Toppjakt Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hei,skal kjøpe meg salongrifle til toppjakt,den må ha kikkert eller monterbar kikkert.(Helst medfølgende kikkert,så du ser gugelen godt.) Prisen vil jeg skal ligge på en 2000kr,er det mulig å skaffe seg et sånt våpen? Og hvor,send gjerne link. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Kan du strekke deg til det dobbelte, får du noe av det beste i ei Brno... Lenke til kommentar
Perazzi Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Salongrifle brukes ikke til toppjakt, isåfall så blir du den eneste jeg har hørt om.. Se forøvrig: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1024318&st=0 Rifler i kalibre: 308, 30-06, 6,5×55, og 7mm rem mag er alle perfekte til toppjakt. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 .223 skal vel også være veldig bra? Lenke til kommentar
arni7882 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Salongrifle brukes ikke til toppjakt ...På grunn av at salong kun er tillatt brukt på vilt opp til en hares størrelse, men ikke hare. Storfugl er større enn hare og orrfuglen er vel i grenseland (delte meninger om dette). Vil uansett ikke anbefale salong til dette formålet, med mindre du skal på toppjakt etter trost og småfugl Selv bruker jeg kaliber 6,5x55 med helmantlet ammunisjon til toppjakt og er godt fornøyd med det. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hva i alle dager er det store beistet som ligger ved siden av riflen din? Det er ikke en kongeørn vel...? Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Det kalles vel tiur Med et vist forbehold for at det kan være en orrhane ^^ Endret 4. desember 2008 av -stiaN Lenke til kommentar
Arne Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Er jakt på slikt lett tilgjenglig i norge? Bare å ringe et grunneigerlag i Buskerud og ta med børsa uten noen form for fellingsløyver...? Lenke til kommentar
jan-tore Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Du må søke onkel blå etter tillatelse for kjøp av salongrifle ,hvis du skriver at den skal brukes til jakt tror jeg du vil få problemer med tillatelsen. det er jo nesten ikke noe annet en rype du kan jakte på med en cal.22 LR. Særregler for småviltjakt Til småviltjakt er det tillatt å bruke haglgevær og rifle. Blir det brukt haglgevær, skal det maksimalt være mulig å ha to skudd i hagla. Ved bruk av halvautomatisk rifle under småviltjakt, er det bare tillatt å ha inntill tre skudd i geværet (to i magasinet og et i kammeret). Salongrifle (salonggevær) i kaliber 22 LR kan bare brukes til jakt på viltarter som opp til en hares størrelse, men ikke til hare. Salongrifle i kaliber 22 LR er derfor ikke lovlig til felling av bl.a. storfugl, gjess, skarv og større viltarter. Lenke til kommentar
junkhouse Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Er jakt på slikt lett tilgjenglig i norge? Bare å ringe et grunneigerlag i Buskerud og ta med børsa uten noen form for fellingsløyver...? Tiur er det da i Samnanger også... Lenke til kommentar
Arne Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Mye rart her i fjorden vet du.. Skal visstnok være tiur i Kvam også, men forholdsvis lite. Er samnanger perfekt for toppjakt? Syns det høres litt tøft ut. Hvilke arter er det som vanligvis sitter på toppene? Er det bare å gå rundt i skogen og se om det sitter fugler på toppen av trærne? Du må søke onkel blå etter tillatelse for kjøp av salongrifle ,hvis du skriver at den skal brukes til jakt tror jeg du vil få problemer med tillatelsen. Såvidt jeg forstår skal det være en smal sak å få tillatelse til å bruke .22LR til jakt, har hørt om veeeldig mange andre som har fått det. I såtilelle skriver jeg rypejakt på søknaden, siden den skal brukes til det. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Ofte er det faktisk slik at man ikke får den innvilget til "trening" og må skrive jakt. Kommer ann på våpenkontoret. Endret 5. desember 2008 av Cardinal Lenke til kommentar
Arne Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ofte er det faktisk slik at man ikke får den innvilget til "trening" og må skrive jakt. Kommer ann på våpenkontoret. Det er derfor jeg skal skrive rypejakt. Du får vel ikke innvilget søknad for salong til trening så lenge du ikke er medlem i skytterklubb og har mulighet for å bruke den til trening. Hvis man skal bruke den til jakt, er man jo selvsagt registrert i jegerregisteret, og kan da jakte med den. Men det kan man ikke hvis man ikke er medlem i jegerregisteret. Sist gang jeg skulle fylle ut en slik søknad stod det at man måtte legge ved bevis på at man aktivt trener i en skytterklubb hvis man skulle bruke det som grunnlag for ervervelse. Så om det varierer fra politidistrikt til politidistrikt vet jeg ikke helt. Ser ikke helt problemet med å oppføre rypejakt som grunn! Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Du får vel ikke innvilget søknad for salong til trening så lenge du ikke er medlem i skytterklubb og har mulighet for å bruke den til trening. Noen våpenkontorer innvilger med "trening" på søknaden, andre ikke. Jeg vil anbefale at du tar en tlf og sjekker før du skriver "jakt". Det ffor å slippe å bruke opp ett av de 6 våpnene i den nye garderoben på salongrifla. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Har du fått godkjent riflen til trening uten å være medlem av treningsklubb? Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Vet om andre som har det. jeg skrev jakt på min siste 22 og angrer litt på det nå. burde nok prøvd trening først. Lenke til kommentar
Marrochi Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Vet om andre som har det.jeg skrev jakt på min siste 22 og angrer litt på det nå. burde nok prøvd trening først. Eg skreiv jakt og trening på min søknad, ingen problem å få det innvilget. Lenke til kommentar
Marrochi Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hei,skal kjøpe meg salongrifle til toppjakt,den må ha kikkert eller monterbar kikkert.(Helst medfølgende kikkert,så du ser gugelen godt.)Prisen vil jeg skal ligge på en 2000kr,er det mulig å skaffe seg et sånt våpen? Og hvor,send gjerne link. Viss du skal kjøpe nytt våpen til toppjakt blir det for dumt å kjøpe 22lr. Kjøp heller eit grovere kaliber som er egnet for toppjakt. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Vet om andre som har det.jeg skrev jakt på min siste 22 og angrer litt på det nå. burde nok prøvd trening først. Eg skreiv jakt og trening på min søknad, ingen problem å få det innvilget. Nei med jakt og trening er det ikke noe problem. Men jeg skulle ønske jeg hae prøvd meg med bare trening. Lenke til kommentar
kimweisner Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Er det lov til og gå på storfugel jakt med en 22. magnum da? Vurderer og kjøpe en 22 magnum til storfugel jakt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå