en god gammel variant i såfall hvis redsel for dette også. Endret 10. januar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Man kan ikke få innbrenning i en LCD-skjerm på samme måte som plasma. Ved bruk av plasmaskjerm slites et fosforbelegg. Ved statiske bilder slites enkelte deler av skjermen mer enn andre, eller på andre måter - noe son etterlater spor. Ved variert bruk slites fosforen noenlunde gjevnt, og dette vil fjerne eventuelle midlertidige innbrenninger. På LCD er det derimot ingen ting som slites i samme forstand. Det er, som noen sier, mulig å få bilder hengende igjen med LCD også. Dette er helst eldre og billige skjermer. Om man lar statiske bilder så veldig lenge på LCD vil de små krystallene komme litt ut av posisjon og effekten vil bli omtrent som ved innbrenning på plasma. Ved litt bruk (bevegelige bilder) faller krystallene tilbake til sin opprinnelige posisjon, og problemet er borte. Per i dag vil jeg si "innbrenning" er tilnærmet ikke-eksisterende på LCD, og et tilnærmet ikke-problem på plasma (kommer selvfølgelig ann på bruk ved sistnevnte). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå