Andie93 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Fredag for rundt en uke siden leide jeg og noen kamerater en film, men da vi skulle gå så møtte vi noen jenter. Vi bestemte oss for å se film med de først. Når vi hadde sett en film der og var på vei hjem så fant vi ikke filmen. Den har ikke dukket opp hos de var og så på film hos eller. Så jeg er ganske sikker på at den er borte for godt. Jeg har ikke skrivi under på noe hos de jeg leide film hos, og de har ikke ringt meg ennå. Hvor mye tror dere jeg må betale i erstatning? Skal jeg vente å se om jeg får en regning, eller dra ditt og si jeg har mistet den. Dette er en rotete ''pakkis'' sjappe, så er ikke sikkert om de i det hele tatt vet at filmen er borte. Takker for svar Endret 19. november 2008 av Andie93 Lenke til kommentar
Sofakriger Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 tja, vent å se regner med at en av dere oppga navn osv, merker de det får dere nok en regning Lenke til kommentar
JerkenovDecoq Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 I verste fall kan du risikere å betale ganske mye i erstatning for filmen. Videoutleiere må betale mye mer for en utleiefilm hos filmselskapet enn prisen på en kjøpefilm i butikken. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Men jeg kan vel ikke betale mer enn det filmen koster? Så ikke jeg må betale 25 kr per dag jeg ikke leverer den. Lenke til kommentar
JerkenovDecoq Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Men jeg kan vel ikke betale mer enn det filmen koster? Så ikke jeg må betale 25 kr per dag jeg ikke leverer den. Videoutleiere betaler mye mer per eksemplar av en utleie-dvd enn hva en kjøpe-dvd koster i butikk. Ett eksemplar av en utleiefilm blir utleid til hundrevis av personer, filmselskapet skal ha sin del av denne fortjenesten og det er innbakt i prisen for filmen. Lenke til kommentar
Jambimaster Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg aner egentlig ikke, men jeg kjenner noen som måtte erstatte en film en gang. Da måtte de betale leie + hva det koster for filmen. Lenke til kommentar
abbyjr Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 jeg greide å vente et et par uker med å levere en film jeg leide for leeenge siden, alt jeg husker var at d ble veeldig dyr å gjøre opp for meg til slutt med tanke på at d bare var en leiefilm husker jeg fikk meg et sjokk når dem fortalte hva jeg skyldte :/ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Som sagt så må du betale summen som tilseier: utleigepris x antall dager + utleigers kostnader med å kjøpe inn ein ny utleigefilm Slik eg ser det så har du to valg. Enten gamble på at dei aldrig finner ut at filmen er vekke eller at det er du som har rota den bort. Eller du kan kontakte utleiger så fort som mulig å få gjort ein avtale før det blir for dyrt. Tar du kontakt sjølv er det godt mulig dei kan være villige til å gjere ein avtale med deg. Så vidt eg veit så finnest det ikkje ei maks grense for utleige eller foreldingsfrist ved utleige. Så du kan risikere å få ein meget dyr overraskelse i posten visst utleiger finner ut at du ikkje har levert inn filmen etter lang tid. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Hvis jeg får en dyr regning kan jeg true dem med å andmelde de, de selger jo røyk til 13-15 åringer hele tia. Er det en uber plan? Lenke til kommentar
timini Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Utpressing er nok ikke så smart Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hvis jeg får en dyr regning kan jeg true dem med å andmelde de, de selger jo røyk til 13-15 åringer hele tia. Er det en uber plan? Utpressing er nok ikke så smart Hvorfor heter det utpressing når det er å konstantere fakta? Hadde det vert meg så hadde jeg anmeldt dem som hevn om jeg følte jeg måtte betale en uakseptabel høy pris i erstatning.Så en advarer jo dem bare om hva som kommer til og skje, samme som om jeg sier til en som har tenkt til og slå meg att jeg slår til bake om han slår meg. Det burde uansett vert en slaks forsikring som dekker slikt. Kunden skulle bare betalt max 1,5x utsalgspris, og resten skulleb li dekket av en forsikring. Du burde nokk gå og fikse det så fort så mulig så leia ikke blir for høy. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Det er fortsatt utpressing visst du gir den du skal anmelde ein moglegheit til å ungå anmendelse. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Kanskje hvis jeg andmelder de nå, så blir det enda mer rot i systemet dems. hemmm.. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Hallo i luken. Du mistet en film for EN UKE siden, og du har enda ikke snakket med utleier. Du mener også at du ikke skal betale for den uken du ikke har orket å snakke med de fordi DU dret på draget? Du må vel ut med en ukes leie pluss 3-4-500kr for filmen, noe som er både rett og rimlig. Utpressing er også straffbart, og nå har du skrevet en tråd på et forum at du vurderer noe ulovlig. Er alt dette verd trøbbelet bare fordi du ikke er voksen nok til å ta ansvar for dine handlinger? Kanskje du burde spørre mor og far om de kunne snakke med eieren av kiosken så kan de event. dekke inn sine utgifter med trekk i ukelønnen. Endret 18. november 2008 av AllFather Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Han som jobber der kan si , do min beste venn på norsk. Og det med utpressing var mer spøk enn alvor Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Om du føler du må betale urimelig mye så anmelder du dem. Du vil sikkert få litt glede av å ta igjen for urimlighetenne, desuten er det joe noe ulovlig de gjør, så anmelde dem er jo så å si din borger plikt. Men du må nokk drite i å advare dem om att du skal enmelde dem om de krever urimelig mye penger av deg, siden det er ulovlig. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Cluet er at de ikke har gjort noe ulovlig. Trådstarter har derimot: 1) Leid en gjenstand, rotet den bort, for så å nekte å gjøre opp for seg eller gi beskjed om at gjenstanden er borte. 2) Kommet med trusler om utpressing, seriøse eller ikke. 3) Kommet med heller smårasistiske kommentarer om den sårede part, dvs eier av utleieobjektet. Jeg håper han tar mot til seg og oppfører seg som et voksent individ, for så å gå til eier av dette stedet for å be om unskyldning og spørre om de kan komme til en ordning hvor han kan gjøre opp for seg. Å utsette dette er som å drite i å betale regninger, purringer og inkassovarslinger som dropper ned i postkassen. Tingene går ikke vekk av seg selv. Endret 18. november 2008 av AllFather Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 1) Jeg har ikke nektet å gjøre opp for meg. 2) Jeg har ikke kommet med trusler mot de jeg leide dvd'n fra. 3) Det er ikke min feil at han som jobber der ikke kan norsk. Og når du sier at de ikke har gjort noe ulovlig, er jo det feil. De selger røyk og snus til folk på min alder og under. Og når en annen sjappe satt ned prisen på dvd utleie gjorde de det og. Men da betalte vi kontant istede for å registrere det med brukerkort osv. Så det forgår nok mye ulovlig der og. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Husk i vertfal å vær vennelig når du går bort og snakker med dem om det. Blir du hissig så kan du ganske sikkert vinke farvel til håpet om å at det ikke skal bli for dyrt. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Sjekk denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=864128 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg