Gå til innhold

OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD


Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Offering your system the incredible performance of flash-based technology, The OCZ Vertex Series delivers the performance and reliability of SSDs at less price per gigabyte than other high speed offerings currently on the market. The OCZ Vertex Series is the result of all the latest breakthroughs in SSD technology, including new architecture and controller design, blazing 200MB/sec read and 160MB/sec write speeds, and featuring up to 64MB onboard cache. OCZ continues to place solid state technology within reach of the average consumer, and delivers on the promise of SSDs as an alternative to traditional hard drives in consumer targeted mobile applications.

 

Perfect for notebooks and desktops alike, the Vertex Series is ideal for energy-efficient mobile computing to extend battery life, increase access time, and provide a durable alternative to conventional hard disc drives with superior shock resistance. High capacities and low power consuming NAND flash technology provide the necessary performance and battery life boosts generated by the proliferation of mobile gaming and new ultra-thin laptops. With fast access and seek times combined with excellent reliability, the OCZ Vertex Series SSDs are the answer for consumers demanding this latest storage technology.

 

The OCZ Vertex drives feature a durable yet lightweight alloy housing, and because OCZ SSDs have no moving parts, the drives are more rugged than traditional hard drives. Designed for ultimate reliability, Vertex Series SSDs have an excellent 1.5 million hour mean time before failure (MTBF) ensuring peace of mind over the long term. All Vertex Series SSD drives come backed a two year warranty and OCZ’s legendary service and support. Vertex series SSD drives are available in ample storage capacities of 30GB, 60GB, 120GB, and 250GB.

 

IMPORTANT NOTE: Solid State Drives DO NOT require defragmentation. It may decrease the lifespan of the drive.

 

*Consumers may see a discrepancy between reported capacity and actual capacity; the storage industry standard is to display capacity in decimal. However, the operating system usually calculates capacity in binary format, causing traditional HDD and SSD to show a lower capacity in Windows. In the case of SSDs, some of the capacity is reserved for formatting and redundancy for wear leveling. These reserved areas on an SSD may occupy up to 5% of the drive’s storage capacity. On the Vertex Series the naming convention reflects this and the 30 is equivalent to 32GB, the 60 is equivalent to the 64GB and so on.

 

**Rated speeds are based on NVIDIA 680i chipset and may vary slightly dependent on the benchmark used, drivers, windows version, bios version and file size. We recommend using ATTO and PC Mark Vantage for benchmarking SSDs.

 

http://www.ocztechnology.com/products/flas...sata_ii_2_5-ssd

 

Continuing with its SSD push, OCZ has now revealed the Vertex series 2.5-inch solid state drives. Equipped with MLC (multi-level cell) NAND flash chips, the Vertex drives set themselves apart from other SSDs due to their use of on-board cache/buffer memory - 32MB for the 30 and 60GB models and 64MB for the 120 and 250GB versions.

 

"The new Vertex Series of SSD drives are a premium MLC based SSD solution that are designed for consumers that require fast, rugged, and reliable solid state storage," commented Eugene Chang, Director of Product Management for the OCZ Technology Group. "The Vertex makes use of our newest architecture and controller design complete with 64MB of cache to offer faster transfers and superior overall system response times in a broad range of applications and games."

 

Also featuring SATA 3.0 Gbps interfaces, OCZ's new SSDs have a MTBF (mean time before failure) of 1.5 million hours and offer read and write speeds of up to 200 MB/s and 160 MB/s respectively. Set to become available in the coming weeks, the 30, 60, 120 and 250GB Vertex solid state drives will be offered with a 2 year warranty and cost about $129, $249, $469 and $869 respectively.

 

http://www.tcmagazine.com/comments.php?sho...344&catid=2

 

Har et gigabyte x38-dq6, vil det fungere greit med disse ssd diskene? Har lest at noen kontrollere har problemer med ssd. Har veldig lyst til å kjøpe en slik til meg selv i julegave :p

 

Lanseringsguiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om de fungerer er jeg mildt sagt skeptisk til OCZ. De har dårlig arkitektur når det kommer til skriving, som gjør at de får "hiccups". Så selv om du får grei fart så kan systemet henge seg.

 

Hvis du vil ha SSD til systemdisk så gå for Mtron eller Intel, de er bevist at fungerer bra. Og ytelsesmessig er de overlegne når det kommer til praktisk bruk.

Sjekk https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854 for mer informasjon og diskusjon rundt SSD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Ja, det er jeg klar over :)

 

D111 (section moderator ved OCZforum):

According to a reliable source.... there are brand new controllers that do a real good job in these new Vertex Series SSDs.

 

No more definitive info beyond.... I can't wait until I see the performance of them tweaked.

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=47525

 

Håper virkelig de fungerer like bra som de andre ssd'ene på markedet.

120gb er nok for meg til alt, gjelder å holde det ryddig ;)

 

Edit: Forresten så holder lese/skrive hastighet lenge. Har sett tester med flere ssd'er i raid vs en ssd og man får lite ytelsesøkning annet enn båndbredde (opptil 2 GB/s). Så jeg regner med å ha den ene disken lenge.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Ja, det er jeg klar over :)

 

D111 (section moderator ved OCZforum):

According to a reliable source.... there are brand new controllers that do a real good job in these new Vertex Series SSDs.

 

No more definitive info beyond.... I can't wait until I see the performance of them tweaked.

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=47525

 

Håper virkelig de fungerer like bra som de andre ssd'ene på markedet.

120gb er nok for meg til alt, gjelder å holde det ryddig ;)

 

Edit: Forresten så holder lese/skrive hastighet lenge. Har sett tester med flere ssd'er i raid vs en ssd og man får lite ytelsesøkning annet enn båndbredde (opptil 2 GB/s). Så jeg regner med å ha den ene disken lenge.

Du ER klar over at alle OCZ seriene har JMicron kontroller og MLC (bortsett fra den første), og disse har ELENDIG random write, mye mye værre enn harddisker. Dette fører til at du ikke ser så mye til den kjempegode leseytelsen hvis du bruker den som systemdisk, fordi windows hele tida skriver random writes til den i bakgrunn. Selv om dette bare er noen få prosent av maksimal skrivehastighet så påvirker det ytelsen så mye at en Velociraptor blir like rask.

Jeg råder heller folk til å kjøpe velociraptor enn OCZ SSD, men en god SSD er fortsatt 5 ganger eller mer raskere enn en velociraptor.

For å se hva jeg mener kan du sjekke denne artikkelen fra en som virelig vet hva han snakker om:

http://www.storagesearch.com/ssd-testart.html

Kort sagt: Selv om en SSD viser til fine lese- og skrive-tall, betyr ikke det nødvendigvis at den er god i praktisk bruk. Det er mange andre ting å ta hensyn til, noen av disse er: Aksesstid, random read/write IOPS, wear leveling, og garbage collection.

 

Hvis du sjekker diskusjonen jeg har linket til i forgie post er konklusjonen om OCZ SSD at du kan tjene på å bruke disse til programmer og spill dersom du IKKE har windows på de, og aktuelle programmer og spill ikke skriver mye til disken. Hvis du prøver å bruke de til OS disk får du en nedtur.

 

Mange blir lokket til å prøve OCZ MLC SSD fordi de er så billige, og "ALLE SSD er bedre enn harddisker" (FEIL!). Disse er billige fordi man har spart mye på å bruke en billig kontroller som ikke gjør jobben sin tillfredsstillende, og bruke den billigste typen MLC flash tilgjengelig (som heller ikke hjelper på saken).

For å få høyere maksimale lese og skrivetall bruker de større blokker, og dette gir elendig ytelse på tilfeldig lesing og skriving.

 

De VIL gi deg en ytelsesøkning i laptopper, men andre SSD der ute vil gi deg MYE mer.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Du ER klar over at alle OCZ seriene har JMicron kontroller og MLC (bortsett fra den første)

Du vet ikke hva du prater om, les emnetittelen! Den nye serien har ikke jmicron kontroller.

 

Til trådstarter: Du burde uansett vente til tester av disken kommer, men jeg er ganske optimistisk til at problemet med random write av småfiler er fikset. Disken har ikke kommet i butikk enda, men skal hvistnok komme i begrenset opplag før jul. Trenger du disk akkurat nå så er nok velociraptor det beste valget, hvis du ikke har råd til intel sine ssd disker. Kan du derimot vente ville jeg anbefalt OCZ vertex hvis testene viser seg å være positive.

Endret av !alex!
Lenke til kommentar
Du ER klar over at alle OCZ seriene har JMicron kontroller og MLC (bortsett fra den første)

Du vet ikke hva du prater om, les emnetittelen! Den nye serien har ikke jmicron kontroller.

 

Til trådstarter: Du burde uansett vente til tester av disken kommer, men jeg er ganske optimistisk til at problemet med random write av småfiler er fikset. Disken har ikke kommet i butikk enda, men skal hvistnok komme i begrenset opplag før jul. Trenger du disk akkurat nå så er nok velociraptor det beste valget, hvis du ikke har råd til intel sine ssd disker. Kan du derimot vente ville jeg anbefalt OCZ vertex hvis testene viser seg å være positive.

OK, de har ny teknologi og kontroller arkitektur. Står ingen tin om at det ikke er JMicron...

Uansett så håper jeg de har fikset det, men før jeg har sett tilstrekkelig med tester ville jeg ikke vurdert slike. Selv om de har forbedret problemet sitt, betyr det fortsatt ikke at de er i stand til å gi ytelse på nivå med eller bedre enn konkurrenter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Jeg klarer å vente, og det kommer jeg til å gjøre. Håper anandtech kommer raskt ut med en test som viser forbedringer. Tviler de slår intel i ytelse, men nå er det å få fjernet latency fra gamle disker jeg er ute etter, noe OCZ sine ssd'er er ikke er helt gode på men håper det snur med vertex serien.

Lenke til kommentar
Du ER klar over at alle OCZ seriene har JMicron kontroller og MLC (bortsett fra den første)

Du vet ikke hva du prater om, les emnetittelen! Den nye serien har ikke jmicron kontroller.

 

Til trådstarter: Du burde uansett vente til tester av disken kommer, men jeg er ganske optimistisk til at problemet med random write av småfiler er fikset. Disken har ikke kommet i butikk enda, men skal hvistnok komme i begrenset opplag før jul. Trenger du disk akkurat nå så er nok velociraptor det beste valget, hvis du ikke har råd til intel sine ssd disker. Kan du derimot vente ville jeg anbefalt OCZ vertex hvis testene viser seg å være positive.

OK, de har ny teknologi og kontroller arkitektur. Står ingen tin om at det ikke er JMicron...

Uansett så håper jeg de har fikset det, men før jeg har sett tilstrekkelig med tester ville jeg ikke vurdert slike. Selv om de har forbedret problemet sitt, betyr det fortsatt ikke at de er i stand til å gi ytelse på nivå med eller bedre enn konkurrenter.

"vertex does not use JM control at all" - Fra en offisiell ocz representant. Er gode nyheter :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
While Intel's SSDs aren't exactly cheap, the beauty of flash is that it follows the same Moore's Law that CPUs do. In the next ~18 months you'll be able to get a 160GB drive for the price of the 80GB, in another couple of years we'll be at 320GB for the same price (most likely lower as SSD demands increase).

 

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...?i=3403&p=5

 

Regner med prisene vil synke litt uavhengig av moore's law (som det også står i teksten ovenfor), men har aldri tenkt på at moore's law gjelder ssd også. Blir lenge til man ser en ssd med 100gb+ og høy ytelse til tusen lappen :( Så prisene på ssd i dag er kanskje ikke så stygg som man skal ha det til. Frister med ssd, men det kreves synlig forandring i ytelse i forhold til plate harddisker hvis det skal være noe poeng. Må vel finne ut av når de krymper flash neste gang :p 4700-6347kr ( https://prisguiden.no/product.php?product_id=101505 ) for en kjapp 80gb intel ssd er kanskje ikke så dumt hvis vi snakker opptil 18mnd. til neste krymping. Man kan enten velge valuta for pengene eller venting.

 

Edit:

 

Flash scalability

Due to its relatively simple structure and high demand for higher capacity, NAND Flash memory is the most aggressively scaled technology among electronic devices. The heavy competition among the top few manufacturers only adds to the aggression. Current projections show the technology to reach ~20 nm by ~2010. While the expected shrink timeline is a factor of two every three years per original version of Moore's law, this has recently been accelerated in the case of NAND flash to a factor of two every two years.

 

As the feature size of Flash memory cells reach the minimum limit (currently estimated ~20 nm), further Flash density increases will be driven by greater levels of MLC, possibly 3-D stacking of transistors, and process improvements. Even with these advances, it may be impossible to economically scale Flash to smaller and smaller dimensions. Many promising new technologies (such as FeRAM, MRAM, PMC, PCM, and others) are under investigation and development as possible more scalable replacements for Flash.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/NAND_flash

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:NAND_Fla...ore%27s_Law.JPG

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en SSD som du ser TYDELIG forskjell fra harddisk i dag for ikke alt for mye, så kan du gå for en 32 GB Mtron pro. 3000kr fra komplett.

Jeg har disse, og èn silk Mtron pro FØLES 5 ganger raskere eller mer enn en velociraptor i generell bruk. Det er en natt og dag opplevelse.

En fin metafor vil være som å gå fra en moped til en 500cc r-sykkel. (no-shit, helt seriøst)

 

Jeg vet det kan høres utrolig ut, men dette er faktisk hvor ekstremt den kortere aksesstiden slår ut. SSD svarer tross alt 50-100 ganger raskere enn en harddisk, og klarer størrelseorden 100 ganger fler forespørsler pr sekund (les. ca 5 ganger mer skriv, hvis det er SLC).

Lenke til kommentar

Jeg er også veldig spent på den nye SSD serien fra OCZ, da jeg var veldig missfornøyd med Core-serien.

 

Når det er sakt, så installerte jeg nettopp siste versjon av Windows 7 build 6956 på en OCZ Core v2 disk. Jeg har til nå ikke opplevd NOEN problem, sånn som jeg gjorde i Vista og XP med samme disken. Der hadde jeg problemer med at den hang seg i flere sekunder, og at filkopiering gikk tregt. Installeringen gikk på under 15 minutter også.

 

Veldig intressant..

Lenke til kommentar
Jeg er også veldig spent på den nye SSD serien fra OCZ, da jeg var veldig missfornøyd med Core-serien.

 

Når det er sakt, så installerte jeg nettopp siste versjon av Windows 7 build 6956 på en OCZ Core v2 disk. Jeg har til nå ikke opplevd NOEN problem, sånn som jeg gjorde i Vista og XP med samme disken. Der hadde jeg problemer med at den hang seg i flere sekunder, og at filkopiering gikk tregt. Installeringen gikk på under 15 minutter også.

 

Veldig intressant..

Det du sier kan tyde på at Windows 7 reduserer mengden background writes betydelig. Dette er en av de største nedturene med Vista for meg, men merker egentlig ikke noe særlig til det på denne maskinen. Ser det bare hvis jeg går på maskinovervåkning at den konstant ligger på 300-400KB/s i random writes, selv om jeg ikke har på pagefile.

Den andre store nedturen med windows generelt er at det er alt for "feit", og hadde hatt godt av å "slanke seg", eller i alle fall muligheten for dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Jeg er også veldig spent på den nye SSD serien fra OCZ, da jeg var veldig missfornøyd med Core-serien.

 

Når det er sakt, så installerte jeg nettopp siste versjon av Windows 7 build 6956 på en OCZ Core v2 disk. Jeg har til nå ikke opplevd NOEN problem, sånn som jeg gjorde i Vista og XP med samme disken. Der hadde jeg problemer med at den hang seg i flere sekunder, og at filkopiering gikk tregt. Installeringen gikk på under 15 minutter også.

 

Veldig intressant..

Det du sier kan tyde på at Windows 7 reduserer mengden background writes betydelig. Dette er en av de største nedturene med Vista for meg, men merker egentlig ikke noe særlig til det på denne maskinen. Ser det bare hvis jeg går på maskinovervåkning at den konstant ligger på 300-400KB/s i random writes, selv om jeg ikke har på pagefile.

Den andre store nedturen med windows generelt er at det er alt for "feit", og hadde hatt godt av å "slanke seg", eller i alle fall muligheten for dette.

 

Er noen tips til forbedre ssd ytelse for xp og vista på OCZ forum.

 

XP 32/64 SSD Windows Registry Tweaks

 

Vista 32/64 SSD Windows Registry tweaks

 

Enda en her for xp:

 

Making XP pro SSD friendly

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Er noen tips til forbedre ssd ytelse for xp og vista på OCZ forum.

 

XP 32/64 SSD Windows Registry Tweaks

 

Vista 32/64 SSD Windows Registry tweaks

 

Enda en her for xp:

 

Making XP pro SSD friendly

Jeg har allerede gjort grundig research, og har allerede implementert det av tweaks som er formålsmessig for meg. Blandt disse er deaktivering av pagefile og bakgrunnsdefragmentering, og flytting av download og temp mapper til andre fysiske disker enn den OS er på. Og bare disse økte ytelsen med 2-3 ganger minst.

Jeg har også gjort andre tweaks, men disse er mindre betydelige.

Det er riktig at det finnes noen bra tips på OCZ's forum, men det finnes også mange bra tips og triks som ikke står der. De fleste nødvendige alternativene man må stille på lærer man gjennom innsikt i SSDs arkitektur, og litt kunskaper om windows.

For en grundig generell gjennomgang av SSD laget jeg en egen tråd. Denne holder også diskusjon om SSD, og deling av praktisk erfaring fra folk som selv har SSD.

Hvis du har SSD, eller skaffer deg en av disse er jeg veldig interresert i å høre erfaringer av hva disse instillingene har å si for det oppsettet du velger.

EDIT: glemte link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

1296 for 30 gb VTX er jo ganske fin pris. Hvis denne SSD disken er "feilfri" så kunne jeg tenke meg 4 stk i raid-0 på en av SAS kontrollerene mine :)

 

 

Nåde om denne SSD disken har samme problemene som Core serien :realmad:

 

OCZ har sagt at kontrolleren er byttet ut med en bedre, så det vil vise seg å se tester av den SSD disken. Gleder meg veldig til å se tester ja!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Tenkte på èn stykk 120gb til å begynne med, men ser mere fristende ut med et par 30gb i raid. 60gb er nok for meg, iværtfall til å begynne med, da ssd vil nok synke fort i pris per gb/ytelse. Håper det kommer ut en test snarest med 32mb vs 64mb cache sammenligning. Tror du at min ich9 sb vil fungere greit med 2 disker i raid, eller er det nødvendig med ny kontroller? Eller like greit med 1 disk 60gb eller 120gb?

Jeg bruker pc'en min for det meste til surfing/spilling.

Lenke til kommentar
Tenkte på èn stykk 120gb til å begynne med, men ser mere fristende ut med et par 30gb i raid. 60gb er nok for meg, iværtfall til å begynne med, da ssd vil nok synke fort i pris per gb/ytelse. Håper det kommer ut en test snarest med 32mb vs 64mb cache sammenligning. Tror du at min ich9 sb vil fungere greit med 2 disker i raid, eller er det nødvendig med ny kontroller? Eller like greit med 1 disk 60gb eller 120gb?

Jeg bruker pc'en min for det meste til surfing/spilling.

ICH9 har kjente kompatibilitetsproblemer med SSD. Jeg ville vurdert en 2-porters SATA raid kontroller. De koster ikke mange lappene.

For mer info om SSD for å ta et bedre valg, sjekk denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...