Teza Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Harddiskene mine er som regel varme når jeg kjenner på de. Vurderer derfor å sette vannkjøling på disse, og har sett litt på AC vannblokk, disk, "aquadrive" for 4 disker. Er det verd investeringen av 3 slike eller er det unødvendig? Det utstyret som er kjøpt inn til nå har 1/2" nipler, men ser ikke ut som disse har mulighet for større enn 3/8". Vil dette skape noen problemer i vannkjølingen? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Det lar seg gjøre, men er etter min mening unøndvendig. Harddisker trenger ikke mye kjøling. En svak luftstrøm er tilstrekkelig, men det avhenger selvsagt at luften kan passere. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Har i dag diskene montert i "Drevramme, 3.5" til 5.25", m/vifte, sort Plass til 3 disker m/80mm vifte". Ønsker dog å få mest mulig varme ut av kabinettene, men vet ikke hvor mye 12 harddisker utgjør når det kommer til varme. (kabinettene står i rackskap) Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hvilken temperatur ligger harddiskene på nå? Lenke til kommentar
X672 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Eg har 10 harddisker i kabinettet mitt og alle holder ein temp på 38-40C Bilde av oppsett Lenke til kommentar
Teza Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Vet ikke, men har 32 grader inne i kabinettene (romtempratur på 23 grader) Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Det er en akseptabel temperatur. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Temperaturen er ok i mine øyne, men støynivået for å holde den, er ekstremt. Varmen blir i dag ledet rett ut av rackskapet og inn i naborommet. Viftene som gjør dette må bort da det ikke er levelig med støynivået. Hvilket er grunnen til at jeg gladelig punger ut med et 5 sifret beløp for å bli kvitt støyen (og mest mulig varme). Lenke til kommentar
Pels Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Jeg hadde to stk av aquadrive (plass for to disker), de kjøler greit med det er ikke verdt det. Støyen blir ikke så veldig redusert heller. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Da har dere spart meg for et unødvendig utlegg på ca. 4500, og takker for den hjelpen. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Hva med å heller gå til innkjøp av litt stillere vifter? Hvis du har plass så ville jeg også ha vurdert å bytte ut drevrammene du har til noen som tar litt større plass altså 3x5.1/4" brønner og med 12cm vifter. Da vil du få større rom mellom hver disk og mer luft mellom dem dermed vil de ikke varme hverandre like mye opp og du kan gå for en stillere vifte. Vil anbefale deg LianLi sin brønn meget gode gummi oppheng også i den. Hvordan viften er i den vet jeg ikke da jeg ikke har hat den men har kun et lianli kabinett med samme harddisk oppheng løsning men en billig zlaman vifte kontroller vil lett sette viften til et behagelig lydnivå. (også må du selvfølgelig ha nok til alle diskene dine:P) Endret 20. november 2008 av MoDzoNa Lenke til kommentar
Teza Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Det er desverre ikke plass til å montere hardiskene med større mellomrom. De viftene som kjøler hardiskene er stillegående og forstyrrer ikke. Men hardwaren er montert i små rackkabinett som igjen er montert i et lite rackskap. Temperaruren i dette rackskapet blir så høy at den ødelegger bl.a skjermkort. Det er derfor blitt montert inn en kjøleløsning som drar ut luften fra rackskapet og fører denne inn på badet ved siden av. Det er denne midlertidige løsningen som er problemet, da den består av to små "jetmotorer" som flytter veldig mye luft. Når disse viftene fjernes må jeg ha en vannkjøling som er i stand til å fjerne mest mulig varme ut av rackkabinettene/rackskapet, slik at det ikke blir problemer med ustabil hardware. I den forbindelse lurte jeg på hvor mye varme disse harddiskene står for, og om det kunne sees som en nødvendighet og vannkjøle disse. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Okei. En hdd drar rundt 10watt fra PSU det Vil si at den nok gennerer rundt det samme. Er nok ikke det i praksis men er letter e å regne på det. Når du har tolv disker har du altså tilsammen rundt 120watt varme. Dette er ikke ekstremt mye. Rundt det en litt kraftig dual core eller middels quad produserer av varmen. Vet ikke hvor mye hardware du har inni dette racket men det kan kanskje lønne seg å se på vannkjøling til dette først? Men er det slik at du vil ha så mye som mulig av varmen vekk fra racket så er vannkjøling veien å gå. Harddisker er ikke det som er mest nødvendig å kjøle ned men når det blir såppas mange av dem blir det en del varme å støy. Kanskje det i første omgang holder å kjøle ned et par av dem på vann? Endret 20. november 2008 av MoDzoNa Lenke til kommentar
Teza Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Har allerede kjøpt litt, og skal kjøpe det som må til for å komme i mål. Begynte med å poste denne tråden hvor noe av hardwaren står, men fikk ikke respons på denne så har derfor delt opp i flere tråder for forskjellige spørsmål. CPU / GPU skal vannkjøles. Ser nå på hardiskene om disse er den neste synderen som tilfører mye varme, og så finne ut hva mer som bør gjøres etter det. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Aha.. Belager tenkte en dag at jeg skulle svare men det ble glemt av. Altså de glide skinnene som er i den linken. Er hurtigfestene i 5.1/4" brønnen til det kabinettet. Må brukes for å sette inn dvdrom osv. Feks vcore.dk har mye kraner og hurtigkoblinger som et tips. Hva med å bruke de kobberplatene som selges hos clasohlson med noen kobberør loddet på til å kjøle ned hdd? Vet ikke helt hvordan det ser ut inni kabinettet ditt men tror det å skru kobberplaten fast under hdd og bøye den ut og i vinkel vedsiden av strøm og s-ata hvis du bruker sata disker med satastrøm. også der lodder du på røret som kommer ned. Det tror jeg kan bli en like god løsning som ved å kjøpe aquacomputer sin kjøler. Litt mer jobb men derimot billigere Du trenger ikke mer enn en billig loddebolt og en varmepistol. og et par planker og klemper til å bøye kobberen med. Baufil eller en blikksaks til å klippe/sage i kobberen og en borremaskin til å borre hull til å skru dem fast til de fire skurhulene som er under en harddisk. En fil kommer også som regel godt med. Eks på hva jeg mener: Lenke til kommentar
Teza Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Virker som en veldig god ide, "Skrue" lagde jo sine egne CPU blokker. Har ikke lest noe om temperatur forskjellene på hans hjemmelagde vs. kjøpte, men vil tro at det var tilnærmet det samme. Ble så inspirert av hans tester at jeg like gjerne kjøpte testbenken hans, slik at jeg kan gjøre mine egne små tester på flow før jeg monterer alt. Har også sett at det var en eller annen bruker som en gang hadde en testbenk for å sjekke temperaturen / effektiviteten på kjøleblokker. Skulle nok hatt tak i den benken og Når jeg ser på en harddisk vil jeg tro det kun er sideflatene som bør kjøles, så å bygge en harddisk-kjøler selv, kunne jo være en god lærdom. Har du flere ideer rundt dette og hvordan det kunne gjøres, tar jeg gjerne imot dem. Skal prøve meg litt frem med Autocad i helgen og se om jeg kommer opp med en løsning på hvordan en slik kjøler kan settes sammen! Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 De andre ideene jeg har på kjøling av hdd har jeg tenkt til å holde for meg selv til en casemodd;) Vil ikke at noen andre skal ta mine ideer. Denne er den eneste jeg vil gi fra meg i denne omgang.. Har bestilt deler til å gjøre dette i den modden jeg gjør nå. Men har planer på en annen da denne er færdig Du har nok rett i at den beste plassen til å hente opp varme er på siden men ved feks plass problemer er bunn bedre enn ingen ting.. Men må du huske på at det er lufte hull under en hdd. Der må man feks borre hull i kobberen slik at man man ikke stenger igjen. Det er såppas lenge siden skure holdt på at blant annet CPU blokker har kommet ekstremt mye lengere. Slik at hvis du skal sammenligne med hans resultater mellom kjøpte og hjemmelagde fra da han holdt på vil du nok merke at dagens blokker vil være 10 til kanskje 20 grader bedre på blant annet quadcore og dualcore. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Det du tenker på er vel at elektronikken under må ha kjøling? Det bør kunne løses på en enkel måte. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 I den gule ringen er et luftehull. Elektronikken lar man bare være å legge kobber over da den kan føre til kortsluttning. Som ikke er så heldig:P Lenke til kommentar
Teza Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Ah, aldri lagt merke til slike hull. Kan heller ikke se noen på den gamle 10Gb hdd jeg har forran meg. Vet du hvor man får tak i kobberplater i 2mm tykkelse eller mer? Clas ohlson har bare rundt 0,5mm så langt jeg kan se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå