Gå til innhold

Overvektig 16 åring trenger hjelp til trenings program!


Anbefalte innlegg

Hei.

Er desverre som mange andre, overvektig.

Kan begynne med litt basic info om meg selv:

Høyde: 180-185

Vekt: 97Kg

Har kraftig beinbygning. Fette har lagt seg spessielt rundt låra ogg magen. Det er dette jeg vil ha vekk. (helst bytta med muskler).

 

Jeg trenger da hjelp med kosthold og et trenings program. :)

Jeg har 5*45min "trening" på skolen + 2 timer med trening på tirsdager (innebandy).

 

Jeg er ikke så veldig lysten på å ut å jogge. Det er dessidert det værst som finnes for min del.

Jeg håper på MANGE svar med tips og råd.

Jeg vil ikke ha noen innlegg som dette: "du må bare ta deg i nakken og begynne å jogge og spise mindre godteri"

 

Trenger motivasjon. Gruer meg veldig til vi skal ha bading på skolen i mars en gang.

 

Oppsumering:

Overvektig 16 åring 1klasse VGS trenger motivasjon og tips/råd til hvordan trene mest mulig efektivt + gode råd ang. mat (Spiser en god del godteri).

Ser også gjerne at dere forklarer hva øvelsene dere poster går ut på og hvordan man gjennomfører dem.

 

Mål: Bli slank, og bytte fettet ut med muskler.

 

Har ikke tilgang på treningssenter e.l. Har manualer jeg kan bruke.

Mat jeg spiser i løp av en dag, kan variere litt (Frokost og lunsj er konstant):

Dette pleier det å gå i:

Frokost: To kneip brødskiver med nugatti

Lunsj: 4 kneip med smelta ost, grillkrydder og ketshup pluss at jeg ofte kjøper meg et horn eller en tebriks i kantina

Er egentlig ikke sulten, men føler et slags indre press på at jeg må ha det. (hørtes dumt ut)

Middag: Masse forskjellig. Mamma mat. Oftest poteter, gulerøtter div. kjøtt. Mye rart og varier.

Ofte godteri om jeg får tak i. Føler meg avhengig av det rett og slett. Får svekka dømme kraft, og etter jeg har spist (ofte 2-300 gram) får jeg dårlig samvittighet og blir deppa og spiser litt til.

 

Har greid å kutte ned litt på godteriet, spiser bare når jeg "får tak i" (bor på landet, 5km til butikk). Ofte stjeler jeg fra mamma og pappa, noe som fører til fryktelig konflikter mellom oss.

 

Jeg får si: Tusen takk til de som vil hjelpe meg :cry:

Endret av Dott^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette pleier det å gå i:

Frokost: To kneip brødskiver med nugatti

Lunsj: 4 kneip med smelta ost, grillkrydder og ketshup pluss at jeg ofte kjøper meg et horn eller en tebriks i kantina

Er egentlig ikke sulten, men føler et slags indre press på at jeg må ha det. (hørtes dumt ut)

Middag: Masse forskjellig. Mamma mat. Oftest poteter, gulerøtter div. kjøtt. Mye rart og varier.

Ofte godteri om jeg får tak i. Føler meg avhengig av det rett og slett. Får svekka dømme kraft, og etter jeg har spist (ofte 2-300 gram) får jeg dårlig samvittighet og blir deppa og spiser litt til.

 

Har greid å kutte ned litt på godteriet, spiser bare når jeg "får tak i" (bor på landet, 5km til butikk). Ofte stjeler jeg fra mamma og pappa, noe som fører til fryktelig konflikter mellom oss.

 

Lagger dette til i første post også.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

I dette tilfellet, så er vel det beste for deg å ta deg i nakken å komme deg ut. Trenger vel ikke å jogge, men gå rask gange. Når du først er ute, og er varm i kroppen (og har noe god musikk i øra) så får du mye motivasjon på å fullføre jogge runden.

 

Og som en del andre. Ikke bry deg hvis du treffer på noen kjente når du er ute å går. Drit i dem.

 

Greit nok at du spiser godteri, de fleste tar seg noe av og til, men prøv å hold deg vekke fra det i hverdagen :)

Lenke til kommentar
I dette tilfellet, så er vel det beste for deg å ta deg i nakken å komme deg ut. Trenger vel ikke å jogge, men gå rask gange. Når du først er ute, og er varm i kroppen (og har noe god musikk i øra) så får du mye motivasjon på å fullføre jogge runden.

 

Og som en del andre. Ikke bry deg hvis du treffer på noen kjente når du er ute å går. Drit i dem.

 

Greit nok at du spiser godteri, de fleste tar seg noe av og til, men prøv å hold deg vekke fra det i hverdagen :)

Der er 2 av hovedproblemene mine: Godteri og ut på tur.

Sliter veldig med å komme meg ut og å ikke spise godteri i uka.

Noen råd?

Lenke til kommentar
bytt ut godteriet med frukt og yoghurt. kjøp deg en benkpress, og manualer. Styrketrening er bra fettforbrenning. Mye gøyere enn å jogge!

Vet ikke om jeg har plass til en benkpress. Hvor mye koster det og hvor får jeg kjøpt det annet en i nettbutikk?

 

 

Har også "manbobs" som jeg er innihelvete flauer over. Tørr ikke å gå i bare t-shorte på skolen. I gymmen er det et helvete. Eneste jeg tenker på er om de andre ser "manbobsa" mine tydlig. :(

 

EDIT: Funker denne Gerilja kardio greia så bra som den skal ha det til? Husk, jeg har mye fett som skal vekk.

Endret av Dott^
Lenke til kommentar

Noe av det viktigste her er nok kostholdet. Du blir nok kvitt ganske mange kalorier ved å kutte ned på godteriet. :)

 

Det hele handler om kalorier ut versus kalorier inn. Du må forbrenne mer enn du bruker for å gå ned i vekt.

 

Jeg vet at det er svært vanskelig, men hvis du hadde greid å kun innta godteri i helgene hadde nok dette gjort utslag.

 

Hvis du vil legge litt arbeid i det, bør du lese litt om kosthold rundt omkring på internett. Finn så ut sånn ca hvor mange kalorier du bruker i løpet av en dag, og kutt 5-600, samtidig som du balanserer kostholdet ditt litt mer (proteiner, fett, karbohydrater).

Lenke til kommentar

Begynn med styrketrening for å "stramme" opp kroppen, samtidig som du prøver å kutte ned på det usunne (godteriet). Kommer du deg ned i vekt samtidig som du trener styrke (knebøy, markløft, benkpress) så kan du få meget bra kropp. Men det krever som sagt to ting, sunt / mindre usunt kosthold, og styrketrening.

Lenke til kommentar
Begynn med styrketrening for å "stramme" opp kroppen, samtidig som du prøver å kutte ned på det usunne (godteriet). Kommer du deg ned i vekt samtidig som du trener styrke (knebøy, markløft, benkpress) så kan du få meget bra kropp. Men det krever som sagt to ting, sunt / mindre usunt kosthold, og styrketrening.

 

Takk for svar folkens.

To ting:

1. Er dette Gerilja kardio så bra som man skla ha det til?

2. Hva er og hvordan gjør man markløft?

Lenke til kommentar
Bytt ut godteri med bananer/annet som er godt. Spis så ofte du greier, du skal ikke spise deg mett, men bare spise.

 

Prøv å ta deg en jogge tur om morgenen. Gerilja kardio.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=23

 

Prøv å være så aktiv du greier.

Du anbefaler en overvektig 16 åring gerilja kardio for å slanke seg?

Vet du hvilket stress dette fører på knær, ankler osv når man er overvektig?

 

Get fit to run, not run to get fit!

 

Til Dott:

Spis mindre, beveg deg mer. Det er ikke mer komplisert en dette.

DU må bestemme deg for at det faktisk er dette du vil. Når du har gjort dette, er det ikke vanskelig.

 

Hold det helt basic og enkelt.

Lenke til kommentar
han er jo ikke sjukt overvektig, så vil ikke tro han har problemer med å begeve seg, vet bmi er ett nøkterent tall, men siden han sannsynligvis ikke er veldig aktiv innen trening så kan det brukes som en pekepinn, og bmi havner på 25, no som akkuart er vippepunktet...

Jeg har en BMI på 27-28

Skal sies at denne "BMI'en" ikke er så veldig bra å gå etter, da jeg har veldig kraftig beinbyggning.

Lenke til kommentar

BMI og lignende er knekkende likegyldig om du ikke føler deg vel med kroppen din slik den er nå. I første omgang er det en ting som er viktig for deg, mer kaloriforbruk enn inntak. Ikke bekymre deg for løping, om du kan få deg en gåtur på rundt en time daglig er du veldig godt i gang. Gjør det en 2-3 uker, allerede da vil du merke forskjell.

Deretter kan du øke tempo, supplere med enkle styrkeøvelser etter gåturen mens du ennå er varm. Husk å ta det gradvis. Og det viktigste er din egen innstilling. Ligger du unna søtsakene kommer resultatene enda fortere. Og ja, kroppen din blir avhengig av sukker, men dette suget forsvinner fort, etter noen dager om du kutter det ut.

Lenke til kommentar

Siden en paranoid tok seg nær av første setningen min, kan man stryke den. Jeg tar utgangspunkt i trådstarters spørsmål, prøver å gi noen tips om hva han kan gjøre. Han føler seg ikke vel slik kroppen ser ut, det kan gjøres noe med. Man trenger ikke en skala for å bekrefte det.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...