Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Flash av BIOS gikk galt, MSI Eclipse X58

Anbefalte innlegg

I dag skulle jeg oppgradere BIOS'en på MSI Eclipse X58. Etter å ha innstallert den nye BIOS versjonen fikk jeg opp melding om at det var "success" og den vil nå starte om igjen i etter 5 sekunder. Da den egentlig skulle startet om igjen ble den bare stående å gå uten å restarte systemet. Så jeg lot den surre og gå i ca 5-6 min før jeg skrudde av og på igjen. Etter dette fikk jeg aldri noe bilde på skjermen, maskinen starter, men ingen bilde. Etter kanskje 50 sekunder skrur restarter den, men aldri noe bilde. Hva har gått galt? er det mulig å gjøre noe for å få tilbake den gamle biosen? Jeg ser ikke helt hvordan det skal gå uten noe bilde på skjermen. Må kortet sendes inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant noe lignende her og her.

Vet ikke om dette ødelegger muligheten for å kjøre ny bios rett fra USB-pen, men det er vel verdt et forsøk.

Fant ikke noe info om evt. andre dual BIOS muligheter, men det er jo noe du kan sjekke opp.

EDIT:La til en ekstra link.

Endret av IceHeim
Lenke til kommentar
Jeg hadde det samme problemet på min asus maxmiums ii forumla. Brukte du OS-update?

Iallfall i mitt tilfelle måtte jeg sende Hk'et tilbake, men fikk et nytt etter 3 uker. Komplett er ganske grei på sånne ting, bios update skal egentlig ikke gå på garantien.

Nei, brukte m-flash i biosen. Flasha fra USB pinne, alt gikk etter boka, men allikevel gikk det til dundas.. Men jeg ser på de linkene IceHeim sendte at MSI selv hart gått ut og sagt at det ikke lønner seg og update bios med m-flash fordi det ikke fungerer helt. Er jo ganske dårlig av MSI og ikke sjekke dette på forhånd for de distribuerer hoverkortene til salg.

Lenke til kommentar

Det er nok at hovedkort produsterne har det så pass travelt med å legge ut nye updateringer at de ofte er i beta når du slippes ut.

Men nå skal det sies at Asus hadde laget update bios programmet i 32bit og ikke sagt noe som helst om det. Og det var nok derfor mitt hovedkort ble ødelagt. Men når jeg fikk det nye hovedkortet gikk det helt fint å bruke bios updaten.

Men du kan jo prøve å la batteriet stå ute av maskinen overnatten, før du sender den tilbake eller kjøper nytt

Lenke til kommentar

Har selv Maximus II Formula og det har jo dual BIOS ved jumper på hovedkortet, så om du ikke tok knekken på begge to kunne du trolig kommet deg kjappere ut av den knipen. Dog så ser det ut til at dette ikke er tilfellet for trådstarters kort, så her bør han nok kontakte nettbutikken for tilbakelevering.

Forsåvidt en god idé denne M-Flashen, men den gir dessverre ikke noen reell backup i nødsfall.

Edit: leif

Endret av IceHeim
Lenke til kommentar
Har selv Maximus II Formula og det har jo dual BIOS ved jumper på hovedkortet, så om du ikke tok knekken på begge to kunne du trolig kommet deg kjappere ut av den knipen. Dog så ser det ut til at dette ikke er tilfellet for trådstarters kort, så her bør han nok kontakte netbutikken for tilbakelevering.

Forsåvidt en god idé denne M-Flashen, men den gir dessverre ikke noen reell backup i nødsfall.

Edit: leif

Gjorde nok det :p men var like død.

Men jo ring, og prøv å forklare det godt. Du burde få et nytt et uten noe problem

Lenke til kommentar

Har prøvd å ringe de (Netshop), uten svar.. Skrev et returskjema som jeg fant på hjemmesiden deres, men det gjorde jeg før jeg visste at det var et gjennomgående probøem. Håper netshop har greie på problemet, og at det ikke kun er jeg som ber om å få levere tilbake et defekt hovedkort.

Lenke til kommentar
Jeg hadde det samme problemet på min asus maxmiums ii forumla. Brukte du OS-update?

Iallfall i mitt tilfelle måtte jeg sende Hk'et tilbake, men fikk et nytt etter 3 uker. Komplett er ganske grei på sånne ting, bios update skal egentlig ikke gå på garantien.

Hvorfor skal ikke BIOS update gå på garantien?

I de fleste tilfeller der offisiell BIOS update er nødvendig er det fordi kortet har mangler som gjør at produsent/butikk hadde fått det i retur av meg anyway pga. forbrukerkjøpslovens retningslinjer om mangler. Død etter uoffisielle patchede/hacket firmware skjønner jeg dog godt at ikke er garantisak.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Så å legge inn ny BIOS som fikser en feil du har ødelegger garantien? Hurramegrundt.

Om du ødelegger garantien har du fremdeles reklamasjonsrett i Norge. Har aldri opplevd at flashing tar knekken på hardware selv, men regner med at 90% av alle saklige butikker ordner opp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med dette har jeg fikset bios på 2 acer laptop og 1 dell 380 workstation.

Phoenix Bios Crisis Recovery Disk

1. Make USB flash boot disk

2. add to the usb disk the original bios file and copyes of the bios with diferent ex. like bios.bak, bios.wph, bios.rom and executable files autoexec.bat and fix.bat with string "PHLASH16 /mode=3 /x bios.WPH" and the patcher phlash16

3. unplug the battery

4. unplug the ac/dc cable

5. plug the USB disk

6. hold keys [Fn]+[Esc] (or [Crtl]+[Esc] opt.)

7. during holding the keys plug the ac/dc cable

8. press the power button on laptop

9. release the keys [Fn]+[Esc] (or [Crtl]+[Esc] opt.)

after short time press one more time [Fn]+[Esc] (or [Crtl]+[Esc] opt.)

I have sucseed after 5 try.

DEAR "murchin" AND "NoClaim" YOU NEED TO HAVE AN EXTERNAL FLOPY DISK (WITH USB CONECTION) FOR SURE SUCCED.

WHEN YOU GET THIS, YOU MUST DOWNLOAD (IN ANOTHER PC OF COURSE) THE "Crisis Recovery Disk" FROM http://www.rechner.org/b1800.html.

AFTER THIS YOU MUST HAVE THE ORIGINAL BIOS VERSION FOR YOUR LAPTOP FROM THE SHITE OF ACER. WHEN YOU DO THIS YOU MUST RENAME YOUR BIOS VERSION TO "bios.wph" AND COPY - PASTE IT TO THE "crisis recovery disk" DIRECTORY.

AFTER THIS YOU MUST RUN "wincrisis.exe" TO CREATE A "minidos crisis disk"

***OF COURSE ALL OF THIS MUST DO IN ANOTHER COMPUTER WHICH I PREFER TO BE A PC BECAUSE IT MORE EASY. AS YOU UNDERSTAND THE "crisis disk" IS A FLOPPY DISK , NO USB KEY OR CD OR USB MEMORY STICK***

WHEN YOU HAVE DONE ALL THIS YOU MUST q

1. UNPLUG THE BATTERY AND THE AC/DC CABLE

2. PLUG THE EXTERNAL FLOPPY DISK DRIVE TO YOUR LAPTOP, (WITH THE "crisis disk" IN IT)

3. HOLD KEYS [Fn]+[Esc]

4. DURING HOLDING THE KEYS PLUG THE AC/DC CABLE

5. PRESS THE POWER BUTTON

6. RELEASE THE KEYS [Fn]+[Esc] AT THIS STEP YOUR LAPTOP MUST BEGIN READ THE FLOPPY DISK AND YOU MUST WAIT ABOUT 1 OR 2 MINUTES. THEN IT WILL START BEEPING. YOU MUST WAIT AGAIN. THEN IT WILL RESTART AUTOMATICALLY AND .... PHOENIX ITS ALIVE AGAIN !!!!!! ***IF WILL NOT START BEEPING AFTER READ THE FLOPPY DISK YOU MUST TRY AGAIN AND PROCEED TO THE STEP No 7

7. AFTER SHORT TIME PRES ONE MORE TIME [Fn]+[Esc] (MAYBE YOU WILL NOT NEED TO DO THIS STEP)

MY FRIENDS YOU MUST BE PATIENT AND YOU MUST HAVE FAITH.

IF IT WILL NOT WORK WITH THE 1st TIME YOU MUST TRY THIS AGAIN AND AGAIN.

MAKE SURE THAT YOU USE THE ORIGINAL AND RIGHT BIOS VERSION FOR YOUR LAPTOP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...