TSP Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Viktig: Nomineringen har startet - klikk her Hei alle forummennesker. Det er i overkant av en uke til det atter en gang gis liv til en forumtradisjon her i denne kategorien. Tradisjonen har blitt holdt ved like de siste fire år. Ingen forumjul er helt den samme uten. Det er naturligvis snakk om Juleavatarkonkurransen. Det er med andre ord tid for å ikle seg den beste juleavataren. Nisselue, snøfnugg og juletrær er bare noen eksempler på hva du kan putte inn i en avatar for å klargjøre den for julen. Det er tross alt ikke mer enn to måneder siden(?) at butikkene fikk pepperkaker inn i hus – det betyr at adventstiden er nær. Denne tråden skal på en måte fungere som en advarsel, for den 1. desember bryter det løs og DU får stemmerett i et av årets viktigste forumvalg. Det første du har muligheten til å gjøre, er å nominere den du mener har den beste Juleavataren. Det er en grunn til at alle nomineringer gjort før 1. desember blir oversett, jeg vil at dere skal ha Juleavatarkonkurransen i bakhodet - forberede dere så godt dere kan og begynne å se på avatarene til de som har skaffet avataren sin en juledrakt. For når alt kommer til alt, dere vil kun få muligheten til å nominere avataren til en bruker og det bør være et godt grunnlag som ligger til grunn for valget. Dessuten ville det å begynne nomineringen før 1. desember være urettferdig mot de som venter til julemåneden starter med å laste opp avataren sin. Hvordan skal det foregå? Men hvordan avviklingen av årets Juleavatarkonkurranse skal skje er fortsatt usikkert. Jeg ønsker innspill fra dere. Selv har jeg lekt meg med tanken på å ha en jury som dømmer avatarer etter at f. Eks nomineringsprosessen er ferdig og deretter når de juryen har bestemt seg for de beste vil resten av konkurransen være avstemminger hvor dere brukere stemmer frem den beste avataren. Kanskje kan vi og se på muligheten for halvt jury – altså at juryens stemmer ikke har alt å si, men at og resultatet fra en avstemming har innvirkning. Jeg ser både fordeler og ulemper med en jury – derfor vil jeg vite hva dere ønsker. I fjor var det og slik at det ikke ble skrevet brukernavn og lenket til profilen ved siden av avatarene under finaleavstemmingen – dette var naturligvis grunnet ønske om å senke antallet personer som stemte på brukeren – fremfor avataren. Spørsmålet er om vi i år skal utvide dette til at vi for eksempel ikke skal se hvem avataren tilhører fra starten av. Har du ellers forslag til regler, hvilke datoer vi skal forholde oss til eller evt. hva en premie skal være. Post her! " - Hjelp! Jeg har ikke juleavatar!" Er du forresten blant de som fortsatt ikke har begynt å tenke på juleavatarkonkurransen? Selv om du skulle velge å legge den på stedet hvil frem til 1. desember, kan det være en fordel å klargjøre den. Om du føler at du ikke helt mestrer oppgaven det er å lage en juleavatar til deg selv – fortvil ikke. Det finnes hjelpsomme brukere her som ønsker å hjelpe deg. Stikk innom avatartråden, les førsteposten og spør om hjelp. Nedenfor vil det følge forslag til regler og datoer å forholde seg til, samt annen informasjon. Dvs. Det er de samme reglene og datoene fra i fjor. Men kom med innspill, så får vi se om det blir gjort endringer etterhvert. Hva er en juleavatar? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor En juleavatar er noe mange brukere her på diskusjon.no ikler seg når det nærmer seg adventstid og som er den personens avatar ut året, ikke overraskende velger noen å beholde den til påske eller lenger. Juleavatarene pleier oftest å være en modifikasjon av en person sin originale avatar, noe som gir den beste stemningen, siden en i det tilfelle vet at den avataren er laget spesielt for det medlemmet. Men forminskede bilder av julenisser er ikke mindre juleavatar av den grunn! For at en avatar skal kunne kvalifiseres som en juleavatar skal den gi assossiasjoner til julen og/eller julestemning. Hva kjennetegner en juleavatar? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Om du støter på en ekte "hjemmelaget" juleavatar er det som oftest et tydelig kjennetegn. Nisseluen på toppen av hodet eller et passende sted på noe som kan være et hode er en evigvarende klassiker, men det er flere muligheter. Skjegg, snø, hele julenissedrakter, gran, pakker og alt av hva en forbinder med julen kan pynte opp din personlige avatar. Vi kan se på min avatar fra 2006 som eksempel på hva både nisselue og skjegg kan gjøre med avataren, det var den dyktige brukeren andir som lagde denne til meg etter forespørsel fra undertegnede i avatartråden. - Før – Etter Forslag til regler, retningslinjer og tips Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 1. Det er ikke lov å nominere mer enn EN bruker. - Du kan heller ikke trekke tilbake nominasjoner, tenk derfor nøye på hvem du nominerer. - Om du nominerer en som allerede er nominert kan du fortsatt nominere! - Om du nominerer en avatar som bryter reglene for avatarer på forumet kan du fortsatt nominere! 2. Avatarer som overstrider retningslinjene kan ikke nomineres. - Se punkt #11 i retningslinjene for reglene. 3. Du kan ikke nominere deg selv! 4. Nominer i hovedsak avatar, ikke bruker. - Ikke nominer avatarer etter brukerens antall innlegg, popularitet, grunnet venneforhold eller lignende. - Når du nominerer bør du legge vekt på ting som; hvilken avatar får deg i best julestemning, er penest å se på, hvor godt gjennomført den er, hvor godt den passer til brukeren som har den og lignende. - Ikke nominer en person fordi hun/han nominerte deg. 5. Det er ikke lov å direkte ønske seg nominasjoner i tråden. 6. Prøv å begrunne hvorfor du nominerer avataren du nominerer. (Ikke et krav) 7. Overhold ellers de vanlige retningslinjene til forumet. Forslag til datoer på avstemminger: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det kommer noe ann på antallet nominasjoner, men dette er planen. Nominasjonstråd: Fra klokken 00:01 1. Desember til 23:30 11. Desember (9 dager, 22 timer) Kvalifikasjonstråd 1: Fra klokken 00:01 12. Desember til 22:00 17. Desember (5 dager, 22 timer) Semifinale: Fra klokken 00:01 19. Desember til 22:00 22. Desember (3 dager, 22 timer) Finale: Fra klokken 00:01 "Lille Julaften" til 23:59 "2. Juledag" (4 dager) Om det er forslag til endringer på denne planen ta det i tråden eller send meg en personlig melding. Tidligere vinnere av beste likte juleavatar: Det har blitt arrangert juleavatarkonkurranse i 2007, 2006, 2005 og 2004. Det har vært heftige kamper og diskusjoner disse gangene om hvem som har den beste, og hele skriftlige taler og kunngjøringer har blitt fremført hvor brukere har både buet og heiet. I år starter vi igjen med blanke ark, men vi benytter anledningen til å se på de tidligere vinnerne av Juleavatarkonkurransene her på forumet for å gi tidligere vinnere tilbake glemt stolthet og samtidig vise hvem som kjemper om å bevare den gjeve tittelen! (Historien til Juleavatarkampen 2007 kommer når nomineringen starter, 1. desember) Om du føler for å mimre: Nomineringen - Kvalifiseringen - Kvalifiseringens ekstraomgang - Semifinalen - Finalen - Diskusjonstråd etter konkurransen På tide med juleavatar! (2004) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor GolfBag startet dette året en tråd hvor han delte med oss hvordan julegleden og stemningen var rundt han, men det var en ting som var savnet. Nissene på forumet. Det var på tide å julifisere forumet med julehjelp og Juleavatarer. Av kjente fjes som deltok aktivt i denne avatarkonkurransen har vi oivind_dahle, fargoth, psilocybe og fredrikrb. fredrik gikk inn med en knusende selvsikkerhet om at han var den ene og alene eneste vinneren og nominerte faktisk seg selv, eh vel... Han var ikke alene, for alle nominerte seg selv. Det var ingen regler slik vi kjenner dem i dag, alle hadde kun en ting i kikkerten, premien. Posen med Toro Risengrøt. Paint var på moten, det var hipt, Photoshop var nærmest et tabuemne og dannet fort privatkopidiskusjoner. Det var ingen avatartråd hvor en enkelt kunne spørre om hjelp og meninger og derfor var de fleste avatarene selvkonstruerte, om noen fikk hjelp var det gjennom tråden. Om ikke Tomat-Ulf sin konkurransetråd et år senere ikke en gang hadde kvalifisering, semifinale og finale. Kan det knapt sies at det var noen form for skikkelig nominering dette året, og kvalifiseringen ble gjort i form av juryen bestående av trådstarter selv og... uh, trådstarter selv(!) Etter denne kvalifiseringen var det klart for å mekke en avstemning for å kåre den beste. Det ble en klar vinner som slo sine konkurrenter med 27.46% av stemmene. fredrik ble ikke furten over sin andreplass men mente at psilocybe burde trekke seg, det skal etter hva undertegnede har innhentet av informasjon ikke ha blitt utlevert Toro Risengrøt, men psilocybe måtte i stedet nøye seg med en mus. 1. Psilocybe 2. fredrik 3. darkness| Men fredrik kom sterkere tilbake året etter... Årets store Juleavatar-Konkurransen (2005) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Dette året sto Tomat-Ulf for å lage Juleavatartråden, på denne tiden syntes semifinaler å være et fremmedord og uantsett hvor kontroversielt det måtte høres ut ble semifinaler og finaler ikke en del av konkurransen det året. Men vinnere, det ble det likevel! Vinneren ble forøvrig moderator 2 år senere, tilfeldig? Neppe, så det er med andre ord gode sjanser for å gjøre stor suksee om en vinner. 1. fredrik 2. psilocybe 3. [avatar] Tonio Juleavatartråden for nominasjon konkurranse (2006) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Bruker og moderator Snorre bestemte seg dette året for å være den som dro Juleavatarkonkurransen opp til et nytt nivå ved å inkludere, kvalifikasjoner (1, 2), en semifinale, ja til og med en finale! Denne gangen var det med andre ord virkerlig alvor og mer alvor skulle det bli når det gikk opp for alle at de 3 i finalen alle var moderatorer noe som førte til en dramatisk maktkamp. Tittelforsvarer Fredrik tok seg en "Brink" og ble ikke en gang nominert. Tonio kom heller ikke med. psilocybe gikk det bedre med, men han møtte veggen under semifinalen. Kampen sto med andre ord mellom 3 helt andre brukere (eller moderatorer...), dette skulle bli spennende. Etter en del kniving i finalen var det klart. b-real var ikke nær nok fronten og det ble tidlig klart at det kun ville holde til en tredjeplass. Ved fronten hvor Snorre og Dotten oppholdt seg kjempet Link fra Nintendo og Supermann fra Warner Bros. for deres ære, stolthet og mest av alt; ego. Kunstneren andir fikk på magisk vis avbildet kampen mellom de to. Trykk for bilde Som i en ekte eventyrfortelling vinner til slutt Link kampen mot den store, sterke Supermann med superkrefter dermed gir ([bilde]) sin mester Snorre seieren. Dotten prøvde å ta revansje gjennom misunnelse ved å bli administrator året etter og er nok et eksempel på hvor positiv innvirkning selv en andreplass i Juleavatarkonkurransene er. 1. Snorre 2. Dotten 3. colbert (b-real) Diskuter tidligere vinnere og kom med forslag til hvordan årets konkurranse skal være! I dette innlegget er juleavatar og juleavatarkonkurranse skrevet med stor J med vilje Endret 22. november 2009 av TSP Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Mulig å nominere nå? Lenke til kommentar
TSP Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Nei. Trodde det kom klart frem i det jeg skrev? Redigert: La til notis i toppen av innlegget nå i tillegg. Endret 20. november 2008 av TSP Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 ok, bare diskusjon så langt altså om regelverk altså x) Lenke til kommentar
gard. Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Dette skal bli artig. Håper på mange fine bidrag Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg kommer ikke til å delta like aktivt som i fjor og forfjor tror jeg. Ble nesten utslitt av å drive et propaganda-opplegg som støtttet opp om avataren min (og rakket ned på Dotten sin) i 2006. Var artig, det var det. Men slitsom var det og. Men juleavatar skal jeg nok få laget meg. Kommer kanskje til å kjøre "Calvin&Hobbes om vintern"-tema. Eller så lager jeg meg en norrøn vinteravatar. Det hele kommer ann på vilje og ork. Ellers må jeg bare få uttrykke hvor glad jeg er for at det er TSP som skal hoste konkurransen og ikke en random, useriøs, julekåt off-topic-bruker som ville skrevet en eller to linjer i hvert innlegg og lesset all jobben med avstemningen (å finne linker til avatarer og brukernavn med mer) over på en brukermoderator. Nei, dette kan bli en fin konkurranse. Og om TSP holder nivået like høyt som dette innlegget er det ingenting som tilsier noe annet. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Har allerede laget et par stykk. Er litt gøy faktisk Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Artig dette, virker som et rimelig seriøst opplegg og det er bra Skal nok få laget en juleavatar, men om jeg skal delta er usikkert. Valgkamp er jo både dyrt og tidkrevende, og jeg som har eksamen foran meg Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Nå har jeg laget min juleavatar Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Vel, da var min juleavatar på plass også. Ser fram til konkurransen! Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hmm, får vel finne på et eller annet med avataren. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg har vært så lat dette året at jeg har brukt juleavataren fra i fjor hele året. Lat... nei Travelt var det vist Lenke til kommentar
jH- Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Skriver meg på her jeg. Får trikse litt med avataren utpå morgendagen. Lenke til kommentar
HLSolbjorg Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Har klart å glemme å legge ut avatar jeg xD Men pleier å bruke den firefox som spiser opp ie la nå ut min nye Noen som vil kommentere? Endret 26. november 2008 av HLSolbjorg Lenke til kommentar
HammerBro Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg synes den var kul, jeg Min er helt tam og kjedelig, har uansett ikke tenkt å delta i konkurransen. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Liker avataren din HLSolbjorg Men enten må du ha ramme eller så må du gjøre den transparent Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg synes du skal prøve å lage den transparent. Eller en koselig bakgrunn Lenke til kommentar
HLSolbjorg Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) oh, ja, kjipt at den ikke har transparent fra før, skal prøve å huske på det i morra EDIT: No sånt no? EDIT2: Argh, kantene ser stygge ut, skal fikses EDIT3: Argh, .png blir ca 10kb for stort -.- mens med gif blir filene 5kb, og altfår dårlig kvalitet :/ Her er hvordan den skal se ut Men i GIF formatet, blir det altfor dårlig -.- Håper jeg kan bruke den avataren, at jeg kan bare poste avataren Endret 26. november 2008 av HLSolbjorg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå