Gå til innhold

Lyd i kun en kanal fra LP-spiller

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et problem som virker litt merkelig, i hvert fall ut fra mitt skjønn.. Jeg får lyd kun i den ene kanalen (høyre) fra min gamle Sony PS-1150 LP-spiller. Jeg vet at det ikke er forsterkeren som er problemet, for når jeg bytter om kontaktene, slik at høyre fra spilleren står i venstre inngang på forsterkeren og omvent, får jeg lyd i venstre høyttaler. Ut fra det tenkte jeg at det kunne være ukontakt et eller annet sted i lederen til venstre kanal, og at jeg dermed må lodde på ny ledning (den er ikke utskiftbar, så en liten operasjon må til). Det som imidlertid virker rart, er at jeg ikke får lyd på noen av kanalene når jeg tar ut en av kontaktene på forsterkeren, dette gjelder uansett hvilken av dem jeg tar ut, til og med den som ikke gir lyd. Hvorfor er det slik? Har det noe med at jeg da bryter en eller annen krets der, eller noe i den dur? Vil det uansett kunne fungere å bytte ut ledningen, og lodde på en ny?

Edit: Typo

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags pickup er det på spilleren? Plugg-inn typen, eller skrus den på hodet og kobles til med ledninger?

edit: Kan høres litt ut som en jordingsfeil. Har du koblet til den løse jordingslendingen.

Og du brukes selvfølgelig den dedikerte phono-inngangen. Den som heter Phono altså?

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Der sier du noe.. Jeg tror jeg fant feilen oppe i pickupen (det er "arma", eller tar jeg feil nå? Har ikke helt satt meg inn i faguttrykkene... :blush:) Den hvite lederen inn til hodet sitter ikke fast, men det gjør grønn, rød og blå. Jeg antar at hvit også der inne betyr "venstre", og at grønn og blå har noe med jording å gjøre? Så var det å finne en sko (eller hva det heter..) som passer der, da..

Jordingsledningen sitter fast, og phonoinngangen er den som benyttes, ja. :)

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

Pickupen er den klompen som er montert ytterst på armen. Stiften er den lille diamanten ytterst på den lille "pinnen" som stikker ut av pickup-en.

Så hvis du har en ledig pinne og en ledig ledning, så er det bare å sørge for at de kommer sammen. En pinsett er grei der.

Du kan godt ta et par bilder, så vi kan se hvordan det ser ut.

Edit: Husk at "hodet" ytterst på armen kan skrus av da ringen bak er en låsering. Bare pass på å skru til skikkelig når du monterer den igjen.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jepp, jeg har skrudd av pickupen (takk for det: Nye ord i vokabularet er alltid fint. :D), og her kommer det et par (ikke så veldig gode) bilder av den.

post-47575-1226710379_thumb.jpg

post-47575-1226710387_thumb.jpg

Den hvite lederen sitter fast på enden som går inn til selve spilleren, mens den som går ut mot stiften ser ut til å ha knekt på et eller annet vis - kabelskoen mangler også, så jeg må sjekke om jeg finner noen som har så små sko i løpet av mandagen. Tipper et eller annet elektroverksted kan være behjelpelig der. :)

Hvis det ikke funker da, får jeg vel bare se meg om etter en ny spiller etter hvert, for det skal jeg jo uansett ha før eller senere. Hvor mye koster noe brukbart, egentlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...