Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljelekkasje på motor og majones under oljelokket.


Anbefalte innlegg

Kjøpte for ei uke sia en Skoda Octavia 1998 1.6.

Fikk ikke sett så mye på den. Men jeg har svart på hvitt at den ble solgt uten problemer på motoren. Men nok om det.

 

Jeg har en lett lukt av svidd olje i bilen. Tok et oljeskift nå på mandag den 15. Og da når det var fullt var det 2mm unna maks på peilepinnen. I dag er den litt over midten. Sjekka også oljelokket etter å ha kjørt. Når jeg åpnet var det majones på den og en lett lukt av svidd olje som kom ut. Jeg har sett at det er en liten lekkasje på toppdekselpakninge like ved registeret, men den er ikke stor nok til å utgjøre så mye på peilepinnen.

 

Hva skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

"majones" under påfyllingslokket er bare kondens. Pakninga på oljelokket kan være årsaken der, så lenge du ikke har "majones" på peilestaven ville ikke jeg fryktet for topp pakninga. Når du skiftet olje så skiftet du sikkert filter også, hvis du ikke starter og fyller filteret med olje før du peiler vil oljenivået senke da filteret hele tiden står med olje. Sjekk slike enkle ting før du vurderer toppakninga.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har man kjørt litt og sett litt under panseret.

 

- Jeg klarer ikke å kjøre den under 0.9 på langkjøring uansett hva man gjør.

- Har siden oljeskiftet fyllt på 1 liter olje, og oljen ligger en dråpe over minimumsmerket.

- Kjølevæsken har en rød-brun farge og lukter litt "søt".

- Fortsatt en del "majones" under oljelokket.

- Inni motoren under oljelokket er det en del "drit" som løsner lett hvis du skraper med neglen forsiktig.

- En del hvit eksos når motoren er varm. Ikke så mye når den er kald.

 

Synspunkter?

Endret av da90el
Lenke til kommentar

Du har vel fått de tegna du kan få på deffekt toppakning nå.

 

Da går det olje i kjøleveska (derav fargen) og kjøleveske i olja (majonesen), samt at vann kommer inn i sylinderne og blir med eksosen ut (hvit røyk).

 

Så om du ikke ønsker å ta helt livet av motoren nå, bør toppakning skiftes med en gang, samt at kjølesystem renses, og olje skift tas to ganger etter for å fjerne evntuell vann og dritt.

 

Det er som du skjønner ikke noe billig, og du kan ende med en regning på fort opp mot 20 000kr om en tar med alt fra skifte av toppakning på verksted til ny kjøleveske osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Toppakningen ryker plutselig, ja. Kan også være sprekk i toppen, rundt for eks en ventil. Må ta av toppen for å sjekke. Dersom motoren har vært kjørt svært varm, kan det være at toppen må planslipes før den monteres.

 

Bil kjøpt privat? Da må du vel kunne bevise at selger visste om feilen. På en såpass gammel bil kan dette skje uten særlig forvarsel. Kjøpt av profesjonell selger? Har du garanti? Hvis ikke, kjør på med reklamasjonsretten, men vær forberedt på å måtte betale alt eller noe selv.

Lenke til kommentar

Langt mer kompakte motorer med mye mer som må tas av for å komme til. Dessten er det større topper da det som regel er 16v og ikke 8v.

 

Behøver ikke være så veldig ny for at det blir dyrt.

 

Siste bilen jeg vet om som skifta på verksted var en 98 mod opel astra. det kom vel på nesten 12K. Det er ikke en spesielt komplisert motor heller.

 

Husk at reg reim skal av, og bare et reg reim skifte i dag fort er mange tusen alene. Alt fra 3-4 tusen og oppover.

Lenke til kommentar

12k er vanvittig billig for alt det ja. Normalt ligger verkstedene (iallefall merke) på fort hakket over 1000kr inkl moms. Så har du noe som tar en person en dag så har du allerede svidd av 8k.

 

Man kan også få de som gjør dette privat og selvagt billigere også, eller også gjøre det selv om han har nok kunnskap. Total delepris er ikke så mye. et par høvdinger og da har du reg reim også.

 

Så bil er ikke billig på verksted i dag. En normal service er fort 4000kr det. Da skifter de olje og filter og ser over. Så en skal ikke gjøre stort før det blir penger av det.

Lenke til kommentar

Så er jeg for øyeblikket så heldig at jeg kjenner noen som kanskje er villig til å ta på seg jobben mot litt betaling. Men det jeg trenger av deler er vel følgende:

- Toppakning

- Ventiltetning

- Ventildekselpakning

- Registerreim(eller registerreimsats?)

- Topplokkbolter?

- En ny oljeplugg med pakning

- Vannpumpe

- Momentnøkkel

- Oppheng til eksos(er visst et dårlig oppheng en plass)

 

Noe mer som man trenger? Eller muligens noe man ikke trenger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...