8086 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Lurer litt på hvordan man presser film? Gikk et nybegynnerkurs i mørkerom tidligere i høst, men lærte aldri noe om hvordan man presser f.eks. 400ASA til 800 e.l. Jeg leste litt rundt på forumet og ser det står nevnt noe om resiproksitetsfeil man må ta hensyn til ved pressing, men der var det nevnte ved 30 sek eksponering. Spiller dette noen rolle ved eksponering < 1 sekund? Håpet at jeg bare kunne sette filmhastigheten på kameraet til 800, og så la filmen ligge et visst antall minutter ekstra per blendertrinn. Jeg har forresten engangsfremkaller (Paterson AcuLux ... 1+9). Er det noen tommelfingerregel for hvor mye jeg må legge til i fremkallertid når jeg presser film? Endret 19. november 2008 av 8086 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Å presse film du skal fremkalle selv er ganske enkelt. Skal du f.eks presse en 400-film med ett trinn, eksponerer du den bare som om den var en 800-film og kompenserer i fremkallingen. Resiprositetsfeil er noe som skjer ved lange eksponeringer, og har i seg selv ingen ting med pressing å gjøre. Presser du filmen ett trinn, legger du til ca 50-60% av tiden i fremkalleren. Presser du filmen med to trinn, legger du til ca 100-150% av tiden i fremkalleren. Husk at kvaliteten vil gå ned, selv om du gjør alt riktig. Alle andre tider, dvs fix, skyll, etc, er som før. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Kodak T-Max 400 og Tri-X har samme fremkallingstid ved 800 som 400, så regelen om ekstra fremkallingstid gjelder vel ikke alltid? EDIT: Vær klar over at skyggedetaljene blir mindre tydelige ved pressing, at kontrasten økes og at kornene blir mer tydelige. Francis Endret 19. november 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå