Gå til innhold

Gull vil nå mellom 4000-5000 dollar per unse i 2010

festen

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å analysere hva som er i samme modus nå som nasdaq var under Asia krisen. Fordi situasjonen nå er så lik Asia Krisen så har jeg en antagelse om at det er noe som også er på vei til å bli en stor boble slik det da var med dotcom.

Konklusjonen er gull.

Hypotesen min er basert på at situasjonen nå er som under Asiakrisen. nasdaq 1991, 200-300, gull 2001 200-300. Samtidig er de grafiske bevegelsene i gull fra 2001-2008, helt identiske med bevegelsene i nasdaq fra 1991-1998. Det er mange ting som har gitt opp, men gull er fortsatt i et marked som er på vei oppover.

Akkurat som med dotcom er det en forutsetning at de fleste aksjene som skal ta av ikke er verdt noe. Veien til å bli rik er å kjøpe aksjer som ikke er verdt noe. Slik vil det bli denne gangen også.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror Potash, Yara også er endel av denne dotcorn / gull boblen. derfor tror jeg yara kan nå over 2000 kroner i 2010. Det er vanskelig å forutse dette, men det er det eneste jeg tror kan bli en boble og har overlevd korreksjonsfasen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Om kort til kommer det en dominoeffekt bestående av 3 ting.

Dollaren vil fortsette å svekke seg mot YEN når FED begynner med quantitative easing. Bank of Japan må da også begynne med quantitative easing for å beskytte sin eksport.

Det som startet den gode utviklingen i gull var at Japan begynte quantitative easing in 2001. Samme dag de begynte med det, begynte gull sin utvikling oppover. Quantitative easing har vært slått av etter 2005. Fordi Japan er en så stor kreditornasjon til USA, betyr det veldig mye for dollaren at Japan gjør quantitative easing. En devaluering av Yen er indirekte en devaluering av dollaren.

Quantitative easing kan skje på ulike måter. Sentralbanken kan kjøpe langt mer korte statsobligasjoner enn de trenger for å holde rentene på 0 %. Det oversvømmer banksystemet med reserver. De kan også kjøpe statsobligasjoner med lang løpetid. Det oversvømmer også banksystemet med reserver, og gir i praksis negative renter, fordi sentralbanken gjennom pengetrykking finansierer både underskudd, og billigere finansiering for boliglån.

Enda en form er å kjøpe andre ting enn statsobligasjoner. Ting med lav kvalitet.

Det tredje som vil skje, er at markedet når gull begynner å stige og quantitative easing har begynt på igjen i Japan, samtidig som de også gjør det i USA (kjøper statsolbigasjoner med 10 og 30 års løpetid) vil markedet ønske å selge amerikanske statsobligasjoner. Resultatet er at FED må kjøpe dem selv og finansiere sitt eget underskudd.

I en normal situasjon burde det få rentene på statsobligasjoner oppover, og rentene i USA oppover, samtidig som dollaren styrker seg (som i starten av 1999), men med ben bernanke tror jeg de er mer forpliktet, til å kjøpe statsobligasjoener med egne midler og ikke sette opp rentene i den vanskelige situasjonen de har i USA. Resultatet av dette vil bli katastrofalt for dollaren.

Grunnen til at dette er bra for gull, er at gull ikke betaler noen rente, og hvis det uansett bare er 0 %, kan det være like attraktivt å ha gull som er begrenset i antall, som dollar, eller yen, som sentralbankene kan øke til det uendelige. Det spiller ingen rolle for psykologien til de som kjøper gull om disse dollarene eller yen faktisk kommer ut i selve økonomien. Gullet kommer heller ikke ut i økonomien,derfor blir bare gull en bedre måte å beholde verdien på. Hvis du var på en øde øy, og det var 100 gullmynter, hvorav 50 % bare lå i et hvelv uten at de kom ut i økonomien. Samtidig som det var 100 papirsedler, hvorav 50 lå i et hvelv uten at de kom ut i økonomien. Ville prisen på gullet stige, om mengden papirsedler i dette hvelvet steg, selv om disse papirsedlene ikke kom ut i økonomien og skapte inflasjon. Det er derfor gull kan stige med quantitative easing selv om det ikke er betydelig inflasjon når rentene er 0 %. Bare kunnskapen om at pengene blir skapt er nok til å få gull til å stige, selv om bankene ikke låner de ut.

Endret av festen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, festen.

Tusen takk for informativ og interessant informasjon. Ser ut til å være veldig grundig og godt utført. :)

Selv er jeg ingen autoritet på pengeplassering, men jeg har fattet interesse for det i lys av det som foregår. Jeg vil gjerne vite hvordan alt henger sammen, og ikke bare høre det forenklede forklaringene man får gjennom å høre på mediapreiket de kommer med.

Kan du formidle noen ressurser om kjøp av gull? Jeg har forstått at dette blir en hedge mot inflasjon, så det er ikke en investering, er dette riktig?

Lenke til kommentar

GLD er fint om det ikke skjer no så en virkelig trenger gullet. I det siste har ikke gullet vært noe bra. Det er lenge siden det var mulig å få tak i gull i Norge. Det er ikke noe bra tegn i forhold til spådommen min. Fortsetter dette blir det ikke gull med det første. Gjødsel, olje, korn, sukker, soyabønner og solenergi ser bra ut. Kanskje gullet kommer etterhvert.

Lenke til kommentar
GLD er fint om det ikke skjer no så en virkelig trenger gullet. I det siste har ikke gullet vært noe bra. Det er lenge siden det var mulig å få tak i gull i Norge. Det er ikke noe bra tegn i forhold til spådommen min. Fortsetter dette blir det ikke gull med det første. Gjødsel, olje, korn, sukker, soyabønner og solenergi ser bra ut. Kanskje gullet kommer etterhvert.
Hva mener du med at det "blir ikke gull med det første"? Hvis det er vanskelig å få tak i gull tyder ikke dette på at prisene er lave? og hva med å kjøpe sølv (SLV)?
Lenke til kommentar

At det er vanskelig å få tak i tyder kanskje på at prisene er høye, slik markedet fungerer blir ting bare mer populært desto dyrere det er. Olje er relativt sett billigere enn gull. Om statsobligasjoner fortsetter å svekke seg, tror jeg olje vil fortsette å styrke seg, men det er ikke så bra for gullet foreløpig. Olje er så oversolgt, derfor stiger olje når statsobligasjoner svekker seg og dollaren styrker seg. Gull har også vært en sikker havn som statsobligasjoner, derfor er det ikke så unaturlig at gull svekker seg noe nå.

Lenke til kommentar

For de som syns det blir vanskelig å skaffe seg gull og ikke stoler på elektronisk gull så finnes det et alternativ: Jernbane.

http://goldprice.org/30-year-gold-price-history.html

Som et eksempel.

Hvis gull øker fra 820 dollar til 5000 dollar vil sannsynligvis aksjekursen på UNP øke fra 45 til 275 dollar.

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...mp;optstyle=380

Det er ikke noe absolutt forhold, men det fungerte på 70 tallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...