Gå til innhold

Kjøp av hodetelefoner - trenger anbefalinger og hjelp.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Etter noen år med slitne, dårlige og billige hodetelefoner og ørepropper, skal jeg nå oppgradere til hodetelefoner som kan gi meg en bedre opplevelse av musikken jeg har på MP3-spilleren min. Jeg er langt fra bevandret i hodetelefonmiljøet, og trenger derfor mange tips, råd og anbefalinger fra folk som vet hva de prater om. Hva er da bedre enn å spørre her? :)

 

Hodetelefonene skal brukes primært til MP3-spilleren (Sandisk Sansa e280, og hodetelefonene må være slik at de står rimelig greit i forhold til spilleren), men også til datamaskinen om jeg sitter hjemme og vil høre på litt høy musikk.

Prismessig kan de gjerne ligge under 1000-lappen, men kan strekke meg litt.

Ørene mine er ganske store og stikker markant ut, så hodetelefonene må være behagelige å ha på (dette er vel heller en subjektiv analyse, men dog). Av denne enkle grunn er Koss PortaPro uaktuell, selv om jeg synes lyden er helt grei og de er fantastisk portable, så PortaPro-anbefalinger trenger jeg ikke.

Etter som hodetelefonene skal brukes mens jeg er på farten, er det en fordel at de er protable, men ikke et must. Jeg har stort sett plass i sekken, så det går som oftest greit. Likevel må de være solid bygd.

Lukket/åpen - jeg vet rett og slett ikke hva jeg vil ha. Bare det er komfort for ørene, så er det ok.

Skullcandy er uaktuelt, da disse ser ut som glorete juletrær. Lyden vet jeg ingen ting om.

 

Har kikket litt på noen headset over nettet:

AKG 518 DJ - noen anbefaler disse, andre slakter dem. Er billig.

Har også sett på noe annet fra AKG

 

Diverse Sennheiser - har alltid hatt en forkjærlighet for Sennheiser. Hadde et billig par hodetelefoner fra Sennheiser en gang, og jeg var veldig fornøyd med disse. Har også PC-headset fra Sennheiser, og er meget fornøyd med det. Har sett på HD-set av diverse nummer, som jeg ikke husker her og nå. Også sett på PX-200, som likner på PortaPro når det gjelder portabilitet, men jeg er ikke sikker om disse er gode å ha på ørene.

 

Grado SR60 ble meg anbefalt, men jeg har ikke funnet disse i noen norske nettbutikker.

 

Så, om noen vet om et par hodetelefoner som synes å passe meg utmerket, nøl ikke med å rope det ut :)

 

Raspeball

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Siden du skal bruke disse ute blant folk, så bør du kanskje satse på et lukket par. Grado SR60, for eksempel, er veldig morsomme, og i mange år brukte jeg disse, og SR80 (på discmanen min faktisk :) ). Ulempen er at jeg måtte dra opp volumet veldig for å overdøve støy utenfra.

 

Et lukket alternativ er Audio Technica sin ES7, de har artig lyd, og isolerer en del. De ser ut til å være litt vanskelige å få tak i i Norge om dagen, men skal være greie å få tak i på Ebay e.l.

 

Men, hadde jeg vært deg, så hadde jeg spart opp 600 kroner til, og kjøpt meg Sennheiser HD 25-1. Jeg anbefaler disse til det kjedsommelige her på formuet, men, til bærbar bruk, og som et kompromiss mellom størrelse, isolasjon og lydkvalitet, har jeg ikke funnet noe bedre alternativ (helt uavhengig av pris).

 

Et siste alternativ, som jeg har hørt mye bra om, er Denon AHD 1001, men, jeg har ikke testet disse så grundig selv.

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar

Ser jo mektig bra ut det Sennheiser-settet, men det var litt i dyreste laget. Er begrenset hva jeg vil påkoste meg, selv om jeg har penger.

 

Har du personlige erfaringer med Audio Technica? Ser at de er vanskelige å få tak i i norske nettbutikker, noe som hadde vært en fordel.

 

Tenker jeg uansett venter til jeg kommer tilbake til Trondheim, og ser i noen butikker der. Noen som vet om bra butikker å kikke i? Erfaringen tilsier at butikker ala Hifi-klubben har lite utvalg, men så har jeg bare sett i Bodø.

Lenke til kommentar

Heisann! Kjøpte AKG518DJ her før jul og er kjempefornøyd. Lydkvaliteten er rikelig akseptabel for meg (... har vært smått audiofil i 20 år og er passelig kravstor - kjører AKG K240 på stereoen... ;-) og de er lukkede slik at jeg ikke behøver å skru opp på 100 desibel for å høre musikken min når jeg sitter på buss/t-bane etc.

I tilleg kan de legges sammen såpass at jeg kan putte dem i PC-sekken uten å ta for mye plass eller gå istykker.

 

Disse har dog to ulemper som må vurderes:

1. 1,5m ledning. Ikke alle liker å ha en bunt ekstra ledning i lomma når de går med MP3-spilleren. Men jeg lever greit med det og synes det er veldig greit ved PC'en for da kan jeg snu stolen fra pulten uten å få hodetelefonene revet av....

2. De sitter ganske stramt på ørene for å tette/ ordentlig. Hører mange kommenterer det. For meg går det helt fint, men det vil jo være individuelt så hvis du har problemer med PortaPro så vil jeg nok anbefale å prøve dem før du kjøper.

 

Vil tro det er omtrent samme problemstilling med K430. Hvis du har problemer med disse så burde de kanskje vurdere å gå opp til "rundt øret" - klokker. Både Sennheiser og AKG har flere modeller til under/rundt 1000-lappen med ordentlig god lyd. Ulempen er jo da selfølgelig at de ikke er så greie å ha med seg rundt.

Endret av torefor
Lenke til kommentar

Ledning er ikke noe problem. Kan godt hende jeg finner ut at jeg skal se på film en kveld, og vil ha høy lyd. Da er det kjekt å ha litt ledning ;)

 

Uansett. Skal høer om jeg kan få prøve K518 på, på Soundgarden, eller en annen butikk, i Trondheim.

 

Er det forresten noen som har erfaringer eller noe å si om Beyerdynamic DT 660 Premium? Virker litt interessante.

Lenke til kommentar
Ledning er ikke noe problem. Kan godt hende jeg finner ut at jeg skal se på film en kveld, og vil ha høy lyd. Da er det kjekt å ha litt ledning ;)

 

Uansett. Skal høer om jeg kan få prøve K518 på, på Soundgarden, eller en annen butikk, i Trondheim.

 

Er det forresten noen som har erfaringer eller noe å si om Beyerdynamic DT 660 Premium? Virker litt interessante.

 

Jeg har også et par K518DJ. De er ganske festlige å bruke, selv om de ikke kan kalles audiofile. Når man er på farten og har kun mp3-spiller er de gull :) Lettdrevne er de og... men jeg bruker stort sett Sennheiser IE6 til mp3 nå, og K701 hjemme...

 

Angående kabel går det ganske greit å bare klippe den av og lodde på en ny plugg.. da blir den passe lang. Den er helt latterlig lang når du kjøper den...

Lenke til kommentar
Hvordan er det å kjøpe i butikk kontra nettbutikk. Ser at feks K518 fås kjøpt for rundt 400 kr på cdon.com, mens de koster 700 kr på Soundgarden. Jeg tenker i retning garanti osv nå.

 

Hadde LETT kjøpt dem på CDON og heller satset på at de ikke går i stykker.

 

En eventuell garanti fra AKG får man vel uansett?

Lenke til kommentar

Var på Soundgarden i dag og så etter K518, men de hadde ikke inne og det tar sikkert en stund får de får inn, var det jeg fikk høre.

 

Jeg gikk deretter til Hi-Fi klubben for å se litt. Etter å ha bladd i katalog og vandret i butikk, kom jeg over Denon AH-D501 (evt AH-D301) og AH-P372. Noen som har erfaringer eller anbefalinger av med/av disse? Denon skal visstnok være gode på hodetelefoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...