Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål ang. overklokking Q9450 og ram

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende i dataen(Sånn som er relevant for spørsmålet!)

Hovedkort: ASUS Rampage Formula

CPU : Intel Q9450 2.66GHz org

Minne : Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance DDR6400 800Mhz org

GPU : ASUS Radeon HD4850

Info fra bios:

CPU kjører på 3,51GHz x4

Minne ligger på 1050Mhz

Info fra CPU-Z:

CPU kjører på 3496+- Mutiplier 6(Idle)-8(load) Bus speed 437MHz Rated FSB 1748MHz

Minne ligger på 1049MHz CL55515 2T FSB:DRAM 5:6

Temp(Målt med HWMonitor112) 100% last med Core2MaxPerf målt etter 10 min maks last:

(Oppgitt til høyeste målt temp! Rom temp 21,1C(Måler som står oppå kabinettet!)

Core0: 64C

Core1: 56C

Core2: 55C

Core3: 55C

Skjermkortet ATI Radeon HD4850 ligger på ca. 56C og HDD0: 24C HDD1: 25C Seagate 500GB/1TB

Dette er ikke noe jeg kommer til å kjøre fast bare så det er nevnt...!

Det jeg lurer på er:

1. Hvordan er disse temperaturene?(Er de høye til å være denne OC'en eller er de greie?)

2. Vist jeg skulle kjørt denne OC'en fast Burde vært spesielt oppmerksom på noe spesielt?

3. Hva er den høyeste klokken av denne cpu med luftkjøling?

4. Hvilken poengsum er bra I 3DMark Vantage?(Se bilde!)

5. Er det noen enkle, men allikevel greie test program jeg kan kjøre på dette?

6. Tåler minne noe lavere timings en det de allerede er satt til?

Alle er velkommen til å svare/spørre om noe! Men holdt det seriøst! Og bare sånn for referansens skyld: Jeg har mange års erfaring innenfor datamaskiner og tilleggs utstyr, men jeg er ingen ekspert og jeg har heller ikke drevet noe serlig med overklokking før!

post-46306-1231254586_thumb.jpg

post-46306-1231254628_thumb.jpg

post-46306-1231254632_thumb.jpg

post-46306-1231254638_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: alle temperaturene dine er helt ok ved maks load.

2: egentlig er det ikke noe spesielt å være obs på annet enn temp og at pc-en funker ordentlig og er stabil ( ingen bluescreen el plutselig restart)

3: aner ikke. søk litt på google. gjerne på engelsk

4: kanskje litt lav???. prøv heller med 3dmark06. vantage suger spør du meg. sier ikke at du skal bruke 3dmark06 for å få høyere score, men lettere og mange fler å sammenligne med

5:hvilke program er du ute etter? spesifiser....

6: minnet kan være vanskelig å klokke. her er det mye prøving og feiling. du kan kanskje prøve med 4-4-4-12 å se om det går. sette volten til 2.1 el 2.2 (ddr2) lavere med ddr3. det beste er om du klarer å få de til å først kjøre på 1t (restart) og så rote rundt med timingsene

EDIT: høy klokk på cpu og memory er ikke like enkelt å få til. her må man finne den maks gyldne middelvei (tar evigheter) men hvis du skal finne maks klokk påcpu bør du klokke ned minnet ditt. gjerne til litt mindre enn stock og så begynne med maks klokk på cpu

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar

så lenge den auto-en funker så skulle det nok være godt nok, men skal du klokke mer og finne maks klokk må nok alt settes til manuell og det er enormt tidkrevende med å justere opp og ned i mente i alle farger og fasonger, men kjekt og. hvis du først blir bitt av basillen så blir du avhengig hehe

det beste programmet jeg og mange andre bruker heter prime95

den starter du opp og velger "just stresstesting" så huker du av for small fft. den er tyngst å drive og produserer mest utvilker mest varme (står anderledes under oppsettet til prime95, men sånn er det bare) og så velger du ok og testen er igang. den bør gå minimum en runde. mener det er ca 13 tester. varer i ca 12-15 min. klarer den det er den noenlunde stabil. vil du vite at den er ordentlig stabil bør den kjøres i en god del timer. (8-10)

VIKTIG: denne testen går og går og går kontinuerlig. den må stoppes manuelt. velg stopp opp til venstre

et program som er greit å ha oppe for å holde kontroll på temp mens prime95 kjører er pcwizard08 etter du har startet denne opp, minimerer du den bare og så kommer et lite display opp som du bare flytter rundt om til enn plass du har kontroll på tallene

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...