Gå til innhold

utrykningskjøretøy i utrykning forkjørsrett på rødt lys?

stich_it

Anbefalte innlegg

emne sier vel egentlig hva jeg lurer på.

Så på skaperen en politimann som fortalte om en politibil på utrykning som koliderte med en vanlig person i et lyskryss, politiet hadde rødt lys. Det fikk meg til å lure litt, har hørt at politiet uansett har vikeplikt så lenge det er rødt lys men begynte nå å tvile.

så spørsmålet er da: Har et utrykningskjøretøy i full utrykning(blålys og sirene) vikeplikt ved rødt lys i et kryss med trafikklys.

noen som vet?

og ja jeg vet at man bør alltid slippe frem utrykningskjøretøy og jeg gjør dette. lurer på hva loven sier om det.

*edit* skriveleif

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uttrykningskjøretøy som kjører på uttrykning har vikeplikt for alt og alle.

Dei er derfor avhengige av at folk viker og slepp dei fram for å kunne ta seg dit dei skal.

Som bilist er du pliktig til å sleppe dei fram og legge til rette for vidare kjøyring for uttrykningskjøretøyet, så sjølv om politiet i dette tilfellet har vikeplikt i krysset så gir ikkje det billisten rett til å tviholde på sin forkjørsrett eller på andre måtar hindre politiet.

Så tekninsk sett så har politiet vikeplikt også når dei kjøyrer på grønt lys.

Eit uttrykningskjøretøy som kjøyrer fort kjem raskare en vanlige bilistar er vandt med, dette er grunnen til at det er vanleg å bremse ned før vegkryssa og skiffte sirene lyd i eit par sekund før dei passerar krysset. Å kjøyre på uttrykning gir ikkje politiet rett til å kjøyre som svin utan og vise hensyn til andre trafikkantar.

Lenke til kommentar

Utrykningskjøretøy har vikeplikt for alt? Her må du nok lese litt regler.

Utrykningskjøretøy har krav på "fri vei", som ikke er det samme som vikeplikt. Dvs. at andre traffikanter har plikt til å slippe frem utrykingskjøretøy, så godt som mulig. Utrykingskjøretøy har lov til å kjøre på rødt lys, men det plikter at de holder så lav fart inn i krysset at de uten noe som helst tvil eller problem kan stoppe for de som har grønt lys.

1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse.
Ved kjøring mot rødt trafikklyssignal skal fører av utrykningskjøretøy sette ned farten så mye at det straks kan stanses for mulig kryssende eller møtende trafikant.
Endret av gxi
Lenke til kommentar

Heldigvis, så har jo fører av utrykningskjøretøy såpass opplæring og erfaring, at han vet at de fleste ikke ser seg for når de får grønnt lys. En viktig del av opplæringen for utrykningssjåfører (160 i førerkortet) er å kjøre i bytrafikk med lyskryss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...