avtrekkeren Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Oppdatert2: Kjøpte ny PSU (Mist 1000w), problem solved. Oppdatert: Funka ikke med nytt batteri, og etter litt mer testing har jeg funnet ut følgende: Så lenge hovedkortet er innstilt på S3-suspend mode, og maskinen har vært avslått i lengre enn noen minutter, så vil maskinen komme opp med den beryktede "OC Failed, CPU Core or Vid configuration failed, press F1 to enter setup or F2 to continue with default values"." (eller noe sånt). Om jeg entrer bios og så går ut, uten å forandre noe, dvs la samme innstillinger som failed POST beholdes, så funker det fint til neste gang maskinen står av en stund. Jeg har også prøvd å velge "reset video on resume" (eller noe i den duren), men det er null forskjell. Dette virker også å ha direkte innvirkning på sleepmoden i Vista som da ikke vil gjenopprettes, men jeg er nå 99% sikker på at det ikke er drivere eller OS sin feil, da ville ikke dette ha oppstått under POST og før loading av OS. Så lenge hovedkortet er innstilt på S1-suspend mode kan maskinen stå avslått hele natta uten at noe problemer oppstår, og sleep-mode funker da også helt fint - bortsett fra at den selvsagt ikke slår seg helt av fordi den står i S1. Siden dette plutselig startet å skje uten at noe hardware var fjernet eller koblet til (dog en disk som røk, men denne er tatt ut uten effekt), mistenker jeg nå sterkt at det kan ha skjedd noe med hovedkortet. (Gammel tekst nedenfor) Som topic sier, jeg får "Overclocking Failed" på maskina etter at den har vært slått helt av. Da jeg dro på en 4-dagers ferie på fredag i forrige uke funket alt toppers - sleep mode som jeg benytter meg av i Vista funket også helt supert. Så da, etter at jeg kom tilbake på tirsdag ville ikke maskina recovre fra sleep mode, den powra opp, GPU-fan slår seg på for fullt (som normalt kun skjer etter en CMOS-reset / ved nytt skjermkort) - og så skjer det ikke mer. Skjermene blir ikke aktiv, og GPU-fan skrur seg ikke ned. Må slå av maskina, og da kommer samme beskjed (OC Failed). Denne beskjeden har ingenting med OC å gjøre - jeg har både prøvd selv i non-OC tilstand, samt lest hundrevis av poster på nettet om det samme. Jeg har prøvd BIOS-oppdatering, samt å resette CMOS ved å ta ut batteriet og deretter flytte en jumper (som beskrevet i manualen til mitt HK). Hvis jeg setter ACPI-mode til S1 i stedet for Auto eller S3, funker det - men da slår heller ikke maskinen seg "helt" av. Vet at noen hovedkort har problemer med S3, men hele poenget er at det har funket fint siden jeg fikk maskinen i februar, til nå. Samtidig har en av harddiskene mine røket, leste at det kunne være feil i den sammenheng, men denne er nå tatt ut - og problemet fortsetter. Det jeg har tenkt å prøve er å kjøpe nytt batteri til HK på mandag, men det er jo jævli rart at det skal være flatt etter kun et halvt år? :/ Noen som har noen andre tips? Endret 2. april 2009 av KriFos Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 OC failed er bare en sikerhetsmekaniske i hovedkortet som gjør at dersom hovedkortets viktigste ting ikke starter opp utne feil så resetter den midleritidg BIOS settingene til standard for neste oppstart, slik at du spiller å låse deg ute av maskinen om du er uheldig og setter feile BIOS verdier. Men... du får akkurat samme meldingen om du eksempelvis bare kutter strømmen under oppstarten - selv om maskinen evt. alerede står på standard instillinger, så sånn sett har ikke den funksjonen noe direkte med overkloking åp gjøre, det er bare der den oftest blir brukt. -Stigma Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Ja, dette har jeg fått med meg - men jeg prøver å finne ut hvorfor det skjer. Alt virket for én uke siden. Etter det har en harddisk røket, men den er nå tatt ut. Og, maskina starter jo fint igjen etter "OC-Failed"-beskjeden så lenge den ikke slås helt av. Har lett og funnet 1000 forskjellige ting det kan være: GPU, PSU, Harddisker, Hovedkort, CPU, Minne, CMOS-batteri, ++ Har liten tro på at det er CPU eller Minne, dette passerer både memtest og timerlange stresstester med P95. Ser heller ingen grunn til at det skal være PSU - den jeg har bør være mer enn nok for systemet mitt (1 år gammel Mist 600w), og som sagt, alt har funket helt til nå. Alle volt-verdiene er som de skal være. Nekter å tro at det kan være skjermkortet heller, det funker helt toppers og yter som det skal i spill og 3DMark - temperaturene og vifta kjører helt normalt også. Det jeg sitter igjen med er egentlig hovedkortet, og som nevnt - batteriet. Men så lenge PC'n er tilkoblet strøm bør det vel ikke ha noe å si, dette brukes vel kun for å huske instillingene dersom PC blir helt koblet vekk fra strømnettet? Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Funka ikke med nytt batteri, og etter litt mer testing har jeg funnet ut følgende: Så lenge hovedkortet er innstilt på S3-suspend mode, og maskinen har vært avslått i lengre enn noen minutter, så vil maskinen komme opp med den beryktede "OC Failed, CPU Core or Vid configuration failed, press F1 to enter setup or F2 to continue with default values"." (eller noe sånt). Om jeg entrer bios og så går ut, uten å forandre noe, dvs la samme innstillinger som failed POST beholdes, så funker det fint til neste gang maskinen står av en stund. Jeg har også prøvd å velge "reset video on resume" (eller noe i den duren), men det er null forskjell. Dette virker også å ha direkte innvirkning på sleepmoden i Vista som da ikke vil gjenopprettes, men jeg er nå 99% sikker på at det ikke er drivere eller OS sin feil, da ville ikke dette ha oppstått under POST og før loading av OS. Så lenge hovedkortet er innstilt på S1-suspend mode kan maskinen stå avslått hele natta uten at noe problemer oppstår, og sleep-mode funker da også helt fint - bortsett fra at den selvsagt ikke slår seg helt av fordi den står i S1. Siden dette plutselig startet å skje uten at noe hardware var fjernet eller koblet til (dog en disk som røk, men denne er tatt ut uten effekt), mistenker jeg nå sterkt at det kan ha skjedd noe med hovedkortet. Endret 21. november 2008 av KriFos Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Løst - kjøpte ny PSU (Mist 1000w), problem solved Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå