Gå til innhold

Nødvendig oppløsning for RiksTV

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer fortsatt med ny TV og et nytt spørsmål dukket opp forleden. Hva er anbefalt TV for dette - og nei, jeg tenker ikke på innebygd dekoder, men på oppløsning.

som en del tråder er innom, signalene fra Riks TV er ikke HD. Så mener jeg å ha lest at en full HD TV ikke er noe særlig vits el god dersom signalene er for dårlige. Stemmer dette?

Så spørsmålene mine er:

Med signal fra RiksTV, klarer jeg meg med HD-ready, el vil jeg ha utbytte av full HD

Og hva med 50 vs 100 hzH

gilvam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer fortsatt med ny TV og et nytt spørsmål dukket opp forleden. Hva er anbefalt TV for dette - og nei, jeg tenker ikke på innebygd dekoder, men på oppløsning.

som en del tråder er innom, signalene fra Riks TV er ikke HD. Så mener jeg å ha lest at en full HD TV ikke er noe særlig vits el god dersom signalene er for dårlige. Stemmer dette?

Så spørsmålene mine er:

Med signal fra RiksTV, klarer jeg meg med HD-ready, el vil jeg ha utbytte av full HD

Og hva med 50 vs 100 hzH

gilvam

For å si det sånn så bør man nesten ha 40"+ for å ha noen nytte av fullhd. Når det kommer til signalene så vil jeg si at det er vits med fullhd. Jeg har selv altibox løsning fra lyse som jeg har koblet til en fullhd tv. Her har jeg valgt at dekoderen skal oppskalere til fullhd bilde og dette fungerer utmerket. Dersom man får signaler gjennom analoge kabler så vil såklart bildekvaliteten være dårlig, men det vil den også være på en hd-ready tv. Jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe en fullhd tv.

Når det kommer til 100hz eller ikke så synes jeg dette har svært lite og si. Min tv støtter 100hz, men når jeg har lett rundt etter den mest optimale kalibreringen så anbefaler de fleste og sette 100hz teknologien til minimum eller av. Så ikke la deg lure av 100hz, det er egentlig ikke noe must.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

For det første så sender ikkje RiksTV i HD, så å kjøpe noko av den grunn blir litt dumt.

Full HD har du ikkje bruk for før du kjem over 50", så med mindre du har spesielt behov for Full HD kan du droppe det. Og nei, det er ikkje snakk om at du kan få bruk for det i framtida, ein skjerm på rundt 42" vil aldri ha noko meir bruk for Full HD enn den har i dag. I så fall er det enkelte behov i forbindelse med tilkopling av PC, men det gjeld ikkje spel og filmar/video.

No veit eg ikkje kva bruksområder du har ut over RiksTV, eller kva størrelse og pris du ser for deg, men eg kan anbefale Panasonic 42PX80 plasma-TV.

Og forresten, eg ser ein grunn til å ikkje kjøpe Full HD: Du bruker 2-4000 meir på noko du ikkje har bruk for.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
For det første så sender ikkje RiksTV i HD, så å kjøpe noko av den grunn blir litt dumt.

Full HD har du ikkje bruk for før du kjem over 50", så med mindre du har spesielt behov for Full HD kan du droppe det. Og nei, det er ikkje snakk om at du kan få bruk for det i framtida, ein skjerm på rundt 42" vil aldri ha noko meir bruk for Full HD enn den har i dag. I så fall er det enkelte behov i forbindelse med tilkopling av PC, men det gjeld ikkje spel og filmar/video.

No veit eg ikkje kva bruksområder du har ut over RiksTV, eller kva størrelse og pris du ser for deg, men eg kan anbefale Panasonic 42PX80 plasma-TV.

Og forresten, eg ser ein grunn til å ikkje kjøpe Full HD: Du bruker 2-4000 meir på noko du ikkje har bruk for.

Takk for mange gode innspill. Nevnte bare dette behovet i dag for har tidligere fått mange tips utfra andre bruksområder. Men kom til å tenke å ha lest at dårlige signal blir ekstra synlige på fullHD-skjermer. Det var da jeg tenkte riksTV og - vil en full HD faktisk gi et dårligere resultat enn vanlig HD utfra signalene.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode innspill. Nevnte bare dette behovet i dag for har tidligere fått mange tips utfra andre bruksområder. Men kom til å tenke å ha lest at dårlige signal blir ekstra synlige på fullHD-skjermer. Det var da jeg tenkte riksTV og - vil en full HD faktisk gi et dårligere resultat enn vanlig HD utfra signalene.

Nei, den skal ikke gi dårligere bilde så lenge dekoderen/pcen/dvden osv kan oppskalere. Dersom det er kun snakk om å se på tv/film så holder en 720p tv i massevis. Dersom du skal bruke tven til pc bruk kan fullhd ha visse fordeler. For eksempel så er det enkelte som ikke liker plasma skjermer med 1024x768 oppløsning. Ser du en film på en 40 tommer i fullhd og en en i 720p vil du ikke se noen forskjell. Det er først når man snakker om store skjermer man vil se noe forskjell. I tilegg må du tenke på hva som faktisk brukes til fullhd. De fleste (visst ikke alle) spillene er laget for 720p, de alle fleste tv sendingene som er i hd sendes i 720p eller 1080i. Så visst du ikke synes det er et must med fullhd i forbindelse med pc bruk så tror jeg du vil få mer for pengene ved å kjøpe en 720p tv.

Lenke til kommentar

Her skal du få et tåpelig argument for å kjøpe full-HD til bruks med Riks-TV:

Grundig-dekoderene sjekker hva som er maks oppløsning TV-en kan motta, dersom de er koblet til TV med HDMI-kabel. Og det er som regel 1080i, eller kanskje tilogmed 1080p, selv på en 768-linjers HD-ready TV. Altså skalerer dekoderen opp fra 576 linjer som TV-bildene sendes i til 1080 linjer, som så TV-en skalerer ned til 768 linjer, displayetes oppløsning. Har du derimot en full-HD, så slipper du den siste skaleringen, og eventuelle kvalitetstap i den skaleringen.

Men, dette er teoretisk, og ikke noe du trenger å legge vekt på. De fleste TV-er skalerer bilder såpass bra at, du neppe vil se noe kvalitetstap på normal seeravstand. Også når NRK, RiksTV og andre programtilbydere i bakkenettet begynner å sende HD, vil de sannsynligvis sende i 720p som passer bra til oppløsningen på displayene på HD-ready TV-er. Skal du ha full-HD, bør du velge det av andre grunner, som at du har eller planlegger å kjøpe Bluray-spiller eller full-HD videokamera, eller skal bruke TV-en som PC-skjerm, og synes oppløsningen på en HD-ready er for liten til PC-bruk.

Lenke til kommentar
No har eg ikkje satt meg så mykje inn i korleis det er på forskjellige merker, men når det gjelder Panasonic sin PX-serie som er HD Ready og PZ som er Full HD så er det riktig at vanlege TV-signaler er betre på PX-serien enn PZ.

Snakker du om analog SD signal? altså ikke mulighet for å oppskalere. Jeg kan forstå at en dvd-spiller med scart vil være bedre på en 720p enn på 1080p tv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...