Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Har en kapitell oppgave i automasjon, vg1 elektro hvor jeg sitter bånn dønn fast. (Fra boka "Automatiseringssystemer i praksisk" kap.12) Arbeidsoppdrag: Firmaet Elanlegg har fått i oppdrag å innstalere et motoranlegg for å åpne og lukke en garasjeport for en kunde. Til drift av porten skal det brukes en trefase asynkronmotor for 230 V. Dreieretningsvending og stopp av motoren skal fjernbetjenes med trykknappbrytere montert ved innkjøring til garasjen. Det skal monteres to elektromekaniske posisjonsbrytere, en som stopper porten når den er helt åpen, og en som stopper porten når den er helt lukket. Kunden har satt krav om at anlegget skal ha stor personsikkerhet. I et apparatskap inne i garasjen skal kontaktorer, sikringer, motorvern og rekkeklemmer monteres. Anlegget skal være i åpen utførelse. Informasjon om posisjonsbrytere: Posisjonsbrytere brukes for å omforme mekaniske posisjoner til elektrisk signal. De kan lages på ulike måter, og vi skal nå se på en mekanisk oppbygd posisonsbryter. Den består av et kontakthus og en mekanisk påvirkningsdel. Påvirkningsdelen lages i mange forskjellige utgaver, tillpasset ulike formål. Figur 12.1 viser et eksempel på en posisjonsbryter med manøverarm og rulle. Kontaktsystemet består av en kontaktinnsats, og den kan leveres med flere forskjellige kontaktkombinasjoner. SÅ det jeg vet er hvordan hoved- og styrestrømsskjema skal se ut, men når det kommer til styrestrømsskjema så skjønner jeg ikke hvor / hvordan jeg skal legge inn posisjons bryteren. Kontakt - posisjonsbrter: -Sluttekontakt, 13 - 14 -Brytekontakt, 21 - 22 Er det noe annet dere trenger og vite så bare spør. Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Dette var noe jeg kunne da jeg gikk på grunnkurs. Jeg tror jeg lagde noe slikt i Praksisen. men jeg har ikke noen av de bøkene her som jeg bor nå. Når skal oppgaven leveres? jeg kan kanskje få takk i boken til tirsdag. Endret 20. desember 2008 av denix89 Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Har ferie i to uker nå, så skal jeg ha det ferdig nesten med en gang etter ferie perioden. Så har passe med tid. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det må vel være grei skuring. Når brytaren for port igjen blir aktivert stoppar den styrekretsen som igjen stoppar motoren. Same skjer når brytaren for port opp blir aktivert. Du har ein kontaktor for opp og ein for ned. Brytaren for opp stopper kontaktor for opp og brytar for ned stoppar kontaktor for ned. Når brytaren ligg inne kan du ikkje slå inn kontaktoren for den veien brytaren står, då kan du kun køyre andre veien. Må sjølvsagt ha forrigling mellom kontaktorane og. Når det gjeld personsikkerhet så er det jo snakk om klemskader, det viktige der er nok hovudsakleg at porten stoppar, eventuelt skiftar retning ved for stor motstand. Korleis det blir gjort i praksis veit eg ikkje dersom sjølve porten ikkje har brytar. Då kan det være noko som føler på straumtrekk og utfører ein handling når den blir for stor. Samtidig må den ikkje gjere noko ved startstraumen. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Legger ved arrangamentstegningen som jeg fikk riktig på Arrangamentstegning2.bmp Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Dette burde være noe som ligner... Det kan være litt feil i forhold til det du skal ha det til. men i boken står det at den kan brukes til en garasje port.. Endret 28. desember 2008 av denix89 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Ja, den kan brukes så langt jeg klarer å lese den. Opp og ned, endebryterene kobler ut kontaktorene når porten har kommet helt opp, og man kan bytte vei. Den vil dog ikke stoppe om den "støter" mot f.eks ett menneske, men det er jeg rett og slett ikke sikker på hvordan man får til. Du må sikkert ha en eller annen form for overvåkning av rotasjonen på motoren som kjører porten opp og ned og lage en forrigling som slår ut kretsen når omdreining er lik x-antall rpm. Hvordan man gjør det uten å ødelegge for seg selv har jeg ikke peiling på, men se om du kan bruke tako-generatorer til ett eller annet fancy. Endret 30. desember 2008 av Rosemount Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Hvis den skal stoppe når det er motstand. så er det bare å legge inn en bryter som bryter kretsen når dette skjer. og den kan du legge inn før eller etter S1.. Og det går sikker ann å bare bruke en elektronikk krest som føler på strømen. men hva som skal brukes er jeg ikke sikker på... Endret 30. desember 2008 av denix89 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Hvilken type bryter er det ? Tror ikke det vil fungere om du legger inn en måler på strømmen. Den må i såfall måle høyere strømforbruk over tid og ikke ved forandring. Endret 31. desember 2008 av Rosemount Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 jeg har ingen anelse. men det må ivertfall være noe som bryter kresten.... Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) . Posisjonsbryter.bmp Endret 14. januar 2009 av zibiri Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Er det ikke slik tegning viser da. det er jo bryter 13-14 og 21-23 og den ene slår inn mens den andre går ut. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Er det ikke slik tegning viser da. det er jo bryter 13-14 og 21-23 og den ene slår inn mens den andre går ut. Ser ganske riktig ut ja men ser ikke helt hvor posisjons bryterene 13-14 og 21-22 er på syreskjemaet? Selv har jeg lagt de to for stopp (21-22) rett over -Q1 og -Q2 21-22 som er nederst på skjemaet over A1'ene. -Q1 = det du kaller K1. Det blir vell egentlig de du kaller for Z+ -S4 og Z+ -S5. Men er vell mer en stopp som skal være med? hva med 13-14 ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå