Gå til innhold

Hvilket speilreflekskamera bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer Olympus E-520, Nikon D80 eller Canon EOS 450D. Hvilket bør jeg kjøpe?

En av de. Eller Pentax K200D. Eller Sony A200/A300.

Personlig er jeg i en Olympus fase nå, og anbefaler det.

Men rådet er som alltid. Finn deg en god fotobutikk, prøv de forskjellige modellene. Så kjøper du det som du liker best. Eller så kan du kjøpe det samme som kameratenene har. For da kan dere byttelåne objektiver.

Tom

Lenke til kommentar
Hvis du leser litt fagstoff på nett og er motivert til å lære, så for all del, styr unna inngangsmodellene. De kommer til å hindre deg i å utvikle deg i det lange løp.

I beg to differ. Mitt forrige kamera hadde ingen andre muligheter enn å justere lukker, blender, fokus og iso. Absolutt ingenting annet. Mener du at det kameraet bremset min utvikling de nesten 20 årene jeg brukte det? Jeg synes det er vrøvl å hevde at et f.eks. Leica M8 eller en Hasselblad H3D hindrer utvikling i det lange løp. Og ifølge deg forhindrer disse kameranene enda mer utvikling enn et D40, siden de har langt færre avanserte funksjoner.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg formulerte meg kanskje litt dumt. Det jeg mente er at han ikke får mulighet til å bruke mer avanserte funksjoner som bracketing, trådløs blitsstyring, osv, om han plutselig en dag skulle få lyst til å prøve det, uten å måtte oppgradere kamerahuset.

Godkjent?

Og dermed ble nybegynnerkameraene i Canons 1D og 5D-serie en begrensning for utviklingen. Jeg håper du forstår hvor jeg vil hen. Dessuten finnes det entrylevel som har alt det du beskrive der, og mer til. Jeg kaller ofte E-520 for voksen. Det er ikke fordi den har de funksjonene du nevner her, selv det også kunne vært en grunn. Det blir for enkelt. Bracketing til HDR bør kombineres med stativ, og da trenger du ikke bracketing likevel.

Min påstand er så enkel at alle digitale slr kan man leve og vokse med helt til de går istykker. De aller mest proffe kameraene har jo ingen av funksjonene til et entusiastkamera som D300, men likevel bruker proffene dem. Kanskje de ekte proffene er mindre voksne og utviklede som fotografer enn "proffene" på Akam og andre fora?

Lenke til kommentar
Kanskje de ekte proffene er mindre voksne og utviklede som fotografer enn "proffene" på Akam og andre fora?

Utvilsomt. Og du bommer på proff med og uten hermetegn... :whistle:

Jeg gjør kanskje det, he he he.

Det er klart at dyrere modeller har flere funksjoner, men fraværet av disse kommer ikke til å bremse utviklingen. Kanskje du en gang i fremtiden trenger dem, men det betyr ikke at fraværet bremser utviklingen. Kanskje motsatt, i og med at da må man gjøre mye mer manuelt, og blir derfor tvunget til å forstå hva og hvorfor. I og med at man må gjøre ting manuelt, så må man jo også lære alt fra bunnen. Uten bruk av hjelpemidler.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Alle inngangsmodellene har vel det?

Sony A200 og 300 har i hverfall bracketering og trådløs blitsstyring, og da har helt sikkert alle de andre merkene det og.

Så det er ikke mange begrensninger en får ved å gå for ett entrylevelkamera.

Olympus E-420 g E-520 også. Ingen Canon innebygd trådløs styring. Nikon har det på en el kameraer. Pentax vet jeg ikke.

Men det er vel ingen som ikke har bracketing ?

Tom

Lenke til kommentar

Sony har bracketering på A200 og A300, både AE og hvitbalansebracketerig.

Det eneste entusiat og proff modellene har som ikke enrtylevelmodellene har av funksjoner må vel være fler dedikerte knapper og mulig fler trinn på eksponeringskompensasjonen....

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

En 40D fra Canon kan være lurt og se litt på, den ligger under 6000,- med minnekort i tillegg hos Foto Video nå, men det er dessverre uten objektiv. Så kanskje man skal se bort fra den....

Prøv kameraene i hendene, og se litt på innstillinger på de du liker, liker det du ser og grepet, så er det lurt og se på de. Men modellene fra Nikon opp til D90, har mange ferdige innstillinger. samme med Canon opp til 450D, du får se hva du liker.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
En 40D fra Canon kan være lurt og se litt på, den ligger under 6000,- med minnekort i tillegg hos Foto Video nå, men det er dessverre uten objektiv. Så kanskje man skal se bort fra den....

Prøv kameraene i hendene, og se litt på innstillinger på de du liker, liker det du ser og grepet, så er det lurt og se på de. Men modellene fra Nikon opp til D90, har mange ferdige innstillinger. samme med Canon opp til 450D, du får se hva du liker.

Lykke til:)

Uten objektiv er nå ikke akkurat en ulempe i mine øyne. For de som vet de skal videre går det faktisk ann å hoppe over kit-zoomen og starte med noe mer lyssterkt eller bedre optisk. Hvis du spør pent får du kansje en egen "kit-rabatt" på det bedre objektivet også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...