Gå til innhold

snåsamannen og tilhengerne


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/11/17/554315.html

 

artikel om "healer og synsk".

 

Se kommentarfeltet, der suser det inn anbefalninger til alle utenom skeptikerne.

 

Hva er dette for et fenomen ?

 

Kan ikke folk tenke selv lenger ?

 

Er alt som står i en lavmåls nettavis plutselig fakta ?

 

Slikt bekymrer meg, man lurer på hva slags folk man bor med her i landet.

En ting er å tro på dette, men noe helt annet er å avfeie skeptikere med latterlige argumenter som tilsier en iq på linje med de som blir satt i psykisk sykehjem.

 

Det er jo takket være skeptikere vi har teknologien til å snakke som slikt på enkelt vis. Hadde det ikke vært for dem hadde vi sitti i sanden foran en hule og bed for mer regn eller noe i den rettningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er dette for et fenomen ?

 

Kan ikke folk tenke selv lenger ?

 

Du virker nå rimelig forutinntatt selv, da. Det er ikke særlig mye kritisk tenkning å spore i innlegget ditt. Ironien er så tykk at man kan skjære den med kniv.

 

Selv har jeg hørt en del imponerende historier om denne mannen fra troverdige folk. Og denne artikkelen er jo full av vitneutsagn. Eksempelvis sier en lege:

 

Av å se hva som skjer med dem Joralf behandler, har jeg lært at en skal godta at det er ting som eksisterer at man ikke skal forklare, sier Haug.

 

Jeg for min del har ikke grunn til å si at disse menneskene tar feil eller lyver. Jeg kan da ikke uten videre utelukke at de har rett, slik du åpenbart gjør.

 

På den annen side har jeg heller ikke grunnlag for å si at det de sier, stemmer helt og holdent med virkeligheten - jeg utelukker heller ikke at de tar feil.

 

Mao., jeg har ikke belegg for å treffe den ene eller den annen konklusjon. Og jeg lar derfor være å gjøre så.

 

Jeg kan imidlertid bemerke at det ville være underlig om så mange mennesker skulle ta helt og holdent feil.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Kan du peke ut ting ? Ettersom jeg ikke kan se noe av det du snakker om bl.a. denne ironien. Du kjønnte vel at jeg mente man skulle lese kommentarfeltet, ivertfall første siden med kommentarer.

 

Jeg har også hørt imponerende historier om ham fra troverdige folk. Fortsatt mangel på vitenskapelig bevis, men selv om jeg ikke nekter for en diskusjon om snåsamannens evner var det noe annet jeg kritiserte, men du er kansje litt uvant med å lese innlegg objektivt ?

 

Bra du sier at du ikke skal treffe en konklusjon og deretter tar en rett etterpå høres logisk ut. Det virker faktisk som du stoler på fyren synes jeg. Argumentet ditt holder jo kjempe bra da, (mange folk tror på noe). Du går rett forbi det jeg sa om at avisen ikke skal leses ukritisk og snakker om det som fakta med en gang. Avisene kan si mye rart som er helt feil dette vet jeg fra egen erfaring. Du konkluderer med at det er lite kjangse for at mange tar feil. Ja siden det er mange som tror i begge rettninger i dette tilfellet så er jo argumentet ditt veldig bra.

Mange mennesker tror på mye rart slik som at kvinner er underlegne menn, faktisk nærmest hele befolkningen før i tiden.

 

For meg minner innlegget ditt om akurat det jeg kritiserte, noe som er ganske morsomt egentlig.

Så hvis du skal svare igjenn forslår jeg en bedre gjennomlesning, eventuelt kan du spøre noen andre om hjelp til å tolke mitt "utrolig vanskelige" innlegg.

Lenke til kommentar

Ok - dersom dine i ovenstående utsagn begrenset seg til utelukkende å gjelde kommentarene, er alt vel. Og jeg kan forresten si meg enig i at det er mye rart som legger inn kommentarer til artikkelen.

 

For øvrig ser jeg ikke at ditt siste innlegg er treffende. Argumentasjonen din er ikke særlig holdbar. Dét kan jeg iallfall konkludere med.

Lenke til kommentar

Snåsamannen påstår at han har helbredet 50 000 mennesker, om han har holdt på med dette i la oss si 50 år så vil det si at han har helbredet 2-3 personer hver eneste dag. Med slike mengder helbredelser så er det merkelig at evnene hans aldri er blitt testet på skikkelig vis. Her kan vi stå ovenfor en medisinsk revolusjon som mangler sidestykke i verdenshistorien. Men neida, det eneste vi har er en haug med anekdoter av typen moren til kjæresten til kompisen min ble helbredet for plattfot for 15 år siden av snåsakallen. Så jeg ser ingen grunn til å tro at snåsamannen er mer ekte enn Peter Popoff (som også har "helbredet" tusenvis).

Lenke til kommentar

Det eneste som stiller Snåsamannen i en særstilling i forhold til de felste andre kvakksalvere er vel at han ikke tar betalt. Således er jeg tilbøyelig til å tro at han er en real fyr som bare er overbevist om at han faktisk har disse evnene. Men det er synd å se hvor ukritisk folk er til hele opplegget. Ser de virkelig ikke svakhetene rundt "bevisene" for hans evner? Snåsamannen har sikkert hjulpet mange mennesker, men han har neppe noen evner ut over at han kanskje er over gjennomsnittet opptatt av andre menneskers ve og vel.

 

For å trekke ut noe av det jeg bet meg merke i fra Magasinets artikkel:

 

Joralf Gjerstad i Snåsa har hjulpet så mange syke at til og med kommunelegen henviser pasienter til 82-åringen.

Ja er det ikke utrolig? Egentlig ikke. Hvis noen følger med på "Sykehuset" på TV3 har de kanskje lagt merke til at legene som har konsultasjoner stadig vekk sender pasienter hjem uten annen beskjed om å hvile. Jeg er ikke i tvil om at Joralf er i stand til å berolige folk, legen har sikkert observert det samme.

 

Han pleide å være skral til beins. To nye kneskåler har gjort ham til en nystemt fele.

så Norges kanskje mest sukessrike healer måtte altså ty til skolemedisin for sine dårlige knær...

 

- Jeg har ingen forventninger, men jeg tror at tro flytter fjell, sier Ragnhild (61) som ikke vil ha etternavnet sitt på trykk.

Så da er faktisk dama full av forventninger likevel. Dette er et klassisk fenomen fra alternativ-verdenen. Skal behandlingen fungere må man tro på at den fungerer. Rart det der.

 

Jeg har hørt om Joralf i førti år. I dag snakker alle om alternativ behandling. Jeg har sagt hele tiden at jeg ikke tror på så mye.
For flere år siden opplevde hun at hennes nå avdøde, synske venninne la hånda på Ragnhilds forkalkede, smertefulle skuldrer. Idet hendene ble lagt på den ene skuldra, kokte hun formelig over. Etter behandlingen ble Ragnhild så dårlig at hun på hjemveien måtte stoppe bilen og kaste opp. I årevis var skuldra helt bra. Den ble aldri så dårlig som den hadde vært.

Øh... Så i en setning sier hun at hun ikke tror så mye på dette, men sier også at hun har opplevd det før? Jeg håper det bare er Blabladet som tuller med notatene sine. Legg også merke til "den ble aldri så dårlig som den hadde vært". Så den ble altså ikke helbredet likevel. Den var visst bra i "årevis". Slike vage tidsbegreper skal vi se mer av.

 

Jeg kjente at jeg ble veldig trøtt da han tok på meg, sier Ragnhild etter behandlingen.

Dama har kreft i lungene med spredning til hjernen. Hun tar cellegift og har nettopp kjørt 2,5 time for å treffe Snåsamannen. Han har helt sikkert klart å få henne til å slappe helt av, jeg ville blitt overrasket om hun ikke hadde følt seg veldig trøtt.

 

Før venninneparet går, forteller Anne-Karin om svigerdatteren sin som var hos Gjerstad som ettåring. Kroppen var full av eksem. Den forsvant noen dager etter besøket. Siden har svigerdatteren vært eksemfri.

Hvor lenge er egentlig "noen dager"? Jeg antar det er kortere enn "årevis", men det fremstår fortsatt som noe usikkert. Og at kroppen til en ett-åring kan forandre seg i løpet av forholdsvis kort tid (forutsatt at "noen dager" ikke er så fryktelig lenge) er jo et mirakel, eller? Og var et besøk til Snåsamannen den eneste behandlingen som ble forsøkt på svigerdatteren?

 

JORALF GJERSTAD FORUTSÅ FINANSKRISA allerede for et år siden

Folk forutså det lenge før den tid, hvor mange synske finnes det egentlig i verden?

 

Og før Barack Obama ble demokratenes presidentkandidat, utpekte Joralf ham til USAs neste president.

Joralf og millioner av andre. Mange synske rundt omkring.

 

Gjerstad var mannen bondekonene ba om å lege såre skuldrer.

Såre skuldre (igjen en vag beskrivelse) har da vel alltid blitt "behandlet" med litt håndspåleggelse og hvile? Min far gjør det stadig vekk med min mor, har han overnaturlige evner? Neppe.

 

- Folk overdriver litt om meg. Når de kommer og er syke, kan jeg si hva de feiler. Noen ganger kan jeg helbrede dem. De beundrer meg så sterkt at det blir overdrevent. Jeg føler at jeg er en medhjelper, men noen makt bruker jeg ikke.

Joralf Gjerstad er ikke en dum mann. Det er alle folkene rundt som opphøyer han til noe han selv ikke mener han er.

 

- «Han du er sammen med blir det ikke. Det blir en tømmerhogger og snusbruker», sa Joralf til meg. Og det ble det! Eneste forskjellen var at mannen min røykte, forteller Dordi.

Joralf klarte altså å predikere at en 17-åring ikke ville være sammen med sin daværende kjæreste for evig og alltid. En utrolig profeti. Eneste forskjell var han han ikke snuste? Det er 50% miss det.

 

Regnet høljer. Joralf skotter mot blyhimmelen og hevder været vil bli bra seinere.

Etter regn kommer sol? Selv her på vestlandet kommer sol etter regn, og omvendt.

 

Rådmann Osvald Løberg (77) som fikk hjelp for sin isjias.

Men ble han helbredet?

 

Tidligere Sp-ordfører Fridtjof Jørstad (90) som ble kurert for øreproblemene sine

Hvilke øreproblemer? Hvordan? Når? Hva?

 

Brit Nilsen (51) som ringte til Gjerstad da hennes leukemisyke nevø hadde 40,5 i feber. To timer seinere reiste han seg og var feberfri.

Er det helt utenkelig at feber kan avta så raskt av seg selv? Jeg er litt usikker, men det høres ikke helt usannsynlig ut og jeg har da selv sett høy feber avta ganske raskt uten at jeg på noen måte har vært i kontakt med en healer. Noen med mer kunnskap om kroppstemperaturer kan sikkert opplyse.

 

Om kommunelegen:

Lofotværingen kom til Snåsa i 1972 og har blitt frisk fra en sjelden øyesykdom ved hjelp av Gjerstad. Sykdommen var av et slag som ikke forsvinner av seg selv.

Hvis Dagbladet har fått opplyst at sykdommen er sjelden og ikke kan forsvinne av seg selv, hvorfor kan de ikke skrive hvilken sykdom det er? Fyren er til og med lege og kunne helt sikkkert gi en nøyaktig beskrivelse. Det forundrer meg også sterkt at en lege som har opplevd å bli kurert ikke bringer denne informasjonen videre til legemiljøet. Dette er jo en sensasjon.

 

To uker etter at vi var hos Joralf Gjerstad, kontakter Magasinet dem som fikk behandling hos ham da vi var på besøk.

Flott, de forsøker seg på litt seriøs journalistikk. Synd det bare faller i fisk.

 

- Jeg fikk definitivt en reaksjon. Jeg ble iskald og frøs i minst tolv timer etterpå og følte meg fryktelig uopplagt. Det rare var at selv om jeg frøs, sovnet jeg som en stein om kvelden.

Samme dama som gikk på cellegift kur og reiste i 5 timer for å treffe Snåsamannen. Selvsagt fikk hun en reaksjon.

 

Jeg blir vanligvis skikkelig syk når jeg får forkjølelser fordi immunforsvaret mitt er i null. Det har aldri hendt meg før at en forkjølelse bare har forsvunnet på den måten.

Virkelig? Det har aldri hendt før? Vel, vi kan ikke annet enn å tro på det. På den annen side svekkes immunforsvaret kraftig av cellegift, men det bygger seg også opp igjen.

 

Anonyme «Kristine» (51) fikk behandling på Snåsa Hotell for sin nevrologiske sykdom da Magasinet forlot bygda...Til og med kiropraktoren min sa at nakken min, som blir stiv som en konsekvens av sykdommen, var mye bedre etter besøket i Snåsa

Og astrologen min har sagt at spåkona mi er ganske flink.

 

«Kristines» venninne har derimot ikke merket stor forskjell på sine plager. Hun ble heller ikke lovet noe. Mens Gjerstad sa at «Kristine» kom til å bli bra igjen, fikk venninnen beskjed om at hun ville bli noe bedre på sikt. Etter de første to ukene er hun litt bedre.

Det hadde vært fint om Magasinets redaksjon leste gjennom sine artikler før de publiserer dem. Dette henger jo ikke sammen. Ble hun bedre eller ble hun ikke?

Lenke til kommentar

Dagbladet er flinke til å gi kjeltringene den oppmerksomheten de trenger, det er ikke sjeldent jeg kommer over en gigantisk banner for "magiccircle.no" eller ser en stor artikkel om andre healere. For litt siden var vel en av de på nettmøte, mener å huske at jeg sendte inn spørsmål også. Jeg lurer på hvor mange tusenvis av kroner disse personene får inn hver eneste dag, på fullstendig uærlig arbeid der de presser penger ut av overtroiske mennesker. Flere av de tjener opp til 1.000.000 i året, mens de større tjener langt mer. Dette gjelder også telefonspådom.

 

Hadde jeg vært rik skulle jeg betalt penger for at slike mennesker steriliserte seg.

Lenke til kommentar

Jeg har observert en svært økende interesse for det alternative i det siste.

 

Alternativet til hva da?

 

Alternativ "medisin" er faktisk alternativet til medisin som har dokumentert virkning.

 

Jeg misliker denne tendensen til ukritisk hyllest av uvitenskapelig behandlings-alternativer til alminnelig medisin.

 

Medisin: Alt som skal til for at noe skal regnes som medisin i stedet for alternativ medisin, er at det faktisk virker oftere enn det ikke virker.

 

Noe som sier mer om alternativ medisin enn medisin.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Er jo i utgangpunktet ikke så dumt egentlig. Folk blir jo friske av alternativ medisin og (ok, noen ganger vertfall :p)! Er vel helst placebo effekten som gjør det, men folk blir jo friske av det! Er vel det som er hovedpoenget, nôn?

 

Ikke når holdningen sprer seg, at mennesker er magiske og at sykdommer er onder som kan forlate deg bare noen ber for deg eller legger hånden på deg.

 

Holdningen sprer seg.

 

For hver person som blir anbefalt alternativ behandling, er man ett steg nærmere noens død.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Er jo i utgangpunktet ikke så dumt egentlig. Folk blir jo friske av alternativ medisin og (ok, noen ganger vertfall :p)! Er vel helst placebo effekten som gjør det, men folk blir jo friske av det! Er vel det som er hovedpoenget, nôn?

 

Anbefaler en kikk på whatstheharm.net.

Ignoranse og kvakksalveri fører stadig til at folk dør.

Mener du at etpar dødsfall er greit så lenge et fåtall blir friske grunnet placeboeffekten?

Det hele er avskyelig spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor ingen har forsket på denne Snåsamannen. Det er tydelig at han tror på seg selv, jeg tror ikke han bevisst svindler godtroende, syke mennesker. Han får jo heller ikke noe igjen for det hvis man ser bort fra god samvittighet.

 

Hva kommentarene angår er jeg ikke det minste sjokkert. Jeg har lest kommentarer der før og de er sjeldent særlig smarte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...