Gå til innhold

Kommentartråd for: Mreinhas Ikea ps vannkjølte, hybrid amd/intel ati/nvidia dual socket pc!


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Kult! Skal bli artig å få se sluttresultatet.

 

Ja det skal bli spennende. Har planene klare, og i hodet mitt ser de veldig bra ut. Tror folk vil bli sjokkert over ett par av løsningene som jeg har valgt, vil bli mye bilder og forklaringer bare IKEA kunne ha levert skapet mitt snart!

 

Dropper også det å bruke nagler til og feste metallplatene, de skal limes med ett super lim jeg har klart og skaffe fra en håndtverker! Skal vist holde bedre og se penere ut! Sliter dog litt med og skaffe ett sluk jeg trenger til bunn av skapet mitt i tilfelle en lekkasje skulle oppstå. Sjansen er stor for att jeg kjøper en liten pumpe til dette også. En ting er sikkert, det blir enormt med kabler, men ingen vil syntes. Noe jeg syntes er deilig.

 

Har også utvidet planen noe, mulig jeg lager ett deksel som kan skjule kontrollene, altså start, restart, lys til beina, viftekontrollere og pumpekontrollene.

 

Om det viser seg att radiatoren som er 9x 120mm blir for tung for taket av skapet selv etter att det er forsterket er det mulig det kommer 4 stolper som skal holde den oppe, for att dette skal bli pent så skal det henges opp en liten skjerm der! Dette er dog kun om det blir nødvendig.

 

En ting er sikkert! Jeg gleder meg til og begynne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dette blir knallbra ! :thumbup:

Mellom grunning og lakkering skal jeg gå på med kanskje 2200 papir(?). Klarlakken skal jo også sitte, så her blir det også superfint papir.
Helt meningsløst. Jeg vil si at et 600 og 800 papir er passelig til å bruke mellom grunningen og lakken. Noe finere enn det har du ikke noe igjen for. Lakken flyter og fyller ut resten.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Helt meningsløst. Jeg vil si at et 600 og 800 papir er passelig til å bruke mellom grunningen og lakken. Noe finere enn det har du ikke noe igjen for. Lakken flyter og fyller ut resten.

Njaaa. Helt meningsløst er det vel ikke, men 2200 papir er vel muligens litt overdrevet. Hvis man vil unngå sliperiper, så er det viktig å la grunninga herde skikkelig før man tar den siste finpussen, siden lakk har en tendens til å ''synke'' litt. Jeg ville brukt 600 papir først og så 1200 til slutt kanskje. Men egentlig så tviler jeg på om man vil se sliperiper overhodet, såsant ''dingsen'' ikke skal stå ute i sollyset og bli saumfart på en nesetipps avstand.

Lenke til kommentar

Jeg bare konstaterer at min arbeidskolega som jobber med billakkering aldri går på med fin-smergel på flater som skal dekkes med et skikkelig lag lakk(han har ikke høyere gradering enn 800 og det sier jo litt).

 

En 2200 gradering egner seg til å polere med. Vet at folk som driver med lapping av cpu og kjøleblokker kan være så hysteriske at de kjører på med slik "høyglanspolering", men i lakkeringssammenheng vil jo dette føre til at lakken binder dårlig mot underlaget.

Et 600 papir er fint for å fjerne dype slipespor etter at grovslipingen er tatt og dersom en skal legge tynne skikt kan kansje også 800 papir være fordelaktig. Dette kan kansje variere i forhold fra arbeid til arbeid og lakkerere i mellom, men cluet er å gå gradvis finere for å spare seg arbeid, samt å vite når en har slipt nok med hver enkelt gradering.

 

Jeg skal ikke si at en 1200 gradering er meningsløs i alle sammenhenger, poenget mitt var at 2200 gradering er bortkastet energi og vil ikke gi en bedre resultat under noen omstendigheter når det gjelder forarbeide mellom lagene med lakk.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Takker for noen gode svar, tror jeg da holder meg til 800 papir.

Har også ordnet meg med en som skal lakkere for meg, så da forsvant egentlig stort sett hele problemet. Han har sagt seg villig til og slipe imellom alle strøka som blir. Så da er det jo greit. Grunninga blir gjort av meg derimot. Håper dette vil føre til en bedre finish!

 

Nå sitter jeg også med alle komponentene til viftestyringa i hus :blush:

Kommer masse om dette på søndag tenker jeg!

Lenke til kommentar

Godt og se att noen følger med:) Nå skal jeg til og begynne med viftestyringa. Dette burde dere glede dere til! Blir masse bilder, masse lodding og helt sikkert gøy!

 

Heigren, artig og høre att det er fler enn meg som liker prosjektet. Vet ikke hvor gammel du er, men siden du får skapet til bursdag så burde du tenke over kostnader. Jeg kunne sikkert ha kjøpt meg ett par kabinetter for den prisen dette koster. Her kan du få en liten oversikt:

 

Skapet: Gratis :woot:

Plexiglass: 110,-

Plexiplater: gratis :woot: (Takker kiwi for den)

Verktøy i div form: 800,-

skruer etc: 500,-

Kabler: 500,-

Glassbeina: 25,- på nille :p

hovedkorta og psu feste: 750,-

Lys: 900,- (ikke bestilt enda, men dette blir fett. Kommer 4 mindre lyskastere, neonwire og 4 lysdioder)

Viftestyring for 24vifter: 750kroner inkl toll. (Om du skulle ha kjøpt de ferdig så hadde det kostet en formue)

maling og sliping: 800,-

låser til skapet: 150,-

isolering: 1000-1500,-

 

Totalt: 6785,-

 

Dette er uten hardware og vannkjøling. Så jeg må vel ut med en 20 lapper til. Altså ikke veldig billig. Nå skal det sies att jeg hadde alt av verktøy, skruer og kabler fra før av. Grunnen til att isoleringa blir så dyrt er fordi jeg skal ha noe ordentlig! Orker ikke billige matter som ikke isolerer en shitt.

Lenke til kommentar
nice viftestyring, men hadde vel vært greit med et lite kretskort å montere dette på? :p

 

Joda det kan du gjerne si. Valget stod mellom ett veroboard eller gjøre det slik jeg gjorde det.

 

Planen er ganske enkelt og feste pot.met til en frontplate, kablene vil gå til siden av kabinettet hvor kjøleribbene vil bli montert sammen med regulatoren. Dette burde gi en meget god effekt når det kommer til kjøling. Siden cora radiatorene mine vil sitte på hver side av kabinettet så tror jeg effekten vil være betydelig.

 

Har kun testet viftestyringen på 5volt nå med ett meget godt resultat, viftene jeg har testet kjører på en så lav spenning som 3.5 volt. Null støy. Dog vil kabinettet kun inneholdet 4vifter. Men 2/3 pumper til vannkjøling som også vil være regulerbare.

 

Skal bli spennende og se hvordan jeg løser resten når kabinettet er malt! Snart ferdig med og slipe :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...