Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spinkel 16åring ønsker å bli større:)


presets

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har hele livet vært tildels skinny. Ingen sykdommer her i gården.

 

Men.. ca 8. klasse begynte jeg å vokse i høyden og vokste fortsatt ikke stort i vekt. Jeg vil gjerne se kraftigere ut.. Jeg trente som bare fy gjennom hele 9. klasse (endte opp med elendig karaktersnitt så det ble det stopp på) og trente jevnt gjennom 10. Jeg ble klart sterkere da jeg gikk fra benkpress ca40kg til 58kg men ser stadig like spinkel ut.. Vi snakker 185 i høyden og 64kg.

 

Beste triks for å få større overarmer, større vaskebrett og større skulder/nakkemuskler tas godt imot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting tar tid!

Hvis du skal vokse og gå opp i vekt må du spise mer. Utifra innlegget ditt så sier du at du fortsatt er spinkel. Det betyr mer MAT! Et lite tips som er kjekt er: 3l helmelk + 2porsjoner a 150g havregryn hver dag, i tilleg til et godt kosthold. Da blir det fart på sakene. Ikke vør redd for å legge på deg fett samtidig som du legger på deg muskler, ting blir mye lettere da.

Ellers når det gjelder treningen vil jeg anbefale deg å kjøre mest mulig baseøvelser (knebøy, markløft, benkpress, chins, militærpress, stangroing etc).

 

Ellers er iform.no og treningsforum.no veldig kjekke, les rundt på nybegynner delen. Gidder faktisk ikke linke deg, da du bør klare dette selv hvis vil ha resultater med treningen din,

Lenke til kommentar

hallai!

 

du skal være litt forsiktig med å trene tungt før du er 16 år. Det kan føre til at du trener deg skeiv siden du vokser.

 

kropsmassen kommer naturlig litt senere, men viktigeste er å spise mye.

si at du spiser 5 måltider for dagen, variert men bør innholde en blanding mellom protein og karbohydrater.

 

for å få mest utnyttelse av proteinet trenger man nok karbo.

sier ikkje at du skal springe ut å kjøpe en feit burger, det er en dårlig løsning.

 

det spørs hvor mye trening du driver med.

 

eg har hatt et år pause fra trening nå, men skal starte opp igjen.

normalt tidligere trente eg 12 timer i uken, spiste opp det eg kunne få tak i, og det funket.

 

lag deg en matplan.

 

kjøp inn litt protein pulver, du blir ikkje noe supermann av det, men motivasjonen blir bedre og restutisjonsfasen går fortere.

 

sammen med utvalgte måltider eller rett etter trening kjører du nedpå en shake og en banan.

etter du har trent en stund, kan det være greit å begynne på kreatin, dette gjør at kroppen tar opp mer vann i kroppen, noe som fører til at du holder ut litt lenger i treningen. men igjen skal ikkje du kjøre kreatin i noe lengre perioder enn 2 uker før du har et opphold.

 

når det kommer til en treningsplan, så må du legge det opp til hvor ofte du går på trening.

treningsøktene trenger ikkje vare så lenge, totalt en time bør være nok. kroppen får dårligere utbytte av treningen etter lenger økten varer.

 

hvile er noe av det viktigste,hvile mellom økter og NOK SØVN!

 

la oss si du trener 3 dager i uken.

 

slå sammen 2 muskelgrupper, f.eks bryst og biceps, skuldre og triceps, ben og mage + rygg.

man har mangen forskjellige metoder for å trene de gruppene, derfor lag en plan som varer noen uker, så endrer du treningsmønsteret.

 

kjør god oppvarming før du sitter i gang hovedøkten, skal du bygge muskler må du trene litt mer eksplosiv styrke med litt tyngre vekter.

 

trener man bryst, vil man etter en tid se større ut, ikkje at det har noen nytte i livets samenheng:P trening av triceps vil få armene til å se større ut.

 

men uansett hvordan du har lyst å forme kroppen, beste er å trene alle musklene og ikkje bare de store gruppene.

 

det er alltid noen som vil være uenig i det som er sagt her nå. men dette er i vertfall av egen erfaring.

 

kunne ha lagd noen programmer til deg, men eg vet ikkje helt hva nivå du ligger på, så har eg litt dårlilg tid pga eksamen.

 

håper du forstår noe av alt rotet som er skrive her.

(siden du er litt høy, er det naturlig at du ikkje vil klare å løfte det samme som en som har kortere armer, bruk tiden til hjelp, TingTarTid)

Lenke til kommentar
hallai!

 

du skal være litt forsiktig med å trene tungt før du er 16 år. Det kan føre til at du trener deg skeiv siden du vokser.

 

blablabla

Her stoppet jeg å lese. Hvor i all verden har du dette sprøytet fra? Ned"arvet" kunnskap fra generasjon til generasjon? Allmennkunnskap? Jeg vil gjerne se en nyere forskningsrapport eller skikkelig artikkel som underbygger denne påstanden.

Endret av Expired product
Lenke til kommentar
hallai!

 

du skal være litt forsiktig med å trene tungt før du er 16 år. Det kan føre til at du trener deg skeiv siden du vokser.

 

blablabla

Her stoppet jeg å lese. Hvor i all verden har du dette sprøytet fra? Ned"arvet" kunnskap fra generasjon til generasjon? Allmennkunnskap? Jeg vil gjerne se en nyere forskningsrapport eller skikkelig artikkel som underbygger denne påstanden.

------------------------------------------------------------------------------------------

hehe

 

ja ikkje så langt i fra. har fått hørt en del i fra folk som skal vist nok ha peiling på slikt.

 

men uansett.. du kan ikkje si at en person på 12 år for å overdrive litt har godt av å trene tungt hardt og lenge??

 

det har det ver mange dokumentarer på hvor skadelig det har vert for de som har herjet på den måten. snakker ikkje om fotball, løping eller noe av det slaget. tenker utelukket på vekt trening.

 

om du har noe som sier at dette ikkje stemmer så vil eg gjerne vite det.

Lenke til kommentar
Et lite tips som er kjekt er: 3l helmelk + 2porsjoner a 150g havregryn hver dag, i tilleg til et godt kosthold. Da blir det fart på sakene.

 

Ja, spesielt hvis du vil ha kreft eller noe sånt.

 

Edit: Til de idiotene som tror jeg mener du VIL få kreft av å drikke så mye melk - NEI. Du VIL ikke få kreft av å røyke mye eller skrumplever av å drikke mye, men sjansene øker ekstremt masse, så ikke gidd. Du vil i form, right? Da er det jo greit å bruke noe som ikke kan komme til å skade helsa di!

 

Edit 2: Røyke for å bli slank, ikke sant? Kanskje det funker, men de langsiktige virkningene er mye verre enn alternativet... steroider hjelper deg nok å bygge kropp, men det er visse andre ting du kanskje risikerer at får unngjelde for det. Så velg et alternativ som er sunt, men ikke overdo it. Da kan det bli usunt igjen.

 

Melk inneholder både kalsium, vitaminer, mineraler og proteiner, men ta det nå litt rolig. Et alt for stort inntak av noe er IKKE bra, og det gjelder for omtrent alt du kan ha i deg. Tre liter melk hver dag er veldig mye mer enn du trenger, halvparten burde funke greit.

 

Hvis du vil se mindre spinkel ut er det en proteinshake hver morgen og etter trening som gjelder. Jeg har ikke råd til proteinpulver for tida, men en kar jeg kjenner som er like høy som deg og som sannsynligvis veide det samme før sommerferien, la på seg rundt 15 kilo på 4 måneder og har gått fra å bli kalt "hengslete" til "macho". Men fremdeles er det viktig å ha et sunt kosthold, du kan ikke bare ta piller og pulver blandet med vann(ooh, eller melk kanskje ;) )

Endret av SondreOverby
Lenke til kommentar

Du kan jo også prøve kreatin (kreatinfosfat). Det er et stoff som gjør at musklene tar opp mer vann og dermed blir du større. Samt at du blir tildels mer eksplosiv.

Jeg vil ikke anbefalle deg kreatin i din alder, jeg synes du er litt for ung. Desutten må du heller ikke overdrive inntaket av det om du begynner med det. Fordi det du kan oppnå da er at kroppen slutter å produsere de 2 g. som den produserer naturlig. Om du vil bruke det så bruk det kanskje i 2 uker og så hardu 2 uker pause. Dagsdosen kan være på 2-3 gram.

Lenke til kommentar

Sliter med samme problem som trådstarter. Trener mye vekter, og er veldig tynn og får ikke forbedringer mest sanynlig p.ga matinntaket. Jobber hardt og strever mye for å klare å ligge på 3000 kalorier daglig, men dette ser ikke ut til å være nok. Så finnes det virkelig noe her i verden som kan gi meg en bedre apetitt? Happy om noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Sliter med samme problem som trådstarter. Trener mye vekter, og er veldig tynn og får ikke forbedringer mest sanynlig p.ga matinntaket. Jobber hardt og strever mye for å klare å ligge på 3000 kalorier daglig, men dette ser ikke ut til å være nok. Så finnes det virkelig noe her i verden som kan gi meg en bedre apetitt? Happy om noen kan hjelpe!

 

 

hehe.

 

apetitten er ikkje alltid like lett å styre.

noe som funker er å starte dagen med en shake, man blir mer sulten når man begynner på protein. nok søvn hjelper om du vil bygge kropp.

 

en frokost som eg brukte for 2 år siden, bestod av noen skjeer med vaniljeis, 3 rå egg, melk havregryn, banan og sjokolade proteinpulver og litt sirup i en blender:P

heh frokosten var ca på 2800 kalorier. va bare one eg ville teste ut for å prøve å legge på meg. var et tips eg fikk av noen styrke løftere.

 

men kan ikkje si eg merket noe forskjell, utenom at man måtte på do 4 ganer pr dag.

 

viktigeste er at man spiser litt ca 2 timer før trening, så trykke nedpå mat rett etter treningen, helst mat som kroppen lett fordøyer. fins ingen gode snareveier.

Lenke til kommentar

58kg i benkpress haha! Man er jo pingle om man ikke klarer sin egen kroppsvekt.

 

-Glem frokosten

-Bruk smør på brødskivene.

-Spis før du legger deg.

-Bruk sjokade, nugatti, baconost, annet kjøtt/ost. IKKE spis skinke det er faktisk ganske healthy.

-Spis deg stappmett.

 

-Når du er på skolen kjøp taco-baguetter, pølser.

-På videregående må du søke stipend så du kan kjøpe fast food.

Endret av Lubben
Lenke til kommentar
58kg i benkpress haha! Man er jo pingle om man ikke klarer sin egen kroppsvekt.

 

-Glem frokosten

-Bruk smør på brødskivene.

-Spis før du legger deg.

-Bruk sjokade, nugatti, baconost, annet kjøtt/ost. IKKE spis skinke det er faktisk ganske healthy.

-Spis deg stappmett.

 

-Når du er på skolen kjøp taco-baguetter, pølser.

-På videregående må du søke stipend så du kan kjøpe fast food.

 

Skjønner hvor du får brukernavnet ditt fra i alle fall.

Er det der seriøse råd?

Lenke til kommentar

Trådestarter og Havard_92.

 

Det kommer med alderen :)

 

Jeg var ca 182 høy og veide 60-64 helt ifra jeg var 15 til ca 21-22. Var "normalt" aktiv og trente litt innimellom, men gikk aldri opp i vekt uansett hvor mye jeg spiste...

Men nå, 2 år senere (jeg er 24) veier jeg 84, og nå er jeg veldig ute av form. Pleier også gå opp endel kilo når jeg trener...

 

Så det kom egentlig bare med alderen på meg.

Man går vel opp noen kilo med kreatin også, kan jo hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Hehe, har hørt det ja at mange går opp i vekt ettersom de blir gamlere. Men jeg vil helst ikke vente noen år, for dette gjør at jeg også stangnerer på styrketreningen! Har vurdert å bli usunn bare for å gå opp i vekt, burde jeg få i meg 100g sjokolade kanskje daglig? Nøtter er ganske genialt ja, men er allergisk mot peanøtter, og har finni ut at de fleste andre typene ikke er noe gode...

Lenke til kommentar

Peanøtter er jo ikke nøtter i det hele tatt. Peanøtter er en belgvekst.

 

Sitat fra treningsforum:

 

Dette er egentlig ingen nøtt, men en belgvekst. Derfor er ikke fettkvaliteten like bra som hos nøtter, og det er en veldig allergifremkallende matvare. For de som tåler den har det imidlertid en del bra egenskaper. Peanøtten er proteinrik og inneholder resveratrol som er en antioksidant som synes å beskytte mot blant annet Alzheimer. Peanøtter er således mye bedre enn potetgull og ostepop, selv om ordentlige nøtter er det aller beste.
Endret av Expired product
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...