Gå til innhold

nettbutikk må holde avtalen?


PaQuit

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For noe dager siden så var det noe feil på en nettbutikk. Prisen var mye lavere enn det skulle vare. Jeg unyttet feilen og bestilte et par ting fra siden og fikk ordrebekreftelse på tingene jeg bestilte. Dagen etter har dem kansellert tingene mine uten en eneste beskjed.

Har jeg forsatt krav på tingene mine til samme pris som jeg fikk den dagen? Siden det var feilen var på deres side og at jeg har ordrebekreftelse på det...

 

-P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt mer usikker enn det dere er. Dersom vi legger til grunn at betydningen av forbrukerkjøpslovens §37 er at pris i annonser osv skal holdes, og også legger til grunn at han ikke nødvendigvis burde visst bedre, så er det vel en mulighet for en sak her. (at han skulle få en xbox til 300 blir nok noe tynt, men mesteparten av tilbudet der var vel to spill for 349,-, som ikke virker helt bak mål).

 

Forbrukerkjøpsloven er jo ufravikelig, så dersom nettbutikkens "forbehold" vil føre til en mindre gunstig stilling for forbrukeren enn det forbrukerkjøpsloven krever så vil jo det forbeholdet måtte tilsidesettes. Det er lenge siden jeg tok kjøpsrett, og jeg ser definitivt at det er to sider av saken her, men jeg tror ikke den er så ensidig som det fremstilles.

Lenke til kommentar

Alinoe , dette har me opplevd før og praksisen på slike tilfeller er blitt ganske klar.

Om me tar elkjøpsaka der dei la ut PS2 til 10,-

1 person fekk kjøpe vara til denne prisen då denne personen ringte inn til elkjøp og fekk bekrefta prisen. Dermed hadde kjøper fått verifisert "rett" pris. Resten fekk ikkje ordrene gjennomført. Rett og slett for dette var åpenbar feilprising

 

ein Xbox 360 til 280 inkl spel er tydleg feilprising, og sidan kjøper her veit at dette er feilprising så fell alle hans rettigheiter vekk då butikken han heve salgskontrakta med åpenbar feilprising.

Lenke til kommentar
Hei.

 

For noe dager siden så var det noe feil på en nettbutikk. Prisen var mye lavere enn det skulle vare.

Her innrømmer vel trådstarter at han var fullt klar over feilprisinga , så dermed er vel praksisen i elkjøpsaka forsatt gyldig.

Derimot hadde trådstarter ringt/maila inn og fått bekrefta prisen så hadde han hatt krav på varene til den aktuelle prisen.

Lenke til kommentar

Det stemmer det, jeg har ikke caselink, men var en fyr som bestillte et stort antall pcer som plutselig lå til 1/4 av prisen.

 

...og var dum nok til å ta saken til FTU for å forsøke å få pcene....

 

Trådstarter: Handler man et produkt som er åpenbart feilpriset kan butikken med hjemmel i avtaleloven når som helst kansellere avtalen mellom dere to. Et salg = en avtale.

 

Forbrukerkjøpsloven overstyrer ikke dette.

Lenke til kommentar

Fikk mail av cdon:

 

Hei,

Vi må dessverre meddele deg at en av våre kampanjer har skapet feil pris på din ordre og har derfor slettet den. Vi beklager dette og ber deg legge opp en ny ordre på siten vår.

 

Om du har bestilt med kort kommer reservasjonen på pengene til å heves innen kort.

 

Som kompensasjon for det som har skjedd legger vi med en rabattkode som gjer deg fri frakt.

 

Koden er gyldig til og med 31/12-08 og kan brukes en gang. Ver oppmerksom på at du bare kan bruke en rabattkode pr. ordre.

 

Rabattkode: *bortevekk*

 

Vennlig hilsen

CDON.COM

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
Hei.

 

For noe dager siden så var det noe feil på en nettbutikk. Prisen var mye lavere enn det skulle vare. Jeg unyttet feilen og bestilte et par ting fra siden og fikk ordrebekreftelse på tingene jeg bestilte. Dagen etter har dem kansellert tingene mine uten en eneste beskjed.

Har jeg forsatt krav på tingene mine til samme pris som jeg fikk den dagen? Siden det var feilen var på deres side og at jeg har ordrebekreftelse på det...

 

-P

 

Jeg ser ikke helt hvorfor du tror vi skal hjelpe deg med denne saken. Forholdet smaker av bedrageri.

Lenke til kommentar
Fikk mail av cdon:

 

Hei,

Vi må dessverre meddele deg at en av våre kampanjer har skapet feil pris på din ordre og har derfor slettet den. Vi beklager dette og ber deg legge opp en ny ordre på siten vår.

 

Om du har bestilt med kort kommer reservasjonen på pengene til å heves innen kort.

 

Som kompensasjon for det som har skjedd legger vi med en rabattkode som gjer deg fri frakt.

 

Koden er gyldig til og med 31/12-08 og kan brukes en gang. Ver oppmerksom på at du bare kan bruke en rabattkode pr. ordre.

 

Rabattkode: *bortevekk*

 

Vennlig hilsen

CDON.COM

 

Eh, har ikke CDON "fraktfri uker" for tiden? Dette må jo være det dårligste "sorry at vi fucket up" tilbudet EVER!

Lenke til kommentar
Eh, har ikke CDON "fraktfri uker" for tiden? Dette må jo være det dårligste "sorry at vi fucket up" tilbudet EVER!

De har ikke noen grunn til å si sorry i det hele tatt. Trådstarter prøvde seg på en "spansk en" fullt vitende at det var feilpriset. Han kan ta det dårlige tilbudet med takk og være glad for at han fikk noe annet enn bekreftelse på at ordren var slettet.

 

For eksempel på sak som viser at forbrukere som tror loven syr så store puter under armene på dem at de kan tillate seg alle frekkheter de måtte ønske kan gå hjem med skjegget godt plantet i all verdens postbokser kan man f.eks. se på FTU Sak 20060395.

 

Man kan ikke påberope seg dumhet som unnskyldning for alt.

Lenke til kommentar

Om prisinga hadde vore 5-15% feil så kunne nok ein ha hevda at kunde handla i god tru.

Då ville nok kunde ha fått kjøpt varene.

feil som der varen ligger ut til 1%- 25% av vanlig verdi bør få kunden til å reagere. Hadde kunde ringt/ kontakta via mail og fått manuelt bekrefta denne prisen hadde han handla i god tru, uavhengig av kva prisdifferansen var.

 

 

At selger gir kunde ei "erstatning" i dette tilfellet er faktisk ganske gavmildt av sleger. For slik frevild påpeiker så kan jo det kalles eit mildt forsøk på svindel.

Lenke til kommentar
Jeg unyttet feilen

 

Med andre ord visste du at prisen var usannsynlig lav og handlet ikke i god tro. Butikken har ingen forpliktelse til å selge varene til deg med store tap. Du høres ikke ut som et ærlig individ og jeg ville svartelistet deg som fremtidig kunde (dersom det var mulig). Case closed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...