Gå til innhold

Innbrenning gjelder det LCD også?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en kompis med en 3 år gammel LG lcd og han må stadig hvitvaske den for retention. Når han ser sort hvitt filmer må han også skru av fargene på tv så det ikke skal bli fargestikk...

LCD har vel forbedret seg på dette området de siste 3 årene?

Lenke til kommentar
Nope. :)

Feil fult mulig men sjelden...

http://avforum.no/forum/tv-apparater/77753...v-mulig-da.html

Jeg har opplevd innbrenning på en skjerm som stod og viste samme innloggingsbilde til windows konsant over påska (vi hadde glemt å skru den av). Det forsvandt derimot etter vi hadde brukt skjermen ei stund.

Ja men da er det ikke noe problem da :)

Off topic: er innbrenning et problem med CRT?

Bare lurer :p

Lenke til kommentar
Nope. :)

Feil fult mulig men sjelden...

http://avforum.no/forum/tv-apparater/77753...v-mulig-da.html

Jeg har opplevd innbrenning på en skjerm som stod og viste samme innloggingsbilde til windows konsant over påska (vi hadde glemt å skru den av). Det forsvandt derimot etter vi hadde brukt skjermen ei stund.

Ja men da er det ikke noe problem da :)

Off topic: er innbrenning et problem med CRT?

Bare lurer :p

Ja på en CRT skjerm kan du få innbrenning.

Lenke til kommentar
Så innbrenning er noe som kan forekomme på alle skjermer? Men problemet er størst på plasma?

Ja det tryggeste er å kjøpe seg en radio der er det null mulighet for innbrenning..

Hehe :p

Var egentlig ikke det at jeg er redd for innbrenninger men bare lurer, har sære interesser :p

Lenke til kommentar
Så innbrenning er noe som kan forekomme på alle skjermer? Men problemet er størst på plasma?

Ja det tryggeste er å kjøpe seg en radio der er det null mulighet for innbrenning..

tja, mange radioer har da et lite lcd panel for alle innstillingene

Kjøp en god gammel variant i såfall hvis redsel for dette også.

post-80037-1231610002.jpg

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Man kan ikke få innbrenning i en LCD-skjerm på samme måte som plasma. Ved bruk av plasmaskjerm slites et fosforbelegg. Ved statiske bilder slites enkelte deler av skjermen mer enn andre, eller på andre måter - noe son etterlater spor. Ved variert bruk slites fosforen noenlunde gjevnt, og dette vil fjerne eventuelle midlertidige innbrenninger.

På LCD er det derimot ingen ting som slites i samme forstand. Det er, som noen sier, mulig å få bilder hengende igjen med LCD også. Dette er helst eldre og billige skjermer. Om man lar statiske bilder så veldig lenge på LCD vil de små krystallene komme litt ut av posisjon og effekten vil bli omtrent som ved innbrenning på plasma. Ved litt bruk (bevegelige bilder) faller krystallene tilbake til sin opprinnelige posisjon, og problemet er borte.

Per i dag vil jeg si "innbrenning" er tilnærmet ikke-eksisterende på LCD, og et tilnærmet ikke-problem på plasma (kommer selvfølgelig ann på bruk ved sistnevnte).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...