Gå til innhold

help med å bygge pc (billig?

Anbefalte innlegg

Hallo.

har nå sett på mange datamaskiner

men har bestemt meg å bygge en pc :whistle:

men der trur jeg at jeg trenger litt hjelp til.

bruker pc mest til gaming,

men den kan heller ikke være dyr ca. 4000kr

skjønner at men ikke får den beste pc'n til den pris,

så vis noen kan sette sammen en bra pc til den pris og som kan takkle wow, cs:s

så er jeg bra fornøyd :thumbup:

skal helst være fra komplett vis noen får til det

Endret av Gamerspree
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett har mange pcer med konfigureringsmulighet. Er du ute etter å bygge pcen helt selv, eller? Man får det oftest billigst når man bygger pcen selv.

Her er mine anbefalinger:

Kjøp et Micro ATX kabinett. (Da får du de beste hovedkortene som er tilpasset for spilling.

Kjøp en prosessor på over 2.5 GHz hvis du skal spille et så krevende spill som WOW eller lignende.

Du burde også ha minst 2048 Mb RAM.

I tillegg burde du ha et skjermkort som er på 512 Mb hvis du skal spille WOW.

Lenke til kommentar
Komplett har mange pcer med konfigureringsmulighet. Er du ute etter å bygge pcen helt selv, eller? Man får det oftest billigst når man bygger pcen selv.

Her er mine anbefalinger:

Kjøp et Micro ATX kabinett. (Da får du de beste hovedkortene som er tilpasset for spilling.

Kjøp en prosessor på over 2.5 GHz hvis du skal spille et så krevende spill som WOW eller lignende.

Du burde også ha minst 2048 Mb RAM.

I tillegg burde du ha et skjermkort som er på 512 Mb hvis du skal spille WOW.

OK.

Takk for raskt svar. :new_woot:

Endret av Gamerspree
Lenke til kommentar

FreBe: Velkommen til forumet, men er ikke helt enig med deg, 2.5ghz prosessor kan lett være søppel, samme med skjermkort på 512mb. WoW regnes heller ikke som særlig krevende.

Matx er ikke anbefalt, stort sett hovedkort som er spart på alt og er av lav ytelse.

HZ på prosessor har ikke så mye å si, men om du velger core2duo 8400 eller bedre er du nok sikra.

2gb 800mhz ram

Hovedkort bør ha intel chipset. p35 eller p45 for eksempel

Grafikkort: nVidia 9600gt eller ati hd radeon 3850.

Strømforsyning bør være 450watt eller mer. Kabinett kan du velge etter pris eller smak, om du vil kan du gjerne finne et med innebygget psu, men merk at de er av varierende kvalitet og kanskje ikke takler fremtidige oppgraderinger.

Harddisker: Stort sett samma, men jeg har best erfaring med WD og Samsung.

Trenger du skjerm, tastatur og mus?

EDIT: Et forslag

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Flimzes: Takk for tipset :)

Jeg kjøpte noe av det lignende som det jeg beskrev. Jeg ble godt fornøyd med resultatet.

Jeg kjøpte pcen for at jeg skulle kunne spille WOW og CS. Det klarte den helt fint. Pcen jeg bygde kom til slutt på en pris som var rett i underkant av 4000 kroner. Jeg eier ikke pcen lengre så... jeg er på jakt etter en ny. Så jeg kunne også trengt litt ekspert hjelp på dette forumet. Jeg tenker å bygge en pc som skal ligge på rundt 4000 kroner, akkurat som Gamerspree forklarer.

Så takk Flimzes som rettet opp på det jeg skrev :)

Lenke til kommentar

Jepp, en liten generell guide:

Skjermkort er noe som lages av en produsent som ati eller nvidia, de lager disse små brikkene som sitter midt på kortet, samt et referansedesign på kortet. Underprodusentene, som gainward, asus, msi, saphire, osv, kan stort sett velge å modifisere designet mer eller mindre, selve brikken er den samme, men minnebrikker og kondensatorer kan byttes ut. Selve denne brikken har hovedbetydning i ytelse, mens ting rundt som minne har mindre å si. Så det man må se etter er selve grafikkbrikken, som gjerne har navn som hd3850, eller 9600gt. Minnemengden sier lite om ytelse, men brikken sier "alt" om ytelse. Det er teoretisk sett ingenting som hadde hindret gainward f.eks å sette et restlager med GeForce 4 mx440 brikker på et kretskort med 1gb ram, og så solgt det for masse penger. Ytelsen hadde vært som et mx440.

Prosessorer har intrikate designer, akkurat som grafikkchipen, og igjen er det navnet som avgjør ytelsen. Det klart beste eksempelet her er Pentium 4, der en 4ghz pentium 4 ble kraftig knust av en athlon 64 2.2ghz.

I dag ligger intel på toppen av ytelse per mhz, men til gjengjeld er athlon og phenom billigere.

Det du skal se etter i hovedsak er core2duo, evt så kan athlon 64 x2 lønne seg fordi de er billigere og har større utvalg av billige hovedkort.

Minne på sin side styres kun av spesifikasjoner. Navn og nr har ingenting å si, kjører minnet på 800mhz og 6 latency, så gjør det det. Kun et mellomlager med en fastsatt hastighet. Det man kan se etter her er lavere latency, men på billigere systemer er det lite å hente på minneytelse.

Lenke til kommentar

Ytelsesmessig er det veldig liten forskjell på HD3850 og HD4670:

http://www.techpowerup.com/reviews/Powerco...HD_4670/26.html

http://www.firingsquad.com/hardware/amd_at...eview/page5.asp

Prismessig koster 512MB utgaven av HD3850 Det samme eller mer en HD4670 (som ikke kommer med mindre en 512MB RAM).

Men så har man jo GeForce 9600GT som yter litt bedere en ATI-kortene, og kan kjøpes fra 735,- kr hos Datakjeden .

(Endret linken)

Endret av k-orm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...