Gå til innhold

Ny stasjonær PC

Anbefalte innlegg

Jeg skal skaffe meg en ny stasjonær PC og trenger litt hjelp..

Jeg har sett litt på

HP Pavilion a6655 (inkl. skjerm) for 5990,-

Dell Studio XPS konfigurert med 4GB ram for 7560,-.. jeg må da kjøpe skjerm i tillegg.

-HP-en har jo alt man kan trenge bortsett fra kanskje en kraftig nok prosessor. Også er den billig :dribble: !

-Dell PC-en har den nye Intel Core i7 prosessoren som skal ha mye bedre ytelse, men er også mye dyrere.

Jeg har mest lyst på HP-en, men er ikke helt sikker på prosessoren. For utenom prosessoren så ser jo det meste likt ut.. Er AMD-prosessoren i HP-pcen kraftig nok til musikkredigering og sånt?

Grunnen til at jeg skal ha ny PC, er at jeg driver med litt musikkprodusering, og den gamle PC-en (bærbar) er altfor dårlig til å klare å spille av mange instrumenter samtidig. Jeg er ikke noe ekspert på dette, men tror det skyldes prosessoren :p

Hvilken av disse PC-ene bør jeg gå for? Det hadde vært fint om dere kunne komme med tips eller råd..

Er takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Intel sine prossesorer har vært vegen å gå i det siste, med inntoget av nye i7-familien er vel det venta at ytelsen øker med 20-25 %.

Skal du kjøpe no før jul?

Hadde tenkt å gjøre det, siden jeg har hørt at prisene på datamaskiner og sånt vil stige etter nyttår (pga. svak krone). Men hvis det er mye bedre å vente litt, så kan jeg godt vente..

Men er det muulig å senere sette inn en i7-prosessor i hp-pcen? Siden da kan jeg bare kjøpe hp-pcen nå og deretter kjøpe en i7 prosessor som jeg selv kan sette inn. Men klarer resten av datamaskinen å ta full nytte av prosessoren? Eller er resten av datamaskinen for dårlig? Er f.eks. DDR2 RAM for "dårlig" for i7 prosessorer?

Lenke til kommentar

Skal du sette i7 CPU i HP pcen så må du regne med å kjøpe nytt hovedkort og minne i tillegg til ny i7 prossesoren. I7 hovedkortene er for øvrig ganske dyre for øyeblikket ligger vel på ca 2500 - 3500 kroner for et hovedkort og 1500 - 2500 for minnet (kommer an på om du skal kjøpe 3 x 1 GB eller 3 x 2 GB sett)

Lenke til kommentar
Skal du sette i7 CPU i HP pcen så må du regne med å kjøpe nytt hovedkort og minne i tillegg til ny i7 prossesoren. I7 hovedkortene er for øvrig ganske dyre for øyeblikket ligger vel på ca 2500 - 3500 kroner for et hovedkort og 1500 - 2500 for minnet (kommer an på om du skal kjøpe 3 x 1 GB eller 3 x 2 GB sett)

Takker for svaret, men nå ble jeg enda mer usikker :p.. Er AMD-prosessoren i Hp-pcen dårlig? Vil det komme lignende tilbud på pc-er med i7-prosessorer om kanskje 2-3 måneder? Hvis det er stor forskjell på disse prosessorene, og prisene på PC-er med i7-prosessorer blir lavere om et par måneder så kan jeg jo kanskje vente litt.. Noen råd/tips?

Lenke til kommentar
Ikke tenk så mye på Core i7, ytelsen forsvarer ikke prislappen i forhold til Core2 med mindre du har meget spesielle behov (enkoding av HD-video o.l.).

Dette oppsettet + 22" Skjerm ville jeg vurdert.

Du får garantert billigere oppsett, her er det lagt vekt på god komponentkvalitet og lavt støynivå, samtidig som at ytelsen definitvt ikke lider noen nød.

Jeg driver ikke så mye med video-enkoding.. men jeg lager mye musikk (med Fruity Loops o.l.), og til det tror jeg at jeg trenger en god prosessor. Nå har jeg en ca. 2-3 år gammel bærbar som så vidt klarer å spille av mange instrumenter/lyder samtidig. Det tror jeg skyldes prosessoren..

Selvbygd-PC kunne vært et godt alternativ, men problemet er at jeg ikke vet om jeg klarer å bygge PC selv :blush: ..

Lenke til kommentar

Takker for svaret, men nå ble jeg enda mer usikker :p.. Er AMD-prosessoren i Hp-pcen dårlig? Vil det komme lignende tilbud på pc-er med i7-prosessorer om kanskje 2-3 måneder? Hvis det er stor forskjell på disse prosessorene, og prisene på PC-er med i7-prosessorer blir lavere om et par måneder så kan jeg jo kanskje vente litt.. Noen råd/tips?

Vel som det står i så mange andre tråder i forumet så koster vel i7 mer enn det smaker. Råder deg til å satse på intel sin 775 socket som utgangs punkt. Ta gjerne å sjekk komplett netshop eller multicom sine sider. dem har noen ganske greie oppsett, evnt som nevnt tidligere her i tråden bruke pcbygger oppsettet og få evnt netshop til å bygge for deg med de komponenter du velger. Da risikerer du ikke at noe skulle gå i filler hvis du feks skulle gjøre det selv. + du har full garanti

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svarene!! :thumbs:

Jeg har sett litt på Netshops PC-bygger, men synes det fort blir ganske dyrt, sammenlignet med tilbudet på HP-en.. Når det er 7700 for standard + at det blir ekstra for skjerm, wifi osv. blir det til slutt nesten dobbelt så mye :p ..

Men kunne noen hjelpe meg å finne en PC som er ca som HP-pcen jeg nevnte i første post (men bare med en god nok prosessor)?

Vil igjen takke dere alle for at dere tar dere tid til å hjelpe meg ;)

Lenke til kommentar

I forhold til prisen på hp-maskina vil jeg si at det skal godt gjøres å finne en bedre pakke. Det stemmer at prossessoren ikke er det feteste på markedet akkurat, men innen budsjettet er det vanskelig å finne bedre uten å bygge selv. Jeg tviler også sterkt på at denne prossessoren skulle være for dårlig for ditt bruk. Når man tenker på at dette inkluderer skjerm og operativsystem (som pcbyggesmartinger her på forumet har en tendens til å overse totalt når de beregner pris) er faktisk den maskinen rasende billig.

Lenke til kommentar
I forhold til prisen på hp-maskina vil jeg si at det skal godt gjøres å finne en bedre pakke. Det stemmer at prossessoren ikke er det feteste på markedet akkurat, men innen budsjettet er det vanskelig å finne bedre uten å bygge selv. Jeg tviler også sterkt på at denne prossessoren skulle være for dårlig for ditt bruk. Når man tenker på at dette inkluderer skjerm og operativsystem (som pcbyggesmartinger her på forumet har en tendens til å overse totalt når de beregner pris) er faktisk den maskinen rasende billig.

Jeg tenkte også at prisen på hp-en er utrolig lav.. men jeg er fortsatt usikker på om prosesoren er god nok for meg.. som sagt holder jeg på med musikk, og irriterer meg nå over at pc-en min så vidt klarer å kjøre flere instrumenter samtidig i f.eks. FL Studio.. I tillegg til dette har jeg også prøvd å "screencapture" det jeg gjør, for å legge ut tutorials, men det er da helt umulig.. Og hvis jeg en kjøper en ny PC, og også den hakker, da... da.. vet jeg ikke hva jeg gjør :p

Det er altså grunnen til at jeg er usikker rundt prosessoren. Og jeg har tenkt å ha denne pc-en i minst 2-3 år, om ikke mer, og vil derfor ha en god nok prosessor..

Jeg kan vel gå opp til maksimum 7500 for PC og skjerm til sammen.. Noen flere råd?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også at prisen på hp-en er utrolig lav.. men jeg er fortsatt usikker på om prosesoren er god nok for meg.. som sagt holder jeg på med musikk, og irriterer meg nå over at pc-en min så vidt klarer å kjøre flere instrumenter samtidig i f.eks. FL Studio.. I tillegg til dette har jeg også prøvd å "screencapture" det jeg gjør, for å legge ut tutorials, men det er da helt umulig.. Og hvis jeg en kjøper en ny PC, og også den hakker, da... da.. vet jeg ikke hva jeg gjør :p

Det er altså grunnen til at jeg er usikker rundt prosessoren. Og jeg har tenkt å ha denne pc-en i minst 2-3 år, om ikke mer, og vil derfor ha en god nok prosessor..

Jeg kan vel gå opp til maksimum 7500 for PC og skjerm til sammen.. Noen flere råd?

Ja, hvis du går på dell og velger den rimeligste versjonen til å begynne med (ikke corei7) så kan du konfigurere deg frem til en bra maskin med wifi, 21,5" "full hd"-skjerm bra cpu (8400), 4GB ram og 500GB HD til totalt 7340 inkl. frakt (fri frakt, 500kr i "rabatt"). Det er ca 1200 ekstra (minus frakt fra mpx) og det kan kanskje være verd det. Ser ikke ut til at du får Vista 64bit, men det er ikke så viktig.

Du kan sammenligne prossessorer i tom's hardware sin cpu-sammenligning.

edit: Dell sin konfigurator er superkjip. For å oppnå best mulig pris pass på å velge "med skjerm". Ellers blir det av en eller annen grunn andre valg tilgjengelig og betydelig dyrere sluttresultat.

edit2: Hvis du velger den "dyreste" inspirion og konfigurerer litt får du quad core fra intel, 640GB HD, 23" skjerm, 4GB minne og wifi til 7900. Om quad core er verd det eller ikke avhegner av om FL støtter det eller ikke. Hvis programmene du bruker kun støtter 1-2 kjerner vil 8400 (dual-core) være bedre enn q8200 siden den er klokket høyere (3 vs 2,3GHz).

Endret av boglito
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om prosessorer, men er AMD Phenom 8600 egentlig dårlig? Det er jo en triple-core prosessor med 2,3 GHz.. Men er det stor forskjell på om det er AMD eller Intel?

Det går vel ikke an å kjøpe en intel prosessor og bytte selv :p?

Jeg vil påstå at forskjellen ikke er himmelropende stor, men intel er for tiden best bortsett fra i ultrabudsjettklassen. Jeg er ganske sikker på at phenom x3 8600 er bra nok, så er spørsmålet om man vil betale mer for noe som er bedre. Du kan ikke bytte til intel-cpu uten å også bytte hovedkort og da er poenget med å kjøpe ferdigmaskin litt borte. Det du derimot kan er å sette inn en bedre cpu fra AMD på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om prosessorer, men er AMD Phenom 8600 egentlig dårlig? Det er jo en triple-core prosessor med 2,3 GHz.. Men er det stor forskjell på om det er AMD eller Intel?

Det går vel ikke an å kjøpe en intel prosessor og bytte selv :p?

Jeg vil påstå at forskjellen ikke er himmelropende stor, men intel er for tiden best bortsett fra i ultrabudsjettklassen. Jeg er ganske sikker på at phenom x3 8600 er bra nok, så er spørsmålet om man vil betale mer for noe som er bedre. Du kan ikke bytte til intel-cpu uten å også bytte hovedkort og da er poenget med å kjøpe ferdigmaskin litt borte. Det du derimot kan er å sette inn en bedre cpu fra AMD på et senere tidspunkt.

Takk for rådet.. Jeg tror jeg kanskje spør noen i "prosessor-forumet" også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...