Gå til innhold

Hvor kan jeg få fremkalt mellomformat?

Anbefalte innlegg

Har sett et par trådet på dette emnet, men uten noen definitive svar. Noen har nevnt Farvelabben. Der virker det som man kan sende filmer til dem og få dem tilbake ferdig fremkalt, men de tar seksti kroner per film. Er dette eneste alternativ så er jo valget enkelt, men vet noen om andre alternativ?

Da tenker jeg steder som enten har tilholdssted i Oslo eller Trondheim, eller som kan ta i mot filmer per post.

Gjerne billig :) jvc1986 nevnte at der han jobbet tok de 25kr per fremkalling, men ikke hvor han jobbet. Uansett så virker det som om det finnes billigere alternativ enn Farvelabben. Er uansett bare frynsete negativ fra Holgaen min, så jeg trenger vel ikke akkurat å betale for det "lille ekstra".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det var visst 35kr på Heimdal. Uansett god service og trivelige folk. Eneste er at det er litt stress å komme seg til Heimdal fra Trondheim. Sånn sett er det kanskje like greit å bare benytte seg av Japan Photo. Det tar 10 dager, men prisen er bare 29kr for å fremkalle hver film. Så ut til å være helt kurante resultater. Aner ikke hva jeg kan forvente av Holgaen min, men hadde håpet at fargene skulle være mer mettet enn det de ble.

Det som så er stress er da skanningen. Har funnet ut at KiT har mellomformatskanner man kan reservere (hvis man er student, vel og merke). Skjønner nesten ikke hvordan man skal få til dette som privatperson; en flatbedscanner som takler mellomformat koster fra 1800 (greie resultater) til seks laken (Epson Photoperfection, gode resultater). Dyr hobby :)

Lenke til kommentar

Vel, Epson V500 gir bra resultater på mellomformat og koster ca to tusen. Dersom du ikke knipser småbildeformat ville jeg ikke vurdert annet.

Japanphoto tar 39,- for fremkalling sist jeg sjekket.

Dyrt, men verdt det. Og i tillegg får man mange herlige mellomformatkameraer til gi-bort-pris nå for tiden. :)

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Hmm. Ja, et ordentlig, men billig, mellomformatkamera får være tema for en annen tråd. Vasser ikke i penger nå for tiden :)

Har nok sett på V500. Kjempeirriterende å ha gått til innkjøp av V200, for å skanne 35mm, bare for så å kjøpe en Holga to måneder senere som krever en ny og dyrere skanner. Arrgh.

Lenke til kommentar

Prøver å lage en liten oppsummering for meg selv fra den store diskusjonstråden, og en av tingene jeg merket meg var Dwayne's Photo. Det er en USA-basert tjeneste der du sender inn filmen din, og får den og ev. kopier tilbake. Du kan betale per PayPal. Hovedpoenget var i hvert fall at det er billig: 3.49$ for fremkalling og 5.99$ for fremkalling med 15 kopier! De skanner også filmen og brenner den til cd for 3$. Det er billig!

Dette blir seff. ikke så billig før du sender pakker a (maks) 6 filmer. Men å betale 6.50 USD for fremkalling og kurant skanning er billig, uansett.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har litt mer info om Dwayne's Photo nå. Det viser seg at de skanner 120-film i bare 1Mpix oppløsning. Riktignok bra nok for nettfora, men når man betaler det samme som for 35mm-film, som blir skannet i 6 Mpix oppløsning, er det litt teit.

Alt i alt har jeg betalt i snitt 365kr til Dwayne's og 71kr til Posten:

mao. kostet det meg 71kr/film for fremkalling og scanning.

En fin liten ekstra detalj er at de ikke hadde noen problemer med å kryssprosessere diasfilmen min som C-41.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...