Gå til innhold

Bør 50-øringen takke for seg?


50-øringens fremtid  

592 stemmer

  1. 1. Bør 50-øringen takke for seg?

    • Ja
      499
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      26


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hater småmynter. Gir med jevne mellomrom femmere, kronestykker og femtiøringer til søss når det begynner å bli en del. Om femtiøringer har utspilt sin rolle vet jeg ikke, fryktelig irriterende er det ikke - man kan jo som regel betale med kort og unngå alt maset med kontanter.

 

On a sidenote, hva med tusenlappen? Var det ikke snakk om at den blir fryktelig lite brukt i forhold til lillebroren?

 

Edit: Er det en trend å forsøke alt som regnes som unødvendig fjernet?

Endret av Skugga
Lenke til kommentar

Man vil fortsatt kunne ha priser som 9,90. Det vil jo bare rundes opp til nærmeste krone som i dag. Ørene vil fortsatt eksistere, bare ikke i mynt.

 

Ender nok på 9,99. Uansett hvor mye du vrir å vender på det, så høres 9,99 mye mindre ut enn 10, enda det kun skiller ett øre.

 

Jeg har lest at runde priser faktisk kan ha positiv psykologisk påvirkning på folk. Det er en grunn til at 10 kr-markedet er en slager.

 

On a sidenote, hva med tusenlappen? Var det ikke snakk om at den blir fryktelig lite brukt i forhold til lillebroren?

 

Godt mulig, men jeg synes vi trenger en seddel større enn 500 kr. Euroen finnes som 500-seddel, og det tilsvarer 5000 kr.

Endret av TheYid
Lenke til kommentar

Nei fy faen, håper ikke de begynner å lage enda fler mynter. Er dritt lei at lommeboka blir sjokkafull og tung som bly etter å ha vært i kiosken. Hva skjedde med lapper? Mener det var i Australia eller noe hvor de har gått vekk fra papirlapper og laget dem i plast i stedet, slik at de blir mer slitesterke. Kunne jo vært noe.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvilket metall som er i myntene, men såvidt jeg forstår er det mye sink?

 

Alle myntene består for det meste av kobber.

 

50-øren består av 97% kobber, resten er sink og tinn. Kronestykket og femmern har 75% kobber og 25% nikkel. Tiern og 20-ern består av 81% kobber, 10% sink og 9% nikkel.

 

Mener det var i Australia eller noe hvor de har gått vekk fra papirlapper og laget dem i plast i stedet, slik at de blir mer slitesterke. Kunne jo vært noe.

 

Det stemmer. Ikke bare er de mer slitesterke, men de er også langt vanskeligere å forfalske. Dog mener jeg en god blanding av mynter og sedler er best. Hadde vært kjipt å måtte grave fram de større sedlene blant kronesedler.

Endret av TheYid
Lenke til kommentar

Eneste ulempen jeg ser er at vi vil få dyrere plastposer.

 

[...]Godt mulig, men jeg synes vi trenger en seddel større enn 500 kr. Euroen finnes som 500-seddel, og det tilsvarer 5000 kr.
De "sikrer" seg for inflasjon, eller? :p

 

Det enkleste hadde selvsagt vært å bare bruke kortet :)
Vi burde beholde muligheten til å handle anonymt (sporløst).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...