Gå til innhold

BSU er økt til 150 000 kroner

Zeph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kommer det forbanna likhetsprinsippet inn igjen (også kalt sjalusi...).

For det første er 150.000 alt for like i dagens boligmarked. En bør kunne spare til bolig for 40% av kjøpssum. I Oslo kan en 2-roms på en 55kvm koste en 1.8 millioner ~ EK 720.000. Derfor bør en kunne spare ca 500.000.

150.000 er rett og slett klassisk norge.

For det andre burde det være fritt å sette inn så mye en vil med skattefradrag så lenge en holder sen til makssummen.

Lenke til kommentar
For det andre burde det være fritt å sette inn så mye en vil med skattefradrag så lenge en holder sen til makssummen.

Jeg vil si motsatt, ideèn om at sparing til bolig er bedre enn andre former for sparing er feilslått i utgangspunktet. Skattesystemet vårt er innrettet mot at unge mennesker skal ta opp et svært lån tidlig og betale på det resten av livet. Det bør ikke være gitt at det er den beste måten å innrette seg på.

Lenke til kommentar

Noe som er helt høl i hue er at det nå tar 8 år å fylle opp BSU, kontra før, da det tok 7 år.

For at dere skal slippe å regne dere frem til dette selv:

100.000 / 15.000 = 6,66666

150.000 / 20.000 = 7,5

Burde vært mulig å sette inn 25.000,- hvert år, så det hadde vært unnagjort på 6 år.

Lenke til kommentar
Her kommer det forbanna likhetsprinsippet inn igjen (også kalt sjalusi...).

For det første er 150.000 alt for like i dagens boligmarked. En bør kunne spare til bolig for 40% av kjøpssum. I Oslo kan en 2-roms på en 55kvm koste en 1.8 millioner ~ EK 720.000. Derfor bør en kunne spare ca 500.000.

150.000 er rett og slett klassisk norge.

Det er ingenting som forhindrer deg i å spare ytterligere enn hva BSU'n gir anledning til.

At det ikke blir gitt videre skattefradrag så er det egentlig helt fair, for det tross alt ikke på den norske stat hovedansvaret hviler for at unge mennesker skal tenke lengre enn til neste helg og svi av hundrevis av kroner på en god fyllekule, men heller tenke langsiktig og sette av penger til et fremtidig boligkjøp. :)

Lenke til kommentar

Jeg har BSU, og sannsynligvis litt penger til overs når året går ut (kommer an på hvordan jula går). Tjener jeg noe på å sette pengene inn på BSU før nyttår enn f.eks. 10. januar (hvis man ser bort fra noen dager med rente)? Tenker selv det er bedre å sette de inn like etter nyttår, i tilfelle det skulle dukke opp noe veldig uforutsett neste år.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Jeg har BSU, og sannsynligvis litt penger til overs når året går ut (kommer an på hvordan jula går). Tjener jeg noe på å sette pengene inn på BSU før nyttår enn f.eks. 10. januar (hvis man ser bort fra noen dager med rente)? Tenker selv det er bedre å sette de inn like etter nyttår, i tilfelle det skulle dukke opp noe veldig uforutsett neste år.

Har du satt inn penger på BSU i 2008 ? Greia er at du kan maks få 3000 (eller 4000 etter ny ordning) igjen på skatten hvert år. Hvis du ikke setter inn penger i 2008 så vil du gå glipp av denne summen. Så hvis du ikke har satt inn penger i 2008 bør du gjøre det!

Lenke til kommentar

Etter å ha sett litt på det så venter jeg nok til neste år med å sette inn pengene. Dette pga. jeg heller ikke får noen skattemessige fordeler av å sette de inn i år. Skatt minus fratrekk på skatten pga. gaver til veldedige organisasjoner blir tilnærmet lik null.

Lenke til kommentar

En offentlig ordning som oppforder til en bestemt type investering, her: boliger, bidrar til å skape en skjevdeling mellom investeringer. Mest sannsynlig taper norge på at det hvert år overinvesteres i boliger. Med forslaget om å øke bsu til 40% av boligens verdi ville dette blitt enda verre. Fra myndighetens side bør boliginvesteringer håndteres på lik linje med andre investeringer og være næringsnøytrale, slik at markedsmessige vilkår avgjør hva som er den beste plasseringen, ikke politiske vurderinger.

Lenke til kommentar

Kan man bytte hvilken bank man har BSU konto i ?

Tenkte jeg skulle bytte alle mine konti over til Skandiabanken.

Bra rentebetingelser, lite gebyrer og så har de jo blitt medlem av sikringsfondet nå.

Hvordan blir det med renter og sånn hvis man bytter midt i et år?

Banken jeg har nå utbetaler rente på slutten av året, er det sånn på Skandiabanken også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...