HKS Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Det er fremdeles litt omprioriteringer i NASA sitt romfergeprogram. Siden det ble trøbbel med Hubble-teleskopet har STS-125 om kjent blitt utsatt, foreløpig er STS-125 planlagt til mai 2009. STS-119 er også ute av synkronisasjon fordi NASA bestemte seg etter Columbia-ulykken at de vill ha opp de internasjonale laboratoriene (Kibo og Columbus) så fort som mulig, derfor ble det siste settet med solcellepaneler, S6 utsatt. Link til foregående romfergeoppdrag: Tråden for romfergeoppdraget STS-115 Tråden for romfergeoppdraget STS-116 Tråden for romfergeoppdraget STS-117 Tråden for romfergeoppdraget STS-118 Tråden for romfergeoppdraget STS-120 Tråden for romfergeoppdraget STS-122 Tråden for romfergeoppdraget STS-123 Tråden for romfergeoppdraget STS-124 Tråden for romfergeoppdraget STS-126 STS-119 flys av romfergen Discovery, og dette blir oppdrag nummer 36 for Discovery. Discovery er i skrivende stund parkert i OPF-3 hvor hun får siste forberedelser til roll-over til VAB. Discovery har vært i OPF-3 siden slutten av STS-124 i juli, så NASA har hatt god tid til vedlikehold. Siden STS-125 ble utsatt har Discovery tatt over den eksterne tanken og startrakettene som skulle blitt brukt på STS-125. Dette oppdraget, STS-119 har en planlagt varighet på 14 dager, og det skal utføres 3 EVA'er på romstasjonen. Hovedoppgaven under disse EVA er å installere S6 truss som er det siste settet med solcellepaneler til romstasjonen. Ellers vil dette oppdraget være ganske likt med andre typiske oppdrag til ISS, men inspeksjoner av romfergen sitt varmeskjold med OBSS. Planlagt oppskytning: 15. mars 2009 - 19:43 (EDT) / 16. mars 2009 - 00:43 (CET) Romferge: Discovery (OV-103) Oppskytningsvindu: 10 minutter Oppskytningsrampe: Kenedy Space Center 39A Varighet av oppdraget: 13 dager Planlagt landing: Kennedy Space Center Hovedlast: 28. ISS oppdrag (15A) - S6 truss STS-119 er primært et oppdrag for å bygge romstasjonen, og det er faktisk ett av de siste store oppdragene for bygging, er enda en japansk seksjon, samt den europeiske Node 3 som skal opp senere. S6 truss som er hovedlasten på STS-119 tar opp hele lasterommet til Discovery, og er som nevnt tidligere det siste settet med solcellepaneler som skal til romstasjonen. S6 skal installeres helt ytterst på styrbord side av romstasjonen, og det er en ganske knotete operasjon som involverer både bruk av romfergen og romstasjonen sin robotarm. ISS trenger dette siste settet med solcellepanel for å kunne øke mannskapet fra tre som det er idag til seks utpå våren. Her er en illusjtrasjon av ISS etter dette oppdraget. Dette er siste oppdrag som har med solcellepaneler til romstasjonen: Oversikt over hva som skal være med Discovery opp til ISS: Her er astronautene som skal være med på STS-119: Kaptein: Lee J. Archambault Pilot: Dominic A. (Tony) Antonelli Oppdrag spesialist 1: Joseph M. Acaba Oppdrag spesialist 2: John L. Phillips Oppdrag spesialist 3: Steven R. Swanson Oppdrag spesialist 4: Richard R. Arnold ISS astronaut rotasjon: Koichi Wakata (JAXA) (opp) / Sandra H. Magnus (ned) Av deltakerene i ekspedisjon 18 på ISS skal Magnus være med ned. Hun kom opp med Endeavour på STS-126, og har vært oppe på ISS siden november 2008. Magnus skal erstattes av Koichi Wakata som blir Japan sin første ISS ekspedisjonsmedlem, Wakata skal være på ISS frem til juni. Her er STS-119 sitt ofisielle emblem: Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-119, NASA, ISS og mer anbefaler jeg NASASpaceflight.com Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag Q: Kan jeg se oppskytningen live? A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden: NASA - NASA TV Landing Page For brukere av Windows Vista og Windows 7 finnes også NASA TV som en Gadget: Windows Live Gallery - Sidebar Gadgets Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet? A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater. 1200 kbps aktiveres kun noen uker før selve romfergeoppdraget: NASA TV - 300kbps - Windows Media Player NASA TV - 500kbps - Windows Media Player NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program? A: Det finner dere på denne linken: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/mission_schedule.html Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EDT (Eastcoast Day Time) og legge til 5 timer. (NB! 5 timer er spesielt nå, siden USA går over til sommertid 8. mars og Europa ikke gjør det før 29. mars) Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost. Edit 2: Lagt til tidspunkt, samt oversikt over lasterom Edit 3: Endret dato Edit 4: Endret dato Edit 5: Ny dato etter SPRCB på FCV Edit 6: Ny dato etter flere problemer med FCV Edit 7: Lagt inn ny T-0 etter FRR Edit 8: Ny dato etter problemer med hydrogenlekkasje på ET Edit 9: Ny T-0 tid etter hydrogenlekkasje R&R, redusert varighet og antall EVA og revidert FAQ Endret 15. mars 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Bare slenger inn en post så jeg har denne i mine innlegg. Du gjør en kjempejobb, GDI.. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Her er et bilde av STS-119 mannskapet: Fra høyre (første rad) NASA astronaut Lee Archambault, kommandør, og Tony Antonelli, pilot. Fra venstre (bakerste rad) er NASA astronauter Joseph Acaba, John Phillips, Steve Swanson, Richard Arnold og Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) astronaut Koichi Wakata, alle er oppdrag spesialiser. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 S6 truss har vært lenge på Kennedy Space Center. Den ankom i 2002, men på grunn av Columbia-ulykken har den vært lagret lenge i Space Station Processing Facility. I mai 2008 begynte forberedelsene til oppskytningen. Da ble alle batteriene på S6 byttet ut. Disse batteriene lades opp når romstasjonen er på den lyse siden av jorden, og driver elektrisiteten når romstasjonen er på den mørke siden av jorden. Hvert sett med solcellepaneler har sine egne batterier. Totalt skal det være 4 sett på romstasjonen. Her har vi en såkalt blanket boks, som inneholder selve solcellepanelet. Det er nå brettet sammen, og skal foldes ut etter at S6 er festet til romstasjonen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Discovery har vært igjennom en vanlig OPF sykel siden siste oppdrag, den har vært litt lenger på grunn av det utsatte Hubble oppdraget, noe som har ført til at de har gjort litt mer vedlikehold: Discovery fikk allerede i slutten av september installert hovedmotorene sine. Hovedmotorene inspiseres og testes etter hvert oppdrag. Romfergen sine hovedmotorer er gjenbrukbare, og kan brukes i 25 oppdrag. Her er en av modifikasjonene de har gjort. Det er utstyr for hva som kalles en "boundary layer transition test". Her installerer de en spesiell flis på varmeskjoldet som simulere en såkalt "gap-filler" som stikker opp. De har installert flere sensorer bak denne for å måle hvile effekt dette har på varmeutviklingen. Endret 15. desember 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) 21. november hadde de CEIT (Crew Equipment Interface Test) for STS-119. Dette er en anledning for mannskapet å komme til Kennedy Space Center for å titte på romferge, på lasten de skal ha med seg, og på diverse annet utstyr som de skal bruke på oppdraget. Bilde fra Space Station Processing Facility, og astronaut Steve Swanson som titter på S6 segmentet som de skal ha med opp. S6 skal pakkes ned i en lastecontainer i begynnelsen av januar, og vil bli fraktet ut til rampe 39A et par dager før Discovery ankommer. Bilde fra OPF-3. Mannskapet titter på lasterommet til Discovery. Den store røde bommen vi ser nærmest i bildet er OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) med beskyttelsesdeksel. Lengst unna er romfergen sin robotarm. Lasterommet til romfergen, og selve kabinen er beskyttet av en ren atmosfære (Cleanroom), derfor har alle som jobber der på seg spesielle drakter som kalleb "bunny suits". Endret 15. desember 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Må si du gjør en flott jobb med disse trådene Raptor. Interessant lesning Keep it up! Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Følger med disse trådene med stor interesse, godt jobbet Raptor! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Hyggelig at dere synes disse trådene er nyttige! Liten oppdatering fra KSC: Ferien er snart over, og NASA går nå inn i et år med full aktivitet. Fem romfergeoppdrag er foreløpig planlagt, STS-119 har følgende milepæler nå fremmover: 7. januar: Rollover fra OPF-3 til VAB for Discovery. Discovery festes til den eksterne tanken. 12. januar: S6 fraktes ut til utskytningsrampen. 14. januar: Rollout til utskytningsrampe 39A for Discovery. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Oppdatering: På Kennedy Space Center har Discovery nå blitt kjørt over fra OPF-3 til VAB, hvor hun har blitt festet til ekstern tank og startraketter. Discovery bruker den eksterne tanken som egentlig skulle blitt brukt på Hubble-oppdraget i oktober 2008. Dette settet med tank og startraketter har stått i VAB sdien november, da Atlantis ble koblet av og kjørt tilbake til OPF. Hubble-oppdraget bruker nå neste tank i rekken. Samtidig i SSPF (Space Station Processing Facility) har de puttet S6 segmentet med solcellepanelene på ned i en lastecontainer, etter planen skal denne containeren leveres til utskytningsrampe 39A et par dager før Discovery ankommer. Etter rollover blir romfergen rotert til vertikal posisjon, for å så bli løftet ned over tanken. Romfergen blir festet til tanken ett sted rett bak nesehjulet, og to steder bak. I disse koblingene bak ledes også flytende hydrogen (LH2) og oksygen (LOX) fra tanken og inn i romfergen. Endret 14. januar 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Oppdatering: S6 segmentet med solcellepaneler er nå flyttet over til utskytningsrampe 39A. Segmentet skal etter planen settes inn i Discovery sitt lasterom iløpet av uken som kommer. Discovery har blitt kjørt ut fra VAB til rampen tidligere idag. Det andre identiske segmentet på motsatt side av romstasjonen som heter P6 ble sendt opp STS-97 i 2000. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Ting tar tid hos Nasa... Kanskje like greit. Blir dyrt å spoile er slikt skip. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Følger med på denne, jeg. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Discovery er nå ute på rampe 39A, og forberedelser til oppskytningen pågår. Dette inkluderer blandt annet å teste koblinger mellom romfergen og alle systemene på bakken. De kommer også til å fylle drivstoff på romfergen sine APU'er samt manøvreringsmotorer. Disse bruker en type drivstoff som kalles "hypergolic fuel", det vil si at de antenner ved kontakt med hverandre. Discovery på vei ut mot rampe 39A. Roll-out begynte tidlig på dagen, og tar som oftest rundt 6 timer. Fremme ute på rampen så boltes selve plattformen romfergen står på fast, og crawler transportern som fraktet de ut kjøres tilbake. Til slutt så roteres RSS (Rotating Service Structure) rundt fergen, for å beskytte for vær og vind... Endret 19. januar 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Veldig artig og lese slikt, følger spennende med. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Endelig har NASA sluppet en "Mission Poster" for dette oppdraget... Denne gangen er det Indiana Jones som er inspirasjonen til plakaten! Ellers har også NASA sluppet "Press Kit" for STS-119: http://www.nasa.gov/pdf/304681main_STS-119_Press_Kit.pdf Neste aktivitet i forberedelsene til oppskytningen er TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test) hvor mannskapet kommer til Kennedy Space Center for å øve på selve oppskytningen, og forskjellige evakueringsprosedyrer. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Digger at alle ser rett i kamera unntatt han til ene høyre som ser en helt annen vei. Spørsmål; Hvor mange liter drivstoff går det egentlig i en slik tank? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Spørsmål; Hvor mange liter drivstoff går det egentlig i en slik tank? Den eksterne tanken består av to separate tanker. En til flytende hydrogen, og en til flytende oksygen. Flytende oksygen (LOX): 553358 liter Flytende hydrogen (LH2): 1497440 liter Totalt litt over 2,05 millioner liter drivstoff! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Lasterommet til Discovery er nå lukket for oppdraget, og lasten, S6 segmentet er plassert ombord. S6 segmentet kommer til å stå for 25% av romstasjonen sin kraftproduksjon, og essensiell for at besetningen på romstasjonen skal økes fra 3 personer til 6 personer i mai i år. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Oppdatering fra KSC: Forrige uke var det TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test) på Kennedy Space Center for STS-119 mannskapet. TCDT er en simulert nedtelling (uten drivstoff i tanken), med avbrudd når nedtellingsklokken står på T-31 sekunder. Så trener de på en evakuering av romfergen. Det er nå rundt en og en halv uke igjen til oppskytningen. Foreløpig ser det ut som alt er i rute. Bilde av STS-119 astronautene ute på utskytningsrampen etter at TCDT er avsluttet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå